רפלוקס קיבתי ושטי: גורמים, דיאגנוזה וטיפול

רפלוקס קיבתי ושטי, הוא הפרעה במערכת העיכול, הבאה לידי ביטוי, בעלייה של נוזל חומצי מהקיבה לוושט. ישנו מגוון רחב ביותר, של גורמים שיכולים להוביל, להתפתחות של רפלוקס קיבתי-ושטי. בין היתר מדובר בבקע סרעפתי, סוגר ושטי תחתון רפוי ועוד.

בין הגורמים המרכזיים הגורמים לתופעה זו, ניתן למצוא נוכחות משמעותית, של רקמת שומן באזור הבטן, גורמת לדחיקת הקיבה, והקטנת הנפח שלה. אי לכך, ניתן למצוא שכיחות גבוהה של רפלוקס קיבתי ושטי, בקרב הסובלים מהשמנת יתר, בדגש על הסובלים מהשמנה  תפוחית(השמנה בטנית), אך מצד שני ניתן לראות שכיחות גבוהה של תופעה זו גם בקרב נשים בהריון מתקדם.

תסמיני רפלוקס קיבתי-ושטי

תסמינים המעידים על רפלוקס קיבתי ושטי, כוללים בראש ובראשונה צרבת. תחושה של צריבה פנימית, המופיעה מאחורי עצם החזה, ועולה לכיוון הגרון והצוואר.

חלק מהחולים מדווחים גם, על חזרה של המזון מהקיבה לפה, ובעקבות זאת על טעמים לא נעימים, המתוארים כמרים או חמוצים מאוד. הכאבים הנלווים לצרבת, מופיעים ברום הבטן ובגרון, ויכולים להימשך אף שעתיים לאחר הארוחה.

הכאב הופך לחמור יותר, כאשר החולה מתנועע או עוסק בפעילות גופנית לאחר הארוחה. כמו כן במקרים בהם החולה נשכב, מיד לאחר הארוחה. 

במקרים חמורים יותר של רפלוקס קיבתי ושטי, בהם ההפרעה נמשכת זמן רב, ייתכנו סיבוכים קשים. כך לדוגמה, במקרים בהם ישנו מגע רב וממושך מדי, בין חומציות הקיבה לוושט. 

עשויה להתפתח דלקת בוושט, שבתורה עלולה להוביל להתפתחות של כיבים בוושט. כמו כן עלולות להיווצר היצרויות בוושט, ובנוסף ישנם מומחים הסבורים, כי לאורך הזמן התופעה מגדילה את הסיכוי, ללקות בסרטן הוושט.

איך מאבחנים את הגורמים לרפלוקס קיבתי-ושטי?

כאשר מטופל מתלונן על מקרים חוזרים ונשנים של צרבת, חשוב לשלול גורמים של רפלוקס קיבתי ושטי. לפני שקובעים בוודאות, כי מקורה בהשמנת יתר. 

במקרים בהם נלווים לצרבת תסמינים מחשידים וחמורים, כמו לדוגמה דמם, ירידה במשקל, בעיות בליעה או אנמיה, יש להפנות את המטופל לבדיקת גסטרוסקופיה. 

במקרים שבהם הצרבת היא התלונה היחידה, והתפתחות הבעיה התרחשה במקביל לעלייה במשקל, חשוב לאמץ טיפים לירידה במשקל. אז גם ניתן לנסות לטפל בעזרת PPI (מעכבי משאבות פרוטונים). אלו תרופות, שמטרתן להפחית את ייצור החומצה הגסטרית בקיבה.

אם החולה לא מגיב לטיפול, לרוב נעשה ניסיון אחד, להעלות את המינון התרופתי. באין תגובה לאחר העלאת מינון, על פי רוב מומלץ לבצע גסטרוסקופיה.

כיצד מטפלים ברפלוקס קיבתי ושטי?

הדרך הטובה ביותר לטיפול מול רפלוקס קיבתי ושטי, שמקורו בהשמנת יתר, היא על ידי הפחתה במשקל כמובן. בנוסף יש להקפיד על הכללים הבאים:

  • לאחר הארוחה מומלץ להישאר ישובים בישיבה זקופה במשך כשעה לפחות.
  • רצוי להימנע מביצוע פעילות גופנית לאחר הארוחה.
  • אם הבעיה מתרחשת במהלך הלילה, כדאי לישון כשהחלק העליון של הגוף, נמצא בזווית של ארבעים וחמש מעלות, ביחס לפלג גוף תחתון. זאת על מנת למנוע חזרת מזון מהקיבה לוושט, המתרחשת בזמן שכיבה במאוזן.
  • חשוב להימנע מצריכת מזונות ומשקאות, המחלישים את הסוגר התחתון של הוושט, ומגרים את הקיבה ליצור חומצה. למשל שוקולד, אלכוהול, קפאין, מזונות עשירים בשומן ועוד. 

כמו כן, עישון סיגריות, מחליש מאוד את השסתום התחתון של הוושט, במקרה של צרבת, חשוב לשים לב לנושא זה.

  • מומלץ מאוד לצרוך ארוחות קטנות יחסית בנפחן, על מנת שלא למלא את הקיבה, מעבר ליכולתה, מצב הגורם רפלוקס קיבתי ושטי.
  • הטיפול התרופתי בבעיה, כולל שימוש בסותרי חומצה. הם ניתנים לרכישה ללא מרשם רופא, או שימוש בחוסמי משאבות פרוטונים.
  • במקרים חמורים, ניתן לשקול מעבר של ניתוח, שבו יוצרים שסתום חדש בין הוושט לקיבה.
  • שמירה על משקל תקין: שריפת שומנים וירידה במשקל עודף, יכולה להפחית את הלחץ על הבטן, ולסייע בהקלת התסמינים.
  • הרחקת הארוחה מהשינה: להקפיד על הפסקת האכילה לפחות שעתיים מהשינה, תעזור להפחתת הסיכון לעליית מזון בזמן השינה.

רפלוקס קיבתי: ההשפעה על הגוף והטיפול המומלץ

הסיכונים הנגרמים כתוצאה של רפלוקס קיבתי ושטי, גדולים, ומשפיעים מערכתית. כאשר הרפלוקס לא מטופל, הוא משפיע על מקומות שונים בגוף, ואף עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים:

  1. ושט: חשיפה חוזרת ונשנית, של הושט לחומצת קיבה, עלולה להוביל לדלקת, לגירוי ולפגיעה ברירית. עם הזמן, מצב זה עלול לגרום למצב הנקרא דלקת הוושט שחיקתית, המגבירה את הסיכון לפתח כיבים והיצרות בוושט.
  2. מערכת הנשימה: רפלוקס קיבתי ושטי חומצי, יכול להגיע לגרון ואפילו לריאות, ולגרום לתסמינים כמו שיעול כרוני, צרידות, תסמינים דמויי אסטמה ודלקת ריאות חוזרת. שאיפת חומצת הקיבה, עלולה לגרות ולעורר דלקת בדרכי הנשימה, מה שמקשה על נשימה איכותית, ועלול לגרום לבעיות רפואיות, הדורשות טיפול תרופתי נוסף.
  3. שיניים: חומצת הקיבה המוחזרת, עלולה לשחוק את אמייל השן, ולגרום לבעיות שיניים, כמו רגישות בשיניים, עששת וריח רע מהפה.
  4. גרון ותיבה קולית: החומצה מגרה את הגרון ואת מיתרי הקול, מה שמוביל לתסמינים כמו כאב גרון, פציעה ושינויי קול.

הטיפול ברפלוקס, כרוך בשילוב של שינויים באורח החיים, שינויים בתזונה וכן תרופות לירידה במשקל, ולהפחתת החומציות בקיבה. אלו פורטו לעיל בהרחבה.

רפלוקס קיבתי-ושטי

התערבות כירורגית בתחום רפלוקס קיבתי ושטי

הוושט הוא צינור שרירי המוביל מהלוע (החלק האחורי של הפה), עד הקיבה. אורכו כ- 25 סנטימטרים אצל אדם מבוגר, וקצר מזה – אצל ילדים. דרכו עובר כל המזון, ישירות לקיבה.

בתחתיתו, בנקודת החיבור לקיבה, ישנם שרירים  הסוגרים את המעבר חזרה של המזון. הם משמשים על תקן של שסתום חד כיווני.

במצב של רפלוקס קיבתי ושטי, השרירים לא מבצעים את תפקידם מסיבות שונות. במקרה שלא ניתן לפתור את הבעיה באף דרך אחרת, מבצעים ניתוח לפרוסקופי דרך הבטן (זוהי החדרת מיקרוסקופ זעיר דרך חתכים קטנים בבטן, וביצוע הניתוח בלי פתיחה של ממש של חלל הבטן). 

בניתוח, המנתח יוצר שסתום מיוחד שיבטיח סגירה מוחלטת של הוושט בחלק התחתון שלו, וכך ימנע מעבר של מיצי קיבה וחומצות לוושט וללוע. 

ניתוח כזה מאפשר התאוששות מהירה יחסית, אך עלול לגרום למנותח, כאבי גרון ובליעה בתקופת ההחלמה.

במצב שבו נוצרה היצרות צינור הוושט בגלל הצרבת, הניתוח יתבצע בצורה של החדרת בלון מיוחד דרך הלוע, והרחבה הדרגתית של חלקו הפנימי של הוושט. פעולה זו נעשית תחת אלחוש מקומי בלבד.

במצב שכבר התפתח סרטן כתוצאה של רפלוקס קיבתי ושטי, וישנם גידולים על צינור הוושט, הם יפגעו בתפקודו התקין, אך גם מהווים סכנה להתפשטות לאיברים סמוכים. 

הדרך היעילה ביותר כיום לטיפול בגידולים כאלו, היא כריתה מלאה או חלקית. זאת בהתאם לגודל הגידול, למיקום שלו, ולרמת הסכנה שהוא מהווה.

ניתוח כזה נעשה דרך הצוואר, בית החזה והבטן, וייערך בהרדמה מלאה.

במצב כזה, באחריות המנתח לוודא כי מערכת העיכול על כל חלקיה, תחזור לפעילות תקינה, למרות השינוי הכל כך דרמטי, במבנה הכירורגי שלה. במצב זה, ההחלמה תהיה ארוכה, איטית וקשה.

רפלוקס קיבתי בהריון

ריפלוקס הקיבה, הידוע גם בשם רפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GER). זהו מצב שכיח שיכול להתרחש אצל 70 אחוז מהנשים, במהלך ההריון. 

שינויים הורמונליים, כמו גם שינויים פיזיים בגוף, יכולים לתרום להתפתחות, או החמרה, של תסמיני רפלוקס קיבתי ושטי. 

תוכנית הרזיה במצב של הריון אינה מומלצת, מאחר ובהריון חשוב כל העת, לוודא כי העובר מקבל את כל צרכיו בשפע. 

לכן ההמלצות הן טיפול בצורות אחרות, על פי רוב טיפול תרופתי להפחתת חומציות הקיבה.

להלן מידע על רפלוקס קיבתי ושטי בהריון:

  1. סיבות: ריפלוקס קיבה בהריון נגרם בעיקר מהרפיית הסוגר התחתון של הוושט (LES). ה-LES הוא שריר, שבדרך כלל פועל כמחסום בין הקיבה לוושט, ומונע זרימה לאחור של חומצת הקיבה. השינויים ההורמונליים, במיוחד עלייה ברמות הפרוגסטרון, במהלך ההריון, עלולים לגרום ל-LES להתרפות, מה שמוביל לרפלוקס חומצי.
  2. תסמינים: התסמינים של ריפלוקס קיבה בהריון, דומים לאלו שחווים אנשים שאינם בהריון. הם עשויים לכלול צרבת, תחושת צריבה בחזה ובגרון, חזרת חומצת קיבה וקשיי בליעה. תסמינים אלו עלולים להחמיר לאחר ארוחות או בשכיבה.
  3. גורמי סיכון: גורמים מסוימים, יכולים להגביר את הסבירות, לחוות ריפלוקס קיבה, במהלך ההריון. אלה כוללים היסטוריה של GER לפני ההריון, עודף משקל או השמנת יתר בהריון, הריון מרובה עוברים (למשל, תאומים או שלישיות), וצריכת מזונות או משקאות מסוימים, המעוררים ריפלוקס. כגון מזון חריף או שומני, קפאין או משקאות מוגזים.
  4. סיבוכים: בעוד ריפלוקס קיבה במהלך ההריון, נחשב בדרך כלל למצב שפיר, הוא עלול להוביל לאי נוחות, ולהשפיע על איכות החיים של האישה ההרה. חשוב לטפל בתסמינים, שכן ריפלוקס חמור וכרוני, עלול לגרום לסיבוכים כגון דלקת בוושט וירידה קיצונית במשקל, שאינה רצויה כלל בזמן ההיריון.
  5. ניהול וטיפול: ישנם מספר אמצעים, שנשים בהריון יכולות לנקוט, כדי לנהל ולהקל על תסמיני ריפלוקס קיבה. אלו כוללים את כל ההמלצות המקובלות, לטיפול באנשים רגילים, הסובלים מרפלוקס.
  6. טיפול תרופתי: במקרים מסוימים, שינויים באורח החיים לבדם, אינם מספקים הקלה. אנשי מקצוע עשויים להמליץ ​​על תרופות מסוימות, בטוחות לשימוש במהלך ההריון. אלה עשויים לכלול נוגדי חומצה, חוסמי H2 או מעכבי משאבת פרוטון (PPI).

חשוב במיוחד בהריון, לוודא עם הרופא והרוקח כי התרופות שרשם, הן בטוחות לשימוש, ללא כל צל של ספק. זאת מאחר וישנן תרופות, שאינן ידועות בטוחות לשימוש בהריון, בשל נתונים מוגבלים.

Obesity – לקבלת מידע עדכני בנושא השמנת יתר וטיפול תרופתי

אתר Obesity, מזמין אתכם להיכנס וללמוד עוד ממאגר מידע אמין, עדכני ומקצועי, על תרופות להרזיה וטיפולים נגד השמנה.

שאלות נפוצות

האם רפלוקס קיבתי יכול לעבור?

באמצעות טיפול נכון, ועבודה על מניעה של חומציות יתר בקיבה – ניתן להפסיק לסבול מריפלוקס.

איך ירידה במשקל יכולה לעזור לרפלוקס קיבתי?

רפלוקס שנגרם מעודף משקל, נובע מלחץ השומן הבטני על הקיבה, מה שגורם לה בעל כורחה לאפשר עלייה של מיצי קיבה לוושט ולפה. ירידה במשקל, בהכרח, תקל על התופעה ותאפשר חיים תקינים ובריאים, גם במובנים נוספים, כמובן.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל