תמיכה אישית וקבוצתית לסובלים מעודף משקל והשמנת יתר

קבוצות תמיכהכיום ידוע וברור לכל המומחים העוסקים בתחום ההרזיה כי על מנת להצליח להגיע למשקל היעד ולשמור עליו לאורך זמן ממושך, ישנה חשיבות עליונה לדאוג לקבלת עזרה חיצונית, להישאר תחת מעקב ולזכות לתמיכה באופן קבוע. התמיכה יכולה לבוא לידי ביטוי בליווי אישי של דיאטנית קלינית אך אין זה מן הנמנע שתבוא לידי ביטוי במסגרת קבוצתית.

היתרון בשיתוף הקשיים האישיים

אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל תהליך של שינוי הוא יכולת ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים הכרוכים בביצוע השינוי. הדבר נכון הן כשמדובר על שינוי הרגלים הקשורים להתמכרויות, הן כשמדובר על שינוי הרגלים הקשורים ליחסים הבינאישיים וכמובן שגם כשמדובר על שינויים הקשורים בהפחתה במשקל. במקרים רבים מאוד אדם המנסה להתניע שינוי מאתגר כמו לדוגמה שינוי של דפוסי האכילה, חש שהוא נמצא לבדו בעולם שכן איש לא יכול להזדהות עם העובר עליו.

כאשר אדם נמצא במסגרת תומכת, אישית או קבוצתית, שבה הוא יכול לחלוק את הקשיים עמם הוא מתמודד עם אנשים אחרים, באפשרותו לשתף אחרים במה שעובר עליו, לזכות בהכלה וללמוד כי עם הקשיים שהוא מתמודד, מתמודדים עוד רבים אחרים. באופן כזה התסכול מהקשיים הכרוכים בתהליך ההרזיה נמוך יותר שכן ישנו מקום שבו ניתן לפרוק את האנרגיות הנפשיות הנצברות ונערמות במהלך הדרך.

מחויבות יותר גבוהה לתהליך

כאשר אנחנו מתנסים בירידה במשקל באופן עצמאי וללא ליווי או תמיכה קבוצתית, קל לנו להרפות ולהרים ידיים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאנו ניצבים אך ורק מול עצמנו וקל לנו מאוד לשחרר את הרסן ולהקל ראש בהתנהגות שלנו. לעומת זאת, כאשר אנחנו נפגשים מדי שבוע עם איש מקצוע שצריך לתת לו דין וחשבון או כאשר אנחנו חלק מקבוצה של אנשים המתמודדים עם בעיות הדומות לשלנו, המחויבות לתהליך ולשינוי גדולה יותר והסיכוי לנסיגה נמוך יותר.

קבלת מידע והשראה מאחרים

מעבר לכך שלתמיכה ולליווי ישנה חשיבות עצומה בכל הקשור לתהליכים נפשיים ורגשיים, הרי שכאשר מתניעים תהליך של שינוי בנושא מורכב כמו התזונה, חשוב ביותר להצטייד בכמה שיותר מידע רלוונטי.

אי לכך, ניתן להבין מדוע כה חשוב להיות בקשר רציף עם דיאטנית קלינית למשל, שיכולה לספק עצות תזונתיות וידע מקצועי רב ומדוע כה קריטי להיות חלק מקבוצה של אנשים המתמודדים עם אותם הקשיים, שיכולים לספק השראה וכוחות להמשיך הלאה במסלול הנכון והבריא. במקרים רבים מאוד ניתן לראות כי הצלחה של אדם אחד בקבוצה, מספקת השראה לעוד רבים אחרים.

סביבה לא שיפוטית

בעולם המודרני ישנן סטיגמות רבות, מגוון רחב של סטריאוטיפים ואפילו אפליה ברורה כנגד אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. בעקבות הגישות השליליות כלפי אוכלוסייה זו, רבים מהמתמודדים עם השמנת יתר פונים לאכילת יתר כמקור לנחמה, עידוד ופיצוי.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר במסגרות של תמיכה אישית או קבוצתית היא שמדובר בסביבות שאינן ביקורתיות או שיפוטיות. בסביבות אלו ניתן להתניע תהליכי שינוי בבטחה ולהתמיד בהם ללא חשש מחשיפה או פתיחות.

מעניין לדעת שההעצמה הגלומה בתהליך ליווי אישי או בתמיכה במסגרת קבוצתית, מהווה לא אחת מנוף לשינויים נוספים, מעבר להפחתה במשקל. התמיכה הקבוצתית והליווי המקצועי לא אחת תורמים לשיפור מצב הרוח, מאפשרים לאינדיבידואל להעז ולפרוץ את המסגרות המוכרות לו ומובילים באופן כללי לשיפור ניכר באיכות החיים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל