מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה?

מה אוכלים אחרי ניתוח קיצור קיבה

אחד העקרונות החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון לפני ניתוח בריאטרי הוא שלאחר הניתוח, לא ניתן יהיה עוד להמשיך לאכול באופן שבו הורגל המנותח לפני הניתוח. עם זאת, כל ניתוח בריאטרי משפיע על מערכת העיכול בצורה שונה ובאופן כללי כל מנותח מגיב לניתוח בצורה אינדיבידואלית. אי לכך, לא פשוט לספק הנחיות כלליות בנוגע למזונות מהם מומלץ להימנע אחרי ניתוח בריאטרי.


לאור כל זאת, לפני שנפתח בדברים, חשוב להדגיש כי כל מטופל בריאטרי באשר הוא צריך להישאר במעקב אצל דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול במנותחים בריאטריים במשך שנה לכל הפחות לאחר הניתוח. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרק בעזרת דיאטנית קלינית ניתן לוודא שהמטופל לא סובל מחסרים תזונתיים ושהוא יורד במשקל בצורה הגיונית ושקולה.
החודשיים הראשונים לאחר הניתוח.

התזונה הנכונה לאחר הניתוח הבריאטרי חשובה מאין כמוה להצלחת תהליך ההרזיה, למניעת חוסרים תזונתיים, לשמירה על המשקל החדש לאורך זמן ולשמירה על סטטוס גופני ותזונתי תקין. חשוב להבדיל בין התפריט וההנחיות הניתנים בחודשים הראשונים לאחר הניתוח לבין אלו הניתנים לאחר ההחלמה מהניתוח להמשך ניהול אורח חיים תקין.

עם ההתאוששות מהניתוח,לאחר מספר שבועות חשוב להתקדם בסוגי המזונות ובצורת האכילה ולהימנע מהתבססות על מזונות בעלי מרקם רך. האידיאל הוא שבשלב מסוים ניתן יהיה לחזור לאכול את כל סוגי המזונות, רק בכמות קטנה יותר.

ההתקדמות בשלבים לאחר הניתוח הבריאטרי

סך הכול התקופה הראשונה לאחר הניתוח נמשכת כחודשיים ובשלב הזה התזונה מתקדמת במתכונת הנקראת "הדיאטה הרב שלבית". במהלך התקופה הזו המטרות של התזונה הן לאפשר לאזור המנותח להחלים באין מפריע, למנוע אי נוחות או סיבוכים פוסט ניתוחיים כמו לדוגמה צרבות, כאבים בזמן האכילה והקאות ולקדם את הירידה במשקל תוך מניעת חסרים תזונתיים ואספקת כל רכיבי התזונה.

בדיאטה הרב שלבית לאחר ניתוח בריאטרי מתקדמים באופן הדרגתי בסוגי המזונות ובמרקמם החל מכלכלה נוזלית צלולה, דרך כלכלה נוזלית חלבית, כלכלה טחונה, כלכלה רכה ובסופו של דבר כלכלה מוצקה. כפי שציינו, בסופם של החודשיים המטרה היא להגיע לכלכלה רגילה הנצרכת בכמויות קטנות יחסית.

הנחיות לאכילה נכונה בחודשיים הראשונים לאחר הניתוח

  • כמות הארוחות – מומלץ לצרוך שלוש ארוחות עיקריות (בוקר, צהריים וערב) ובין שתיים לשלוש ארוחות ביניים. בחודשיים הראשונים לאחר הניתוח כמויות המזון קטנות מאוד ולכן חשוב להקפיד על אכילה במרווחים של שלוש עד ארבע שעות לכל היותר בין הארוחות ולא לדלג על ארוחות.
  • לעיסה איכותית ואכילה איטית – בין אם מדובר בניתוח מעקף קיבה, טבעת מתכווננת או שרוול קיבה, ישנה חשיבות עליונה להקפיד על לעיסה טובה ואיכותית ואכילה איטית כמה שרק ניתן. בגדול מומלץ שמשך הארוחה העיקרית ינוע בין עשרים וחמש לשלושים דקות ושארוחות הביניים תמשכנה בין עשר דקות לרבע שעה. כל נגיסה יש ללעוס בין עשר לחמש עשרה פעמים לכל הפחות. יש להקפיד על שימוש בכפיות קטנות מאוד ולעשות הפסקות בין כפית לכפית.
  • שתייה – על מנת למנוע התייבשות יש להקפיד על שתייה מספקת, למרות שבשלב הראשון ייתכן קושי מסוים לשתות. יש להימנע מדיאטה לא מואזנת ומצריכה של משקאות מוגזים, משקאות אלכוהוליים ומשקאות ממותקים בכל מחיר.
  • סוג המזון – בחודשיים הראשונים לאחר הניתוח מומלץ במיוחד לצרוך מזונות העשירים בחלבונים, הנחוצים להתאוששות הפיזית ולהחלמה מהניתוח. חשוב ביותר להמעיט בצריכת מזונות העשירים בסוכרים ושומנים. צריכה של מזונות דחוסים אנרגטית באופן כללי עשויה לחבל בתוצאות הניתוח ולעכב במידה רבה את תהליך ההרזיה. בשלב הזה יש ליטול מולטי ויטמין.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל