שומנים טובים ושומנים רעים – כיצד מזהים?

שומנים טובים ושומנים רעים – כיצד מזהים?מצד אחד ישנם שומנים אשר חיוניים להגנה על הלב ומצד שני ישנם כאלה העלולים להוביל למחלות לב, חשוב להבחין בין השניים ולהכיר את ההבדלים ביניהם.

גופנו זקוק לשומנים על מנת לבנות את ממברנות התאים, לאפשר תפקוד תקין של המערכת העצבית וכן לוודא שהוויטמינים בגוף עושים את העבודה לה הם נדרשים. אולם לא כל השומנים טובים עבורנו וסוגים מסוימים עלולים לגרום לנזקים חמורים לבריאותנו.

סוגי שומנים

שומן רווי – מקורו העיקרי של שומן זה הינו מן החי כאשר ריכוזו גבוה במיוחד בבשר בקר ובמוצרי חלב וביצים, ישנם גם מספר שומנים המצויים בירקות כגון שמן דקלים אשר מכילים שומנים רוויים. שומנים אלה נחוצים לגופנו אך בכמויות קטנות כאשר פחות מ-10% מצריכת הקלוריות היומית אמורה להגיע משומן רווי כאשר מומלץ לצרכם ממוצרים דלי שומן. אנשים אשר צורכים 2000 קלוריות ביום אמורים לצרוך 20 גרם של שומן רווי.

שומן בלתי רווי – שומנים טובים אשר אמורים להוות חלק חשוב מהדיאטה השומרת של בריאות הלב. השומן הבלתי רווי מגיע מאגוזים, שקדים, שומשום, זרעי דלעת, שמן זית ושמן בוטנים. סוג אחר של שומן בלתי רווי מתקבל מאכילת דגים, שמן תירס, שמן סויה ושמן חמניות. חומצת השומן אומגה 3 נמצאת בחלק ממיני הדגים כגון סלמון והרינג ובמוצרים מהצומח כגון פולי סויה והיא חשובה ובעלת תרומה לשמירה על בריאות הלב.

שומן טראנס – שומן אשר מצוי במזונות הנחשבים לטעימים ונחשקים במיוחד אולם מומלץ שלא לצרכם. רובם של שומני הטראנס הינם במצב נוזלי בטמפרטורת החדר ועל מנת להפכם למוצקים המפעלים מוסיפים תוספת של מימן ההופכים את השומן לשומן טראנס כאשר ריכוזו הגבוה של שומן זה מצוי במאפים, מוצרים מן החי ומרגרינה.

השפעותיו של השומן ה"רע"

אכילת ארוחה והרגלי תזונה המכילים ריכוז גבוה של שומן טראנס עלולים לגרום לתגובות שליליות של הגוף:

גם כאשר מקור שומן הטראנס הינו מירקות הוא מהווה גורם סיכון גבוה להיווצרות של בעיות לב ביחס לשומנים רוויים ובלתי רוויים. לאור הנזק הנוצר משומן הטראנס, מסעדות וחברות מזון רבות נמנעות משימוש בו ובכל מקרה ברוב המוצרים מצוינת רמתו של שומן הטראנס בתווית על גבי המוצר.

השפעות חיוביות של שומן

החלפת השומן הרווי אשר מקורו מן החי בשומן בריא ממקורות צמחיים עשוי להוריד את רמת הכולסטרול הרע ואת ריכוז הטריגליצרידים ובכך להפחית את הסיכון לבעיות ומחלות בכלי הדם. על סמך מחקרים ניתן להסיק כי החלפת מזונות מעובדים דוגמת אורז לבן, לחם לבן וכו' באגוזים ודגים מפחיתה את רמת ה-LDL ומגבירה את ריכוז ה-HDL – הכולסטרול ה"טוב". אכילת מזונות המכילים שומנים טובים מסייעת במגוון תחומים:

  • הורדת לחץ הדם
  • הורדת הסיכון למחלות לב
  • שיפור ברמת הליפידים

המלצה – דגים

הדגים מהווים מקור לצריכת חלבון התורם לבריאות הלב, הדגים מכילים ריכוז נמוך של שומנים רוויים ועשירים באומגה 3. צריכת דגים באופן קבוע תורמת להפחתת הסיכון לסבול ממחלות בכלי הדם. הדגים מכילים חומרים אנטי רעלניים ועל כן מומלצים לנשים בהיריון ולילדים.

כולנו זקוקים לשומנים בריאים כחלק מהדיאטה שלנו בכמויות מוגבלות, לצורך שמירה על בריאות הלב וכלי הדם יש להמעיט בצריכת שומנים רוויים ולהימנע משומני טראנס, יש להקפיד על קבלת שומנים ממקורות טובים לגוף דוגמת דגים, אגוזים ושמנים בריאים.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל