אכילת יתר כפייתית

אכילת יתר כפייתיתאומרים ש-"אוכל מנחם", ויש בכך משהו מן האמת. אך לעיתים האוכל בפני עצמו אינו הנחמה כמו אקט האכילה, היכול להשתלט על דפוס ההתנהגות הרגיל ולהפוך להתמכרות כפייתית לכל דבר.

במצב של אכילת כפייתית מרובה, האוכל למעשה פונקציה בפני עצמו. אין זו התמכרות למזון מסוג מסוים (נניח קינוחים), ולמעשה הדבר העיקרי הוא פעולת האכילה. להמשיך ולאכול ללא גבולות, וחוסר גבול הוא מושג המפתח השולט בהפרעה עצמה.

הגורמים המובילים לאכילת יתר כפייתית

לרוב אומרים כי אכילת יתר מהווה דרך התמודדות עם לחצים או מתחים, עם קונפליקטים ותחושות רגשיות עזות, וכדומה. האמת הנפשית היא מורכבת מעט יותר. אפשר לומר שהפרעת האכילה עצמה היא בעייתית, מאחר והיא משפיעה באופן שלילי על הגוף ומפתחת הרגל לא בריא באופן כללי, אבל עבור האדם הסובל זהו פתרון לסיטואציה בה הוא נתקל עם דבר מה בלתי אפשרי.

אין זה עקרוני אם מדובר בלחץ, מתח או תחושה רעה ופחד – האכילה היא עבורו סוג של פתרון מורכב לסיטואציה אשר עבורו, באופן אישי, ישנה התקלות עם תעצומות רגשיות ללא גבול. במילים אחרות, על מנת שלא לקרוס באופן טוטאלי בסיטואציה הנראיצ בלתי פתירה ומורכבת באופן רגשי, האכילה מופיעה כהמצאה או פתרון לפעולה מקלה ומאזנת.

בשל סיבה זו, הסכנות הגלומות בפתרון מהיר ובלתי-אחראי להעלמת בעיית אכילת היתר הכפייתית עלול ליצור מצב של אבדון וחוסר וויסות, אי יכולת מצד האדם המכור בפעם הבאה בה ייתקל בסיטואציה בלתי אפשרית עבורו. על כן חשוב לא להתעלם מהמצוקה הנפשית, מהסימפטום הזה הקרוי "אכילת יתר כפייתית", ולעזור למטופל להבין ולהמציא דרך הבעיה הזו פתרון סובייקטיבי יעיל להתמודדות.

הסכנות הבריאותיות באכילת יתר כפייתית

הפרעות הקשורות באכילה יכולות להיות מסוכנות ביותר. בדומה לאנורקסיה, בולימיה, ובעיות אחרות בתחום זה, אומנם הנפש מובילה לבעיה אך זה הגוף אשר סובל באופן ניכר, ולעיתים עד לכדי התמוטטות ממשית. בכל אכילת יתר והשמנה חמורה ישנן סכנות בריאותיות לגוף האדם כגון:

בעיות אלו, ועוד רבות אחרות, משפיעות לרעה על המטופל מאחר והן תורמות לתחושות לא נעימות בגופו, ומקשות על יכולתו לבצע פעולות יומיומיות פשוטות. במילים אחרות, פעמים רבות התוצר של השמנת יתר ואכילת כפייתית מרובה הינן סיטואציה המחזקת ומעודדת את המשך הבעיה – ככל שיותר קשר והלחץ עולה, כך גם עולה הצורך לאכול כפתרון.

זהו מעגל קסמים אשר קשה לשבור אותו. הדרך היחידה להצליח ולהתמודד תלויה בראש ובראשונה בכוחות הנפשיים של המטופל להגיד – לא. להציב גבול משמעותי ויעיל במקום שבו פעם לא ניתן היה לעשות זאת. עם זאת, חשוב גם להבין שהתעלמות מוחלטת לבעיה רק תוביל להדחקה חריפה, דבר אשר עלול להצטבר ולהתפרץ באופן בלתי נשלט כהתקפי אכילה.

טיפול והתמודדות עם בעיות אכילת יתר כפייתית

חשוב להבין, בראש ובראשונה, שהטיפול אינו בבעיית אכילת יתר כפייתית. הטיפול הינו באדם אשר סובל באופן הכי עמוק בחייו. אכילת היתר הכפייתית הינו שם לבעיה אשר אולי נראית גורפת, אך בפועל נראית ומתנהגת שונה בין אדם לאדם. כל מטופל סובל מאכילת היתר באופן אחר, באופן יחידני, ועל כן הפתרון הינו אישי וסובייקטיבי ביותר.

לעיתים טיפול כזה יכול לקחת זמן רב ולהתפרש על פני שנים, יש לקחת זאת בחשבון כאשר ניגשים לטיפול ולהגיע עם נכונות אמתית לעבודה נפשית. זאת מאחר וטיפול בבעיות אכילת יתר כפייתית מתחיל בהתמודדות נפשית עם עצמך. לעיתים הסיבה לאכילת היתר קשורה בטראומה כזו או אחרת, לעיתים בחוסר יכולת ותחושת חוסר אונים, ולעיתים כתוצאה מדיכאון או בעיה אחרת.

על מנת להתמודד כראוי ובאופן יעיל עבור המטופל עם הבעיה, יש להשתמש בבעלי מקצוע מיומנים בעולם בריאות הנפש אשר יודעים כיצד לגשת אל המטופל באופן הנכון עבורו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל