יתר לחץ דם והשמנת יתר

יתר לחץ דם והשמנת יתר
יתר לחץ דם והשמנת יתר

אחת התחלואות הנלוות להשמנה היא יתר לחץ דם, מחלה כרונית המכונה לעתים מסיבות שנפרט בהמשך, הרוצח השקט.

לאורך הזמן יתר לחץ דם גורם לפגיעה מתמשכת בכלי הדם המובילים דם לרקמות רגישות דוגמת העיניים, המוח והלב ולפיכך יתר לחץ דם מגדיל את הסיכון ללקות באוטם שריר הלב (התקף לב), מפרצת מוחית, אי ספיקת לב ועוד. לפי ההערכות העדכניות ביותר נראה כי בישראל חיים בין מיליון לשני מיליון בני אדם הסובלים מיתר לחץ דם.

השמנת יתר באופן כללי מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, אך השמנה בטנית מגדילה את הסיכוי בצורה ניכרת יותר ומשמעותית יותר מהשמנה אגסית. הכוונה היא להשמנה שבה עיקר השומן מפוזר באזור הבטן ובמותניים, לעומת השמנה אגסית שבה עיקר השומן מפוזר בירכיים ובישבן.

מדוע יתר לחץ דם מכונה "הרוצח השקט"?

הסיבה לכך שיתר לחץ דם מכונה הרוצח השקט נובעת מהעובדה שמדובר במחלה שלא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלל. בעבר נהוג היה לחשוב שיתר לחץ דם מלווה בתסמינים כמו לדוגמה סחרחורות, דימום מהאף או זמזום באוזניים, אך כיום ברור כי שכיחות התסמינים שבעבר נחשבו כרלוונטיים ליתר לחץ דם זהה בין אנשים הסובלים מיתר לחץ דם לבין אנשים שלא סובלים מיתר לחץ דם.

לפיכך, מבלי לבצע את המדידות הרלוונטיות, לא ניתן לקבוע כי המטופל סובל מיתר לחץ דם. עם זאת, אין משמעות הדברים שהבעיה לא משפיעה על בריאות המטופל, שכן הנזק לכלי הדם מתפתח והולך, חרף העובדה שאינו בא לידי ביטוי באופן קליני. מן הסתם הכינוי "הרוצח השקט" נגזר מהעובדה שלאורך השנים יתר לחץ דם עשוי להוביל לאי ספיקת לב, שבץ מוחי, אוטם שריר הלב ועוד.

השמנת יתר גורמת לעלייה בלחץ הדם

השמנת יתר משפיעה על לחץ הדם במגוון רחב של מנגנונים כשבין היתר מדובר במנגנונים הבאים:

  • תסמונת דום נשימה בשינה – השמנת יתר מהווה גורם סיכון לתסמונת דום נשימה בשינה, הבאה לידי ביטוי ביקיצות מרובות במהלך השינה על רקע היצרות של נתיבי האוויר כתוצאה מהסננה של תאי שומן לאזור בסיס הלשון והלוע. תסמונת זו מהווה גורם סיכון ליתר לחץ דם.
  • תנגודת לאינסולין וסוכרת סוג 2 – השמנת יתר מהווה גורם סיכון לתנגודת לאינסולין וסוכרת סוג 2. רמות גבוהות של אינסולין בדם לאורך הזמן גורמות להתעבות של רקמת השריר החלק בדופן כלי הדם, לצבירת נתרן ולעלייה בפעילות של מערכת העצבים הסימפטתית. כל אחד מהגורמים הנ"ל וכמובן שגם השילוב שלהם, מוביל בסופו של דבר לעלייה בלחץ הדם.
  • ייצור מוגבר של ציטוקינים מעודדי דלקת – השמנת יתר מקושרת עם מצב של דלקת כרונית בגוף על רקע שחרור של ציטוקינים פרו אינפלמטוריים מרקמת השומן. הדלקתיות המוגברת מובילה לפגיעה בדופן של כלי הדם וכתוצאה מכך לעלייה בלחץ הדם.

מה הן ההשלכות היישומיות של הקשר בין השמנת יתר ליתר לחץ דם?

ראשית מאחר והשמנת יתר מהווה גורם סיכון ליתר לחץ דם, הרי שחשוב להחשיב את הסובלים מהשמנת יתר כקבוצת סיכון ללקות ביתר לחץ דם ובהתאם להנחות את החברים באוכלוסייה זו לעבור בדיקות סקר לאבחון יתר לחץ דם בתדירות גבוהה מהאוכלוסייה הכללית. בנוסף לכך, אבחון של יתר לחץ דם במטופל בעל BMI הנע בין 30-35 מהווה עילה לביצוע ניתוח בריאטרי שכן מדובר בתחלואה הנלווית להשמנה. מעבר לכל זה, כיום ידוע שעל ידי הפחתה במשקל ניתן ליהנות מירידה בלחץ הדם, גם ללא טיפול נוסף.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל