לחץ נפשי והשמנת יתר – מה הקשר?

לחץ נפשי והשמנת יתר- מה הקשר?אז מה הקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר?
רובנו נתונים במצבי לחץ וחרדה בשלב כזה או אחר בחיינו. בעוד שבמצבים מסויימים מדובר בלחץ חיובי אשר נגרם כתוצאה ממאמץ רגעי להשיג מטרה כלשהי – חברתית ומקצועית כאחד, הרי שבמקרים אחרים מדובר במצב קיומי המוביל ללחץ נפשי כרוני.

מצב זה עלול לפגוע בבריאותנו  ולעורר תגובות הורמונליות בלתי נשלטות כמו – תיאבון מוגבר, דבר אשר עלול להוביל בטווח הרחוק למצב של השמנת יתר.

לחץ נפשי והשמנת יתר – האוכל כמקור נחמה

כאשר אנו נתונים במצב של לחץ נפשי וחרדה, אך טבעי שנפנה לאוכל כאמצעי הרגעה, שהרי מדובר באלמנט נגיש ומנחם המהווה גורם הסחה, כך שהדאגות והחששות נדחקות מעט הצידה . אך כאשר הנפש מאבדת מחיוניותה,הרי שהגוף מעוניין לפצות על כך ולמלא עצמו בשלל מעדנים עתירי קלוריות, הליך  אשר עלול להוביל להאבסה פיזית שלא לצורך ולתרחיש מתגלגל של חוסר שליטה עצמית והפרעות אכילה.

ההתמכרות לאוכל כמקור נחמה,לא רק שאין בה בכדי לתרום למצבנו הנפשי, הרי שהיא עלולה להחמירו בטווח הרחוק ולהוביל לתסכולים נוספים הקשורים בהשמנה, לרבות- דימוי עצמי רעוע, בידוד חברתי וירידה ניכרת במוטיבציה להחלים.

הקשר הביולוגי בין לחץ נפשי והשמנת יתר

כאמור, לחץ נפשי עלול לגרום לשלל בעיות בריאותיות, שכן הוא מערער את המערכת החיסונית ובכך עלול להוביל להתפרצות של מחלות שונות.
אספקט זה מחזק את הקשר הביולוגי בין לחץ נפשי והשמנת יתר, שהרי הנטייה להעמיס על הגוף מזון שומני רב בעת מצב נפשי רעוע, מקורה בהליכים ביוכימיים המתרחשים בגוף.

אמנם לא מדובר באבחנה חד משמעית, שכן לעיתים חרדה ודיכאון באים לידי ביטוי בתיאבון מופחת וירידה דרסטית במשקל, אך מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על קשר ישיר בין מספר הורמונים המצויים בגוף האדם להשפעתם על המערכת המטבולית של הגוף  ומידת התיאבון בעת מצב של חרדה או לחץ נפשי.

  • קורטיזול– הקורטיזול משמש כהורמון הלחץ בגוף. בעוד שרמה קטנה שלו מאפשרת תפקוד תקין של הגוף, הרי שרמה מוגברת שלו עלולה להצביע על לחץ נפשי מתמשך ולהוביל לבעיות בריאותיות שונות לרבות תחושה תמידית של תיאבון מוגבר,מה שמוביל בסופו של דבר לעליה בשומן הגוף.
  • סרוטונין -מדובר בהורומון האחראי על כמה פעולות משמעותיות במוח, לרבות ויסות מצב הרוח ותחושת השובע. מכאן שבמצב של לחץ נפשי הגוף נוטה להאביס עצמו במזונות פחממתיים ורווי שומן, זאת במטרה להעלות את את רמת הסרוטונין בדם ובכך להביא לשיפור ניכר במצב הרוח.
  • נוירופפטיד y- להורמון זה תפקיד מרכזי בהתנהלות מרכז הרעב והשובע בגופנו מאחר והוא נוטה להתפרץ בעיקר במצבים של חרדה ומתח ובכך מוביל לתחושת רעב תמידית ואכילה מוגברת.

כיצד ניתן למנוע השמנה במצבי לחץ ודכאון

לחץ נפשי והשמנת יתר לא בהכרח קשורים אחד לשני, שכן לא מדובר במצב בלתי נמנע. נראה כי ברוב המקרים מדובר בסיטואציה הנגרמת כתוצאה מחוסר מוטיבציה של האדם לטפל בעצמו, כאשר במקום לפעול בכדי לשפר את מצבו הוא בוחר להתעלם מהבעיה ולנחם עצמו במיני מזונות מנחמים.

כאשר אדם נתון במצוקה נפשית חריפה, לא תמיד יש ביכולתו לפעול באופן רציונלי, כך שפעמים רבות הוא פונה לפתרון המהיר והנגיש מכל. אך יש להבין שאכילת יתר לא מהווה פתרון לטווח הרחוק ,כך שלעתים, על אף הקושי והבושה הכרוכים בכך, אין מנוס אלא לפנות לטיפול מקצועי בין אם מדובר בפסיכולוג,רופא או פסיכיאטר. זאת לצורך התמודדות יעילה עם הבעיה של לחץ נפשי והשמנת יתר. לעתים ניתן להמיר את היעוץ הפרונטלי בפעולה גופנית עקבית ומתונה, שכן ידוע כי פעילות ספורטיבית עשויה לשכח לחצים ולשפר את התחושה הכללית באופן ניכר.

לצד היבטים אלו יש לנסות ולהקפיד על תזונה נכונה ומסודרת ולא להפר את הסדר שבין הארוחות. בעתות חרדה ומצוקה נפשית אנו נוטים שלא לייחס חשיבות מספקת למזון שאנו צורכים, כך שלא פעם נוצר מצב בו כללי התזונה מופרים לחלוטין, בין אם מדובר בצריכה קלורית מופרזת או  בכמות מזון לא מאוזנת. לעתים אף כדאי לפנות ליעוץ תזונתי מוסמך, זאת לצורך שמירה על סדר יום תזונתי יעיל ובריא.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל