כניסה להריון וקיום הריון תקין לסובלות מהשמנת יתר

כניסה להריון וקיום הריון תקין לסובלות מהשמנת יתר
בשנים האחרונות נאספים נתונים מדאיגים ביותר בנוגע לשיעור הנשים הנכנסות להיריון כשהן במצב של עודף משקל או השמנת יתר כשלפי הנתונים העדכניים ביותר נראה כי כל אישה שניה הנכנסת להיריון סובלת מעודף משקל ואילו כל אישה חמישית סובלת מהשמנת יתר. הן לעודף משקל והן להשמנת יתר במהלך ההיריון ישנה השפעה שלילית ביותר הן על בריאות האם והן על בריאות העובר.

בין היתר נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון מוגבר לפתח רעלת היריון, יתר לחץ דם בהיריון וסוכרת היריון. כמו כן השמנת יתר בהיריון מגדילה את הסיכוי ללדת בניתוח קיסרי, וכן נמצא קשורה לעלייה בסיכון לזירוז לידה, שכיחות מוגברת של זיהומים, דלקת רירית הרחם, זמן אשפוז ארוך יותר לאחר הלידה ועוד.

חשוב מאוד לציין בהקשר זה כי השמנת יתר מקשה גם כן על הכניסה להיריון שכן היא פוגעת בפוריות במגוון רחב של מנגנונים אנדוקריניים.

מה הן הסכנות של השמנת יתר בהיריון הקשורות לעובר?

השמנת יתר מהווה גורם סיכון משמעותי ביותר למגוון רחב של מומים מולדים, בדגש על מומים שונים בתעלה העצבית, מומים לבביים, מומים הקשורים במערכת העצבים ומומים מרובים. לסיכונים הנ"ל נוסף הקושי המשמעותי באיתור המומים במהלך ההיריון באמצעות בדיקת אולטרסאונד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרקמת השומן הבטנית מקשה על קבלת תמונה ברורה של העובר.

עוברים של נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לצאת לאוויר העולם במשקל הגבוה מארבעה קילוגרמים (עוברים מאקרוזומיים) וכן להיות בעלי אחוזי שומן גבוהים יותר בהשוואה לעוברים שנולדו לאימהות במשקל תקין.

לפי ההשערה הרווחת כיום, ישנם שינויים מטבוליים מסוימים המתרחשים בקרב נשים הרות הסובלות מהשמנת יתר, המשפיעים על הגדילה של השליה ושל העובר כאחד.

חשוב מאוד לציין כי הסכנה הנשקפת לעובר לא מסתיימת עם צאתו לאוויר העולם. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא כי בטווח הרחוק, תינוקות שנולדו במשקל הגבוה מארבעה קילוגרמים, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מהשמנה הן בגיל ההתבגרות והן בבגרותם ועל רקע זה נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מהתסמונת המטבולית וסוכרת סוג 2.

האתגרים עמם מתמודדת האישה ההרה

תקופת ההיריון היא תקופה מרובת שינויים ומרגשת עד מאוד וכתוצאה מכך נשים רבות הסובלות מנטייה להשמנה, שמצליחות באופן שגרתי לשמור על משקל בטווח הנורמלי, עשויות לחוש חוסר ביטחון ואף בלבול במהלך ההיריון. השילוב בין שינויים ברמת התיאבון, לגיטימציה לאכילת יתר ומסר חברתי מגונן וחזק, עלול לגרום להתערערות המשמעת העצמית שמנעה מהאישה להשמין לפני הכניסה להיריון.

הבטן העגלגלה המאפיינת את המראה ההריוני היא מראה מקסים ושובה לב וגם ההשמנה במהלך ההיריון מתקבלת על ידי החברה בסלחנות. עם זאת, תקופת ירח הדבש מסתיימת מיד לאחר הלידה והאישה שזה עתה ילדה, "מתבקשת" לחזור ללא דיחוי למשקל הקודם שלה.

מן הסתם לרוב הנשים אין שום יכולת או סיכוי לעמוד בציפיות הלא ריאליות של החברה וכתוצאה מכך הן חשות תחושה של כישלון ואפילו רגשות אשם. על רקע זה לא אחת מתפתח מעגל הרסני ומתפתחת מערכת יחסים לא בריאה עם האוכל, המובילה להתנסות במגוון דיאטות שנדונות לכישלון.

הנחיות כלליות לעלייה מתונה במשקל במהלך ההיריון

  • חשוב ביותר להימנע מלדלג על ארוחת הבוקר. ארוחת הבוקר תמנע בולמוסים של זלילה בארוחת הצהריים.
  • מומלץ לצרוך כמה שיותר ארוחות קטנות יחסית, בתכיפות גבוהה מהרגיל. חלוקת המזונות לארוחות קטנות ותכופות מסייעת להקלה על צרבות ובחילות וכן מסייעת לשמירה על יציבות רמת הסוכר בדם.
  • תזונה נכונה מתחילה כבר בסל הקניות. חשוב ביותר לבחור בחכמה את המצרכים שנכניס הביתה, לוותר על חטיפים משמינים "לשעות חירום" ולהגדיל את כמות הירקות והפירות.
  • לנשים שאוהבות לנשנש בין הארוחות ומתקשות להיפרד מהמנהג הקבוע, מומלץ להמיר את החטיפים המשמינים בפירות יבשים, גרנולה, קרקרים דלי שומן וגבינות רזות.
  • מומלץ להקפיד על צריכה נאותה של נוזלים במהלך היום כשלכל הפחות מדובר בשמונה עד עשר כוסות מים.
  • בניגוד למה שנשים רבות חושבות, מומלץ מאוד להתמיד בביצוע פעילות גופנית בעצימות מתונה כשלוש עד ארבע פעמים בשבוע, גם בטרימסטר השלישי של ההיריון.
  • מומלץ למצוא פתרונות שונים לרגעים הקשים והמתסכלים ודרכים יצירתיות לפרוק מתחים במהלך ההיריון, שלא קשורים לצריכת מזון.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל