מוחם של ילדים שמנים עובד אחרת – האומנם?

מוחם של ילדים שמנים עובד אחרת – האומנם?מוחם של ילדים שמנים שונה מבחינת התפקוד ממוחם של ילדים בעלי משקל בריא. חוקרים במרכז הרפואי של אוניברסיטת ונדרבילט גילה שחוסר איזון בין הכמיהה למזון והתנהגויות הימנעות ממזון, שונים בין ילדים שמנים וילדים רזים.

תזונה ופעילות גופנית אינן מספיקות כדי לשחזר את המשקל התקין או למנוע מילדים להפוך לשמנים, ונדרש שינוי בתפקוד המוחי. השיבוש המוחי נובע מהתייחסות למזון כאל תגמול, המונע באמצעות הרגשה טובה המושגת באמצעות אכילה. מצב זה רווח בקרב ילדים שאצלם המוח הוא שגורם להם לרצות יותר סוכר.

עיקרי המחקר

במאמר שפורסם בינואר 2016 בכתב העת heliyon, החוקרים מראים שתרגול מיינדפולנס, פרקטיקה המשמשת כשיטה טיפולית למיקוד מודעות, מלמדת לעודד אכילה בריאה וירידה במשקל בקרב ילדים.

ילדים דרוכים לאכילת יתר, ובעוד שמצב זה נהדר מנקודת מבט אבולוציונית, בעולם של היום, המלא במוצרי מזון זמינים המפורסמים בכל מקום בתקשורת ובמדיה, מזונות שאינם בריאים מציבים ילדים בסיכון להשמנה.

מהלך המחקר

המחקר כלל 23 ילדים בגילאי שמונה עד 12. עשרה מהם סבלו מהשמנת יתר, ו-13 היו בעלי משקל בריא, כפי שסווג על פי מדדי מסת הגוף שלהם. הילדים הגיעו מרקעים שונים על מנת לגלות גורמים העשויים לבלבל את התוצאות.

לדוגמא, אחד מהילדים סבל מהפרעות פסיכיאטריות כגון חרדה או הפרעות קשב וריכוז, בעוד שאחרים הפגינו התנהגויות חריגות אחרות, או שנחשבו לבעלי התנהגות רגילה לחלוטין. התנהגויות האכילה שלהם הוערכו באמצעות שאלון, ותפקוד מוחם הוערך באמצעות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI). כל הילדים שהשתתפו במחקר אהבו את טעם הסוכר.

החוקרים ביצעו סריקות MRI כדי לקבוע את הקשר בין תפקוד העצבים בין האזורים במוח הקשורים לאכילה, בקרב ילדים בעלי רמות משקל שונות.

המטרה הייתה לסרוק את המוח על מנת לקבל תמונה מפורטת יותר להבנת המתרחש מבחינה נוירולוגית בקרב ילדים הסובלים מהשמנה ומעודף משקל. הסריקות המוחיות הראו שילדים שמנים חווים פעילות מוגברת בקליפת המוח המבודדת ובאמי גדלה, אזורים המוח המעורבים בתפיסה, רגש, מודעות, טעם, מוטיבציה ותגמול.

מסקנות וממצאי המחקר

רונלד קוואן, השותף הבכיר במחקר, סבור שתרגול מיינדפולנס מכייל מחדש את חוסר האיזון הקשור במוח להשמנת ילדות. המחקר הפיק תוצאות מעורבות בקרב מבוגרים, ועד כה נערכו מספר מחקרים המראים את יעילות תרגול זה לירידה במשקל בקרב ילדים.

החוקרים מצאו שככל שהמשקל מוגבר בקרב ילדים, מתרחש שיבוש בגרעיני המוח הקשורים לתגמול, ולעומת זאת מוגברים החלקים הקשורים לאימפולסיביות.

חלקים אלו אינם מתפתחים באופן מלא עד גיל ההתבגרות, ואחד ההיבטים המעניינים במחקר זה הוא כי סריקות מוח ניתנות לתיעוד, לראשונה, בהתפתחות המוקדמת של מעגלי תגמול מזון בקרב מתבגרים.

המלצות המחקר

תרגול מיינדפולנס מגביר עיכוב תגובה ומפחית אימפולסיביות. התרגול מבוצע כדי לעודד תגובות בריאות למצוקות היומיום, והמחקר בחן את השימוש בתרגול זה בתחום האכילה הבריאה או הירידה במשקל בקרב ילדים.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הזיהוי המוקדם של ילדים הנמצאים בסיכון להשמנה, והצורך לפתח שיטות חדשניות לטיפול ומניעת ההשמנה. המסר אותו משדרים החוקרים הוא שילדים שמנים, בהשוואה לילדים בעלי משקל בריא, שיפרו תגובות במוח לסוכר באמצעות תרגול מיינדפולנס, והחלק המדהים ביותר במחקר, המעניק לו משמעות קלינית הוא שניתן לזהות הבדלים אלו במוח בקרב ילדים החל מגיל שמונה.

הקרב נגד השמנה

ממצאי המחקר מצביעים על העובדה לפיה השמנה והתנהגויות אכילה שאינן בריאות מצביעות על חוסר איזון תפקודי באזורים במוח הקשורים בעיכוב תגובה, אימפולסיביות ותגמול.

כל מומחה להשמנה, כולל פסיכולוגים קליניים, יודעים שתהליך הפחתת משקל הוא מורכב, וכי יש להתחיל בגילאים מוקדמים ביותר, שכן חלק מהילדים עשויים להיוולד עם רגישות יתר לתגמולי מזון, או שהם עשויים ללמוד מהר יותר את הקשר בין המזון ושיפור התחושות, בהשוואה לילדים אחרים.

מחקרים אחרים סבורים שילדים הסובלים מהשמנת יתר הם בעלי סיכויים של שמונים עד תשעים אחוזים להפוך למתבגרים ומבוגרים שמונים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל