הקשר בין השמנת יתר לבין הפרעות קשב וריכוז

הקשר בין השמנת יתר לבין הפרעות קשב וריכוזהקשר בין השמנת יתר לבין תחלואות נלוות מוכרות כמו לדוגמה סוכרת סוג 2, תסמונת דום נשימה בשינה, כבד שומני והתסמונת המטבולית כבר נחקר רבות בעשורים האחרונים וכיום ניתן לכתוב כי כבר אין כל צל של ספק שהשמנת יתר משפיעה לרעה כמעט על כל מערכות הגוף שלנו.

בנוסף לכך, בעשור האחרון נמצאו די עדויות הקושרות את השמנת היתר לעלייה בסיכון לסבול ממגוון רחב של הפרעות פסיכיאטריות כשבין היתר מדובר בדיכאון, הפרעות חרדה ועוד. במאמר שלפניכם נתמצת את הידוע לנו כיום בנוגע לקשר בין השמנת יתר לבין הפרעות קשב וריכוז.

הקשר בין השמנת יתר להפרעת קשב וריכוז

הדיווחים בנוגע לכך שהשמנת יתר היא תופעה הנלווית להפרעת קשב בבני כל הגילאים הולכים ומתרבים. כך לדוגמה דווח במחקר אחד כי שלושים ושניים מהפונים לטיפול בהשמנת יתר, מאובחנים בנוסף כבעלי הפרעת קשב. באותו המחקר נמצא גם כי הטיפול המוצלח בהפרעת הקשב הוביל לירידה של כחמישה עשר קילוגרמים בממוצע במשקל, בעוד שהמשתתפים שלא טופלו כהלכה, השמינו במהלך תקופת המעקב כשלושה קילוגרמים נוספים.

כאשר בחנו את הקשר בין השמנת יתר לבין הפרעת קשב בילדים באופן ספציפי, מצאו כי הן בנים והן בנות הסובלים מהפרעת קשב, נוטים לעסוק פחות בספורט ונוטים להשמנה. כמו כן נמצא בבנות קשר מובהק בין היעדר טיפול בהפרעת קשב לבין השמנה. אם לא די בכך, הרי שנמצא שהילדים שלא טופלו בעזרת תרופות, היו בסיכון הגבוה פי 1.5 לעודף משקל והשמנת יתר לעומת ילדים שלא סבלו כלל מהפרעת קשב.

המנגנונים הקושרים בין השמנת יתר להפרעת קשב וריכוז

להלן זוג תיאוריות המנסות להסביר את הקשר בין השמנת יתר להפרעת קשב וריכוז:

  • הגורמים לשילוב בין הפרעת קשב לבין הפרעת אכילה התורמת להשמנה הם הפרעה בוויסות התיאבון ותפקוד מוחי היפו-דופמינרגי – לפי תיאוריה זו, להשמנת יתר ולהפרעת קשב וריכוז ישנו גורם משותף אחד.
  • אימפולסיביות התורמת להשמנה בסביבה אוביסוגנית – המזון המהיר, המורכב מכמות רבה של סוכר, מלח ושומן, עשוי להיות בעל אופי ממכר עבור אנשים המתייחסים אליו כאל אמצעי לריפוי עצמי והזמינות הרבה שלו מהווה פיתוי שלא ניתן לעמוד בפניו עבור אנשים בעלי מאפיינים אימפולסיביים, השכיחים מאוד בקרב הסובלים מהפרעות קשב.

הקושי להפחית במשקל בקרב הסובלים מהפרעות קשב

במספר מחקרים נמצא כי אנשים שסובלים מהפרעת קשב מתקשים יותר מאנשים ללא הפרעת קשב לרדת במשקל ולשלוט בו. בין היתר הסיבה לכך נעוצה בגורמים הבאים:

  • אנשים הסובלים מהפרעת קשב מתקשים יותר בתכנון ארוחות.
  • במצבי רעב אנשים הסובלים מהפרעות קשב נוטים לאכול באופן אימפולסיבי ויתר על המידה.
  • אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז נוטים לחפש פתרונות מהירים.
  • אנשים שסבלו מהשמנת יתר ושטופלו באמצעות תרופות להורדה במשקל, התקשו יותר בטיפול מאנשים ללא הפרעת קשב שכן הם נטו לשכוח ליטול את התרופות במועד, סבלו מצורך בסיפוק מידי, המשיכו בהתנהגויות אימפולסיביות ועוד.

הפרעת קשב כגורם הפוגע בפרוגנוזה לאחר ניתוח בריאטרי

הפרעת קשב וריכוז כמעט שלא נחקרה בהקשר של ניתוחים בריאטריים אך מהמחקרים הספורים שבוצעו בנושא זה ידוע לנו כיום כי השכיחות של הפרעה זו בקרב המנותחים הבריאטריים גבוהה באופן משמעותי משכיחות ההפרעה באוכלוסייה הכללית. בנוסף לכך, ידוע כי הפרעת קשב וריכוז מקטינה את הסיכוי לתוצאות משביעות רצון מבחינת ההפחתה במשקל לאחר הניתוח הבריאטרי.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלאחר הניתוח יש לבנות דיאטה מאוזנת ומסודרת ולדבוק בה בקפדנות. הדיאטה צריכה להיות מורכבת מארוחות קטנות ומסודרות כשבין היתר המנותחים צריכים להקפיד על נטילה מסודרת של ויטמינים ותוספי מזון על מנת שלא להגיע למצב של חסרים תזונתיים.

ההשלכות היישומיות של הקשר בין השמנת יתר לבעיות קשב וריכוז

לאור כל הידע שנצבר בנושא, נראה כי חשוב למקד את הטיפול באנשים הסובלים במקביל מהפרעת קשב וריכוז והשמנת יתר, בהפרעת הקשב. במספר מחקרים נמצא כי הטיפול באמצעות מעוררים עשוי לספק דחיפה ראשונית לתהליך ההפחתה במשקל עקב ויסות התיאבון על ידי דיכויו במועדים קבועים והחלשת הצורך בחיפוש אחרי חידושים וריגושים.

בנוסף לכך, הטיפול בהפרעת הקשב ממתן במידה רבה מאוד את השימוש במזון כאמצעי לנחמה והפגת השעמום ומאפשר שליטה טובה יותר של המטופל על התנהגותו. כתוצאה מכך, מטופלים הסובלים מהפרעת קשב והשמנת יתר ושטופלו בהפרעת הקשב, הפגינו ירידה משמעותית במשקל וזאת בניגוד לאלו שלא טופלו. לסיכום ניתן לכתוב כי ככל הנראה הפרעת הקשב היא גורם ראשי בכישלון של הטיפול בסובלים מהשמנת יתר, הסובלים במקביל מהפרעת קשב.

בהקשר של הניתוחים הבריאטריים ממליצים החוקרים בתחום להעריך את הקיום של הפרעת קשב ואת הטיפול בה כחלק אינטגרלי מהנהלים הקודמים לניתוח ובמיוחד להכליל את הטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז כחלק מהטיפול הפוסט ניתוחי.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל