למה אוכל שומני טעים לנו יותר?

5454אומרים שעל טעם ועל ריח אין להתווכח. אולי זה נכון באופן פרטני, אבל באופן כללי דווקא יש זהות בין מרבית האנשים בכל הנוגע להעדפה של מזון.

ההעדפה הכללית שניתן למצוא בכל מקום בעולם, בקרב מרביתם המוחלט של האנשים היא העדפה למזון שומני.

עד כה, לא הייתה ברורה הסיבה לכך, למרות שהועלו השערות שונות. כעת, חוקרים שבדקו את העניין סבורים שהם מצאו את התשובה לשאלה המסקרנת הזאת.

אז למה אוכל שומני טעים לנו יותר?

התשובה נעוצה במנגנון האבולוציוני, שכן בעבר שרדו יותר פרטים של בני אדם ובעלי חיים שצרכו יותר שומן. צריכת מזון שמן בתקופות של שפע סייעו לשרוד בתקופות קשות יותר. אותם מאגרי שומן בהחלט הוכיחו את עצמם כמועילים, אך כיום, הבעיה היא דווקא צריכת יתר של שומן.

 

בלוטות טעם מיוחדות

ההשערה שמזון שומני נחשב למועדף על פני מזון דל שומן איננה חדשה במיוחד. עם זאת, התגלית המעניינת שפורסמה לא מכבר מספרת כיצד בדיוק פעלה האבולוציה בכדי להבטיח העדפה למזון שומני.

בפיו של כל אדם ובפרט על גבי הלשון יש בלוטות טעם מיוחדות. כל בלוטה מתוכנתת לחוש בטעם ספציפי – מתוק, מלוח, מר וכדומה. כאשר ריח וטעם מסייעים להישרדות גם באמצעות הימנעות ממזונות רעילים ומסוכנים, אין ספק שלטעם יש סיפור מרכזי בהישרדות אבולוציונית.

אך מה הקשר בין בלוטות טעם לבין שומן? שומן הרי איננו מתוק, מלוח או מר, הלא כן? בדיוק כאן הפתיעו החוקרים שבדקו וגילו בלוטות טעם מסוג חדש, כאלה שלא היו מוכרות על כה למדע.

בלוטות הטעם שהתגלו מתוכננות לחוש את טעמו של השומן. כאשר בשעת האוכל מרגישות הבלוטות הללו את טעמו הייחודי של השומן, מצרף לכך המוח תחושה של הנאה. הנאה דומה במידת מה מתרחשת גם כאשר צורכים מזון מתוק, אך הגילוי שגם מזון שומני הינו בעל טעם ייחודי בהחלט מרתק.

שומן, קלוריות ומחלות

שומן תורם לא רק בכך שישנם מאגרי מזון הנשמרים בגוף לתקופות של מחסור, כפי שהיה בתקופות קדומות בהיסטוריה. לשומן, יש לדעת, יש מגוון רחב של תפקידים חיוניים בגוף האדם.

הפקה של אנרגיה מהשומן מספקת לגוף כוח לתנועות השרירים ולפעולות החיים כגון נשימה ואפילו לפעילות המוח. שומנים מסוימים נחשבים לבריאים מאוד, שומן דגים למשל מסייע מאוד מאוד למערכת העצבים. שומנים בריאים מעלים את כמות הכולסטרול הטוב, שבתורו מפחית את ההשפעה של הכולסטרול הרע.

צריכה של פחות מדי שומנים וויתור על שומנים בריאים אמנם איננה בריאה, אולם אצל מרבית האנשים הבעיה היא הפוכה – צריכת יתר של שומן.

חשוב לזכור, לא מדובר רק בבעיה אסתטית. שומן נחשב לאחד מאבות המזון בעלי התכולה הקלורית הגבוהה ביותר ולפיכך יש לו קשר הדוק עם השמנה. אנשים שמנים מועדים למחלות קשות כגון טרשת עורקים, שבץ, מחלות לב.

אנשים שמנים, במיוחד כאלה בעלי עודף משקל חמור מועדים לסיכון מוגבר גם למחלות כגון סוכרת, פגיעה במפרקים, בעיות גב. לא לחינם ממליצים ארגוני הבריאות בכל רחבי העולם להימנע מצריכת יתר של מאכלים שמנים. בפרט, מדובר בצריכת יתר של שומן רווי וצריכת יתר של חטיפים ומוצרים שעברו טיגון בשמן עמוק.

על פי המלצות משרד הבריאות, ניתן בהחלט לצרוך גם מזון שומני, אך יש להמעיט בכך. עיקר התזונה הבריאה תסתמך על מגוון רחב של דגנים, ירקות ופירות, מוצרי חלב וקטניות עשירות בחלבון. אז גם אם מזון שומני זה בריא, יש לצרוך אותו במידה ולא להפריז.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל