האם שנת צהריים מעודדת השמנת יתר?

שנת צהרייםתנומה של 40 דקות או יותר במהלך היום, קשורה עם עלייה חדה בסיכון לפתח תסמונת מטבולית, המתבטאת באוסף מצבים בריאותיים המגבירים את הסיכון למחלות לב, כגון לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, עודף שומן סביב המותניים ורמת סוכר גבוהה בדם. אלו הם ממצאים חדשים שהוצגו בכנס המדעי השנתי ה-65 לקרדיולוגיה American College.

המחקר נערך באוניברסיטת טוקיו, והמדענים סבורים כי הבהרת היחסים בין תנומות במהלך היום לבין מחלות מטבוליות, עשויה להציע שיטת טיפול חדשה, במיוחד בעידן בו מחלות מטבוליות גוברות בהתמדה ברחבי העולם.

מהלך המחקר

המחקר העריך נתונים שהתקבלו מ-21 מחקרים, בהם השתתפו 307,237 אנשים אסיאתיים ומערביים, והוא מבוסס על מחקרים קודמים שקישרו בין תנומות ארוכת במהלך היום, לבין שכיחות גבוהה של מחלות לב וסוכרת מסוג 2.

מחקר זה הוא הניתוח המשמעותי ביותר שהתקיים עד כה בנושא. משתתפי המחקר דיווחו על הרגלי השינה שלהם במהלך היום, והחוקרים השוו את הממצאים עם ההיסטוריה הרפואית של המשתתפים בכל הנוגע לתסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר.

התוצאות הניבו קשר בין תנומות במהלך היום לבין סיכון לתסמונת מטבולית. אנשים שדיווחו על שינה של פחות מארבעים דקות במהלך היום, לא הפגינו כל סיכון מוגבר לתסמונת מטבולית, אך אנשים שדיווחו על שינה מעבר לארבעים דקות במהלך היום, נמצאו כבעלי סיכון משמעותי. תנומה של שעה וחצי ביום נמצאה כמגבירה את הסיכון לתסמונת מטבולית בחמישים אחוזים, כמו גם לעייפות יתר במהלך היום.

הקשר בין שינה במהלך היום לבין השמנת יתר

תנומה נכונה במהלך היום, כלומר, עד חצי שעה, מסייעת למערכת העיכול לקבל אספקת דם מספקת, יותר מאשר בזמני פעילות. אך מומלץ שלא לישון מיד לאחר ארוחת הצהריים, אלא להמתין כשעתיים. תנומה מיד לאחר האכילה מובילה להשמנה כמו גם למחלות כגון הפרעת עיכול וחומצה בקיבה.

תנומות קצרות במהלך היום מסייעות אף לשמירת רמות קורטיזול, שהוא הורמון הלחץ, כך שהנפש רעננה יותר עם ההתעוררות. רמות נמוכות של מתח מסייעות באופן משמעותי למניעת עלייה במשקל.

הקשר בין שינה במהלך היום לבין בעיות בריאות

מחקר מוקדם יותר שפורסם בגיליון יוני 2015 של כתב העת לשינה, קישר בין תנומות בנות למעלה משעה במהלך היום, לבין עלייה של 82% במחלות לב וכלי דם. הנתונים הוצגו בכנס השנתי של האגודה האירופאית לחקר הסוכרת בספטמבר 2015, והצביעו על סיכון מוגבר לסוכרת, בשיעור של 56%.

החוקרים סבורים שעדיין נדרשים מחקרים נוספים על מנת לאשר ממצאים אלו, וקרן השינה הלאומית דוגלת בתנומות בנות עשרים דקות עד חצי שעה במהלך היום על מנת לשפר את הערנות מבלי לגרום לבעיות בריאותיות ולהשמנת יתר.

שינה היא מרכיב חשוב באורח חיים בריא, כמו גם תזונה נכונה ופעילות גופנית. תנומות קצרות במהלך היום עשויות להשפיע באופן חיובי על הבריאות, אך הכוח של השפעת התנומות, או המנגנון באמצעותו משפיעה השינה על הבריאות, עדיין אינו ידוע. בנוסף, לא מומלץ לאנשים העוסקים במשרות הדורשות ערנות מוגברת, לישון לאחר האכילה במהלך היום, שכן תנומה עם בטן מלאה מפחיתה במידה מסוימת את רמת הערנות.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל