חוקרים גילו את הפגם הגנטי שמוביל להשמנה

בדיקות גנטיותישנם לא מעט אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, הנוהגים להפנות את האצבע המאשימה לכיוון הגנטיקה שלהם בכל הקשור למשקלם הגבוה.

לפי תגלית חדשה שהתגלתה במחקר שנערך על ידי חוקרים בארצות הברית, ייתכן מאוד שיש בהנחה לפיה הגנטיקה משפיעה על המשקל שלנו, לא מעט מן האמת.

חוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ומאוניברסיטת הרווארד מצאו מקטע גנטי מסוים שככול הנראה גורם לשריפה של עודפי שומן. עד לפני זמן לא רב כל כך, לפי הסברה הרווחת עלייה במשקל נתפשה כתוצאה הכרחית של היעדר כושר גופני ואכילה מרובה.

עם זאת, אין די בכך בשביל להסביר כיצד ייתכן שישנן משפחות מסוימות שבהן השמנת היתר עוברת מדור לדור ומדוע ישנם אנשים המסוגלים לנהל אורח חיים יושבני ולאכול כאוות נפשם, מבלי להעלות במשקל.

אז מסתבר שהכל בגנים

יש לציין כי כבר בשנת 2007 התגלה כי במקרים רבים אנשים בעלי מדד מסת גוף גבוה, נושאים וריאנט גנטי מסוים בגן הנקרא FTO. גן זה, הממוקם על כרומוזום 16, מקודד ליצירת אנזים הנקרא Fat mass and obesity-associated protein, שככול הנראה אחראי בצורה מסוימת לוויסות המאזן האנרגטי בגוף.

כעת, חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ומה-MIT, גילו כי וריאנט מסוים בגן זה גורם להפעלה של שני גנים נוספים המונעים מהשומן להפוך לאנרגיה זמינה בתהליך הנקרא תרמוגנזה שבו מיוצר חום משומן. כמו כן הראו החוקרים כי אפשר להפסיק את הפעילות של הגנים המדוברים על ידי שימוש בטכניקה חדשנית של עריכת גנים. בטכניקה זו חותכים קודים ספציפיים מהמקטע הגנטי הגורמים לבעיות בריאותיות ומחליפים אותם במקטעים תקינים.

אודות המחקר

החוקרים שערכו את המחקר המהפכני אספו דגימות שומן מאנשים הנושאים את הגן התקין ומאנשים הנושאים את הגן המוטציוני וגילו כי בקרב אנשים הנושאים את הווריאנט הגנטי הספציפי שהתגלה בשנת 2007, ישנם שני גנים העוברים שפעול. גנים אלה, הנקראים IRX5 ו- IRX3, נכנסים לפעולה במצב תקין כאשר אנחנו רעבים, שכן כפי שהתגלה במחקרים קודמים, גנים אלו מסייעים לגוף לאגור שומן.

הטכניקה שבה נעשה שימוש במחקר על מנת להשתיק את הגנים, נקראת Crispr/Cas9 ובאמצעותה מקודדים מחדש את הרצף הגנטי בתאים אנושיים ובעכברי מעבדה. לפי החוקרים שערכו את המחקר, ייתכן מאוד שבעתיד ניתן יהיה באמצעות שיטה זו לטפל בהשמנת יתר ואפילו לגרום לאנשים הסובלים מהשמנת יתר להגיע למשקל תקין באמצעות זריקה בלבד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל