60 אחוז ממנותחי ניתוח בריאטרי(קיצור הקיבה) בהדסה נרפאו מסוכרת

רופאבמחקר ארוך טווח שנערך בבית החולים הדסה עין כרם, נמצא כי בקרב מנותחים בריאטרים שעברו ניתוח לקיצור קיבה, חלה הפחתה של 80% ממשקל הגוף העודף תוך 12 חודשים מיום הניתוח בריאטרי. כמו כן יותר משישים אחוז מהמנותחים נרפאו ממחלת הסוכרת לחלוטין ויותר משישים אחוז הדגימו התייצבות בערכי לחץ הדם. המחקר נמשך סך הכול שלוש שנים וכלל 201 משתתפים.

כל המטופלים שהשתתפו במחקר עברו ניתוח בריאטרי מסוג שרוול קיבה בבית החולים הדסה עין כרם, שבו מבוצעים מדי שנה כ- 350 ניתוחי הרזיה.

אודות ניתוח בריאטרי

ניתוח שרוול קיבה הוא ניתוח בריאטרי שבו מקטינים את הנפח הכולל של הקיבה לכדי חמישים סמ"ק. סך הכול מסירים בניתוח כ-75% מנפח הקיבה ויוצרים למעשה קיבה חדשה שצורתה מזכירה צינור או שרוול ומכאן מגיע שמו של הניתוח.

לאחר הניתוח מתרחשת ירידה משמעותית בהפרשה של הורמון הרעב הנקרא גרלין ונפח הארוחות יורד בצורה דרסטית בשל האפקט המשולב, ההורמונלי והרסטרקטיבי.

אודות המחקר

את המחקר ערכה דיאטנית קלינית בשם אריאלה גולדנשלוגר המשמשת כדיאטנית הראשית של המרכז הרפואי תחת הנחייתו של דוקטור אלעזרי רם, כירורג בכיר האחראי על תחום הניתוחים הבריאטריים במרכז.

לפי ממצאי המחקר נראה כי שישה חודשים בלבד לאחר הניתוח בריאטרי הצליחו המנותחים להשיל בממוצע שישים וחמישה אחוזים ממשקלם העודף ולאחר חצי שנה נוספת, כלומר שנה מיום הניתוח, הצליחו להשיל בממוצע שמונים אחוז מהמשקל העודף שנשאו על גופם ערב הניתוח.

עורכי המחקר הצליחו לאשש את ההנחה לפיה בנוסף לירידה במשקל ישנם יתרונות נוספים לניתוח. כך לדוגמה מצאו החוקרים כי שליש מהמטופלים הצליחו לצמצם את המינון התרופתי שנטלו לפני הניתוח ושישים אחוז מהם החלימו לחלוטין ממחלת הסוכרת. בקרב שישים וחמישה אחוז מהמטופלים נצפתה בנוסף התייצבות של לחץ הדם ויותר משמונים אחוז ממשתתפי המחקר הפסיקו לסבול מחוסר איזון בשומני הדם (דיסליפידמיה).

עוד יש לציין כי התגלה במחקר שמנותחים צעירים מצליחים למצות את היתרונות של הניתוח יותר ממנותחים מבוגרים.

הניתוח הבריאטרי כנקודת פתיחה לשינוי הרגלים

לפי אריאלה גולדנשלוגר, הפעילות של הצוות הרב תחומי במרפאה הבריאטרית הפועלת בהדסה לא מסתכמת באופן בלעדי בהפחתה במשקל. שהמטרה של הצוות היא ליצור הרגלי חיים חדשים ואילו הניתוח הבריאטרי הוא בסך הכול כלי חשוב בתהליך. כמו כן, מציינת אריאלה כי הירידה המשמעותית במשקל מספקת למנותח מוטיבציה רבה וגורמת לחיזוק הביטחון העצמי שלו, שכבר ניזוק לאחר אינספור ניסיונות כושלים לרדת במשקל.

למעשה לפי אריאלה, ניתוח בריאטרי אמור להוות רק את נקודת הפתיחה, כשהמטרה הסופית היא שהמנותח ילמד לשמר אורח חיים בריא הבא לידי ביטוי בין היתר בתזונה מאוזנת ובריאה, בריאות מנטלית ופעילות גופנית נכונה. לפיכך חשוב לזכור כי ניתוח בריאטרי הוא לא פתרון קסם ושמהמנותח נדרשת מחויבות גבוהה לתהליך.

הכנת המועמדים לניתוח

לפי ד"ר רם אלעזרי, חשוב לנקוט בזהירות רבה כשמכינים את המועמדים לניתוח בריאטרי, כאשר במרכז הרפואי הדסה כל מטופל עובר הערכה גופנית, תזונתית ונפשית לפני הניתוח. חשוב להתייחס לכל מטופל ומטופל באופן פרטני ומקיף ולכן הצוות של ד"ר אלעזרי מורכב משתי פסיכולוגיות, שלוש דיאטניות וארבעה מנתחים סך הכול.

עוד מציין ד"ר אלעזרי כי בדומה לכל פעולה רפואית, גם בניתוח שרוול ישנם סיבוכים וסיכונים מסוימים שצריך להתייחס אליהם ולקחת אותם בחשבון. יחד עם זאת, מדובר ברמת סיכון נמוכה מאוד בהשוואה לאמת הסיכון הכרוכה בחיים עם השמנת יתר חולנית.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל