חוסר שינה והשמנת יתר – מה הקשר?

חוסר שינה והשמנת יתר – מה הקשר?ארגון הבריאות העולמי קובע שהשמנת יתר היא מחלה כרונית, ושיעורי ההשמנה עולים מדי שנה ברחבי העולם.

זוהי מגיפה עולמית המשפיעה על ילדים ומבוגרים במדינות מפותחות ומתפתחות. לכן, נדרשות שיטות מניעה וטיפול בהשמנת יתר, להפחתת התחלואה והתמותה הקשורות  להשמנה.

מדוע אנו חיים בחברה משמינה? לפי מאה וחמישים שנים, אורח חיים בלתי פעיל היה נפוץ בקרב נשות איכרים. רמות הפעילות הגופנית צנחו היום, יחד עם ההוצאה הקלורית, ועדיין צריכת הקלוריות לא ירדה. כתוצאה מכך, מתרחשת עליה במשקל.

אנחנו גם ישנים פחות מכפי שישנו בעבר, וכשמחברים יחד את כל התכונות האלו, מקבלים מודל מושלם להשמנה.

הקשר בין שינה להשמנה

תזונה בריאה ופעילות גופנית חשובות למניעה, התמודדות וטיפול בהשמנת יתר. אך גורמים אחרים מחוץ למשוואת מאזן האנרגיה, תורמים למשבר ההשמנה. שינה, למשל, היא אחד הגורמים. העדר שינה היא תכונה משותפת של החברה המודרנית.

מבוגרים רבים ישנים פחות משבע שעות בלילה בשל לחצי עבודה, חיים משפחתיים וחיים חברתיים פעילים בסופי השבוע. משך ואיכות השינה פחתו בעשורים האחרונים, בעוד ששכיחות ההשמנה גדלה. משך השינה הממוצע של מבוגרים ירד מתחת לשמונה שעות בלילה בשנת 1980, שנה בה שכיחות ההשמנה גדלה.

האם אפשר למדוד את הקשר בין שינה להשמנה?

סקירת מחקרים אחרונה מצאה שמשך שינה קצר הגביר את הסיכויים להשמנת יתר ב-89% בקרב ילדים, וב-55% בקרב מבוגרים. העדר שינה מפחית את רמת הפעילות הגופנית ומגביר את ההשתוקקות למזונות עשירים בשומנים וסוכרים, מה שמגביר את משקל הגוף.

כשמוציאים אנרגיה מהמשוואה, המנגנון העיקרי המסביר את הקשר בין שינה להשמנה הוא הסדר לפטין גרלין. העדר שינה, למשל, מפחית את רמות הלפטין, הורמון השובע, ומגביר את רמות הגרלין, הורמון הרעב.

איזו כמות שינה נדרשת לבריאות אופטימאלית?

בשלב זה לא ברור אם חוסר שינה גורם להשמנה, אך הפרעות שינה נחשבות לתכונה נפוצה בקרב אנשים עם השמנת יתר, ולכן הם גם פחות צפויים לקבל כמות נאותה של שינה, העומדת על שבע עד שמונה שעות בלילה.

מומחי שינה חלוקים בדעותיהם מזה עשרות שנים לגבי "שינה מספקת" ולאחרונה, האקדמיה הרפואית לרפואת שינה והאגודה לחקר השינה הכירו בכך ושחררו הצהרות קונצנזוס הממליצה על שבע שעות שינה לפחות מדי לילה לבריאות אופטימאלית של מבוגרים. בקרב ילדים, דרישות השינה משתנות בהתאם לגיל.

למה לא כדאי לוותר על שעות שינה?

השמנת יתר עלולה להוביל לסוכרת, וסוכרת שאינה מאוזנת עלולה להוביל ליתר לחץ דם וסיכון מוגבר להתקף לב. היא פוגעת אף בעיניים, בכליות ובאיברים חיוניים אחרים. ככל שמטפלים מהר יותר בהשמנת יתר, כך מונעים נזקים אפשריים לטווח הארוך.

בעיית השמנת יתר בקרב ילדים היא דאגה עיקרית בשל השכחות המוגברת לדום נשימה בשינה. סקירת נתוני מחלות של עשרים שנים, הקשורות להשמנה בקרב ילדים בגילאי שש עד 17, שנערכה על ידי ארגון הבריאות העולמי, מצאה עלייה משמעותית בין מספר מצבים רפואיים הקשורים להשמנה, לבין דום נשימה בשינה.

התשובה: ספורט, תזונה ושינה

בתמונה הגדולה, בנוסף לפעילות גופית ותזונה, לשינה יש תפקיד חשוב למניעת השמנה, התמודדות וטיפול. באופן פרטני, היחסים בין פעילות גופנית, תזונה ושינה הן מרכזי הקטנת הנטל של השמנת יתר.

המרשם העיקרי אותו מכתיבים רופאים למטופלים הוא שינה נאותה, פעילות גופנית ותזונה בריאה, כשיטה טיפולית נפוצה לשמירה על הבריאות.

ראיות מדעיות מצביעות על קשר בין שינה בלתי מספקת ו-BMI גבוה באופן משמעותי בקרב ילדים ומתבגרים. המחקרים מראים אף כי מחסור בשינה בקבוצות סוציו אקונומיות נמוכות, עלול לגרום להגברת סיכוני ההשמנה.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל