ירידה מהירה במשקל – האם היא עניין אפשרי?

כל אדם שנתון בעודף משקל או השמנת יתר מעוניין להשיג ירידה מהירה במשקל או במילים אחרות: לרזות בתהליך קצר ללא הימנעות ממושכת מאכילה "כרגיל" או משמעת ספורטיבית מייגעת. אלא שירידה מהירה מדי עלולה להיות מסוכנת וייתכן שגם לא מספיק אפקטיבית ולכן צריך להבין כיצד יורדים בטוח ושומרים על המשקל החדש ותוך כמה זמן באמת ניתן לעשות זאת.

ירידה לצורך עלייה או: למה באמת קשה לראות תוצאות

על פניו זה קל: מכריזים על סגירת המקרר לתקופה הקרובה, מגדירים לעצמנו את היעד ומסתערים לעברו בעוצמה מלאה. המוטיבציה כמובן תהיה בשיאה בשבוע-שבועיים הראשונים ואיתה גם התוצאות שלא מאחרות להגיע.

אבל בהמשך הדרך צצים המכשולים: אירוע משפחתי שבו רב הפיתוי על המשמעת, חופשה עם חברים, יום קשה ומתסכל בעבודה, מצב בריאותי אישי שמקשה על התהליך ועוד שלל סיבות אפשריות.

את הנתונים האלה אתם בטח מכירים ולכן לוקחים בחשבון כי ירידה מהירה במשקל ללא דיאטה וגם עימה, לעולם צפויה להיתקל בחסמים ומגבלות כלשהן. מה שחלקכם לא יודעים, הוא שהירידה במשקל גורמת למתינות בקצב חילוף החומרים כך שבכל פעם צריך לאכול פחות ופחות כדי להמשיך להשיל משקל. 

דווקא אז, הורמוני הרעב והשובע יוצאים מאיזון: הורמון השובע לפטין מתחיל להפחית מפעילותו – משמע שאנו צפויים לאכול יותר בכל ארוחה.

לעומתו, הורמון התיאבון גרלין מתחיל לעלות – משמע שתחושת הרעב בין הארוחות מתגברת ואיתה גם הדחף למאכלים המעניקים תחושה טובה ומנחמת יותר.  

בנקודה זו מתעוררים עוד מספר מנגנוני פיצוי נוספים הגורמים לבלימת הירידה, כך שהמשקל נתקע כעבור זמן מה. בשלב הזה, לא די במאמצים האישיים ובהתמסרות לתהליך.

אלא שהמשקל שלא משתנה הופך לחוויה מתסכלת וגורם לתחושת כישלון, מה שפוגם במוטיבציה להמשיך בתהליך ומגדיל את הסיכון לרגרסיה. זוהי הסיבה לכך שתהליכי ירידה במשקל נעצרים תוך זמן קצר ומביאים לעלייה חוזרת.    

אז האם אפשר להשיג ירידה מהירה במשקל?

מכיוון שניתן לראות בתהליך הירידה האישי במשקל ככזה שיש בו סוג של כשל מובנה, מומלץ לפעול מול רופא מומחה בהשמנת יתר על מנת לטפל במשקל באופן יעיל ומבוקר יותר.

האמצעי הפרקטי ביותר הוא מתן תרופות לירידה במשקל, המבוססות על הארכת תחושת השובע, כך שצריכת המזון קטנה יותר והמשקל פוחת בהדרגה ונשמר לאורך זמן.

יחד עם זאת, טיפול בהשמנת יתר דרך תרופות עדיין מצריך תהליך הדרגתי ובטוח, שכן לא ניתן ליטול כמוסות או זריקות ולצפות לפתרון קסם שיביא למשקל גוף תקין תוך כמה ימים בלבד.

מעבר לכך, גם אם הרופא רושם לכם תרופת הרזיה שאמורה להשיג ירידה מהירה למדי במשקל, חשוב שהיא תהיה מבוקרת ותמנע מראש מסיכונים מיותרים. 

תרופות אלה ניתנות כחלק מתוכנית אישית המורכבת מפיקוח רפואי וליווי תזונתי שוטפים, שהוכחו כיעילים ומדוייקים יותר להשגת ירידה מהירה במשקל ושמירה על התוצאה לאורך זמן. 

ירידה מהירה במשקל

תוכנית הרזיה רב-תחומית

פריצת הדרך המשמעותית ביותר בתחום הטיפול בהשמנה היא פיתוח מספר תרופות חדשניות, אשר באישור משרד הבריאות בישראל ניתנות גם כתרופות להרזיה. תרופות אלה ניתנות בחלקן ככמוסות לבליעה כמו למשל קונטריב. או כזריקות דוגמת אוזמפיק (בהתוויה לטיפול בחולי סוכרת בלבד) וסקסנדה (בהתוויה לטיפול בהשמנת יתר) – כל אחת בהתאם לצרכים הרפואיים של המטופל במצבו האישי. 

מכיוון שהטיפול התרופתי תומך בתהליך הירידה לאורך זמן וגם מאזן את פעילות הורמוני הרעב והשובע, ניתן להשיג ירידה מהירה במשקל. זאת בהשוואה לדיאטה לא מבוקרת שצריך להביא בה בחשבון גם את מרכיבי הפיצוי הטיפוסיים.

בשונה מדיאטות כסאח המלוות בפעילות גופנית אינטנסיבית מאוד, מדובר בתהליך מספק ובלתי מייסר, שמאפשר להימנע מהתסכולים שבדרך ולהמשיך לשמר את הירידה עד הגעה מלאה ליעד. 

הצד המזיק של ירידה מהירה במשקל

ראוי לציין כי מאמר זה איננו מתייחס לתופעה רפואית שלילית של אובדן תלול במשקל הגוף שהתרחש ללא הסבר או שלא בכוונה. לרוב אובדן מהיר במשקל וללא כוונה טיפולית נגרם כתוצאה מבעיה בריאותית (פיזית או נפשית), לרבות פגיעה במנגנוני ספיגת המזון או צריכה גבוהה מאוד של אנרגיה.

כמו כן, קיימות קבוצות מחלות המשפיעות על התהליך המטבולי בגוף ולשם כך תידרש התאמה תרופתית מיוחדת, לעתים דווקא כדי לבלום את קצב הירידה במשקל או כדי לתמוך בו כראוי. 

אז איך מתחילים לרדת במשקל?

מומלץ לפנות לרופא המתמחה בהשמנת יתר, כדי להתאים תוכנית טיפול מקיפה ומקצועית לאחר אבחון ופגישת התייעצות.

תוכנית זו עשויה לכלול התאמה דינמית של תרופות לירידה במשקל וליווי תזונתי מאת דיאטן קליני, לרבות מעקב וניטור אחר מצבו של המטופל בזמן אמת. מסגרת מקצועית תומכת ויעילה היא הדרך הטובה ביותר להשיג ירידה מהירה במשקל ללא סיכונים ולשמור עליו כראוי לאורך זמן. 

מידע נוסף על ירידה במשקל וטיפול תרופתי בהשמנת יתר מחכה לכם כאן בפורטל obesity.   

שאלות ותשובות על ירידה מהירה במשקל

איך להוריד משקל במהירות?

מומלץ לפנות לרופא מומחה בהשמנת יתר כדי להתאים תוכנית טיפול אישית התומכת במצב הבריאותי ומעניקה ליווי שוטף לאורך זמן.

מדוע קשה לרדת במשקל לבד?

דיאטה לא מבוקרת מייצרת תהליך מטבולי הפוך, שבו קצב חילוף החומרים מאט ומביא לשיבוש לא רצוי של מנגנוני הרעב והשובע במוח, כך שתחושת הרעב דווקא גדלה. 

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל