האם השמנת יתר בגברים משפיעה על הפוריות?

ההאם השמנת יתר בגברים משפיעה על הפוריות?קשר שבין השמנת יתר בגברים לפגיעה בפוריות הינו נושא שנוי במחלוקת בקרב חוקרים והביא להעמקה בנושא בעשור האחרון ולבדיקת הקשר בין איכות הזרע להשמנה.

הממצאים אשר עלו הצביעו על ירידה בתנועתיות הזרע בקרב אנשים בעלי משקל עודף בהשוואה לאלה שאינם סובלים מהשמנה ועקב כך נפגעת היכולת להפריית הביצית. הסיבה לירידה בתנועתיות הזרע טמונה בתפקוד יותרת האשך האחראית על תהליך הבשלת הזרע החשוב לתהליך הפריית הביצית וכי ירידה במשקל עשויה להועיל ולשפר את תנועתיות הזרע.

הקשר בין השמנת יתר בגברים לירידה בפוריות

הורמוני המין

למרות הנתונים הללו עדיין קיימת מחלוקת לגבי השפעת ההשמנה על הפוריות וישנה טענה כי עדיין לא ניתן להוכיח בוודאות כי קיים קשר בין השניים עובדה אשר נבדקה ואומתה הינה שהשמנה משפיעה על הורמוני המין ובראשם הטוסטסטרון. העלייה החדה באחוז הסובלים מעודף משקל הביא את מרפאות הפוריות לעסוק בנושא באופן יומיומי, נתון ברור ומובן הוא שהעלייה במספר הסובלים מהשמנה בקרב גברים תביא גם לעלייה במספר הגברים הסובלים מהשמנה ובעיות פוריות.

ממצאים נוספים הראו כי השמנה משפיעה על ספירת הזרע ולתופעות כאזוספרמיה המצביעה על מחסור בתאי זרע או אוליגוספרמיה – מיעוט בתאי זרע. התופעות הללו נגרמות ככל הנראה מבעיות הורמונליות כגון פגיעה בתהליך ייצור הטוסטסטרון והפיכת טוסטסטרון לאסטרוגן, שינויים אלה מובילים לפגיעה בייצור הזרע ובאיכותו אשר ניתנים למדידה בבדיקת שברים בDNA- של תאי הזרע.

הנתונים המחקריים המצביעים על עלייה מתמדת החל משנות ה-70 בשיעור הסובלים מהשמנה באוכלוסייה והפיכת התופעה למגפה עולמית מסתדרים עם נתונים של ירידה בספירת הזרע ועשויים להצביע על הקשר בין השניים אך אין וודאות לגבי התהליך ההפוך, כלומר לא הוכח כי עם ירידה במשקל משתפרת פוריות הגבר ודוגמאות לכך ניתן לראות על פי ממצאים של גברים אשר עברו ניתוחים לירידה במשקל.

אורח חיים

על מנת לבדוק את החשש והאם ישנה ירידה בפוריות אצל הגבר יש לבצע בדיקה והערכה מקיפות הכוללות בדיקת תפקוד הורמונלי ומתן טיפול במידת הצורך.

באופן כללי מומלץ לגברים הסובלים מבעיות פוריות לשנות הרגלים "רעים" כגון עישון, שימוש באלכוהול ולהקפיד על פעילות גופנית ותזונה בריאה, שינויים אלה תורמים לבריאות הכללית ובכך גם עשויים לתרום לשיפור הפוריות למרות זאת עדיין לא נמצאה תשובה וודאית לגבי השאלה האם ירידה במשקל תשפר את הפוריות.

מה שכן ניתן לקבוע הוא את הקשר בין אורח החיים והתזונה לבין גנים בתאי הזרע, האחראים על התפתחות תקינה של התאים ותפקודם וכן על עלייה בסיכוי להעברת מחלות כרוניות בעת ההתעברות אשר תופענה בגיל מאוחר יותר.

רמת BMI – היחס בין משקל לגובה

אחד ההסברים לירידה בפוריות הגבר הוא הצטברות שומן סביב האשכים הגורם להתחממות תאי הזרע וירידה באיכותם. בכל מקרה גם אם יש ספק מומלץ לגברים הסובלים ממשקל עודף להגיע קודם כל למצב של משקל תקין, כך תשתפר איכות החיים וכן גם הפוריות.

איכות הזירעונים אצל גברים בעלי – BMI (חלוקת המשקל בגובה בריבוע) תקין הייתה טובה יותר. אפשרויות נוספות להסבר הירידה באיכות תאי הזרע היא במנגנוני הרס הפוגעים בחומר התורשתי שבראש תאי הזרע הנפגם אצל שמנים וכן ההורמון לפטין המיוצר בתאי שומן אשר אחד מתפקידיו הוא בתהליך ייצור הזרע, רמות הלפטין עולות עם עלייה במאגרי השומן.

לאור כל אלו, גברים המעוניינים בהבאת ילד לעולם צריכים להתחיל לשקול התייעצות עם רופא ותחילת טיפולי פוריות המיועדים לגבר על מנת להאיץ את תהליך הבאת הילד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל