די לגרגרנות: אכילה בהיסח הדעת שמובילה להשמנה

אוכלבעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים מספור שניסו להבין את האטיולוגיה של ההשמנה. לצד הזמינות של המזונות המשמינים, אידיאל הרזון הבלתי אפשרי ואורח החיים היושבני, חוקרים רבים מפנים את האצבע המאשימה לגירויים הבלתי הפוסקים העוטפים אותנו בל רגע נתון, הגורמים לנו לצרוך מזון בהיסח הדעת. אכילה בהיסח הדעת היא אכילה המבוצעת תוך כדי מיקוד הקשב בגירוי שאינו הארוחה עצמה.

בין היתר מדובר למשל באכילה תוך כדי צפייה בטלוויזיה, אכילה תוך כדי קריאה בעיתון, אכילה תוך כדי פתירת תשבץ ועוד. במאמר זה נתמקד בהשפעות המזיקות של אכילה בהיסח הדעת ונספק מידע מהמחקרים החשובים ביותר שנערכו בתחום זה.

הצורך בטעמים חזקים יותר

לפי מחקרים רבים שנערכו בנושא, נראה כי אדם הנוהג לאכול תוך כדי עיסוק בפעולות אחרות, זקוק למזונות עשירים יותר מבחינת מרקם וטעם על מנת להיות מסופק וזאת כיוון שגירויים אחרים מסיטים חלק מהקשב שלו. המשמעות של כך היא שמנה מסוימת שתהיה מתוקה מספיק לאדם המרוכז כל כולו באכילה, עשויה להיות חסרת טעם לאדם המרוכז בזמן האכילה במשחק בטלפון הנייד שלו למשל. לאור זאת אין זה פלא שמול הטלוויזיה אנו נוהגים לאכול בעיקר מזונות שומניים מאוד ועשירים מאוד במלח.

חוסר תשומת לב לכמויות

מעבר לכך שבזמן שדעתנו מוסחת אנו זקוקים למזונות עשירים יותר כדי להגיע לסיפוק, הרי ש אכילה בהיסח הדעת גורמת לנו להתעלם מכמויות המזון שאנו צורכים במהלך הארוחה. חשוב מאוד לציין בהקשר זה כי ההשפעה של האכילה בהיסח הדעת נרחבת יותר מהארוחה עצמה. כך למשל ידוע כיום כי אדם ששם לב לכמויות המזון שהוא צורך במהלך הארוחה, ככל הנראה לא יצרוך כמויות גדולות מדי של מזון גם בארוחות הבאות.

לעומת זאת אדם שאוכל בהיסח הדעת, שלא מודע לכמויות המזון שהוא צורך במהלך הארוחה, נמצא בסיכון מוגבר לצרוך יותר מזון בארוחות הבאות ואף לנשנש בין הארוחות.

כיצד ניתן להימנע מאכילה בהיסח הדעת?

להלן כמה טיפים שיסייעו לכם להימנע מאכילה בהיסח הדעת, תוך כדי עיסוק בפעילויות אחרות:

  • מטרת העל שלכם צריכה להיות הימנעות מוחלטת מאכילה מול הטלוויזיה, אך בתור התחלה באפשרותכם להחליט כי מדי שבוע תקפידו על שתיים עד שלוש ארוחות בלבד בהן לא תאכלו תוך כדי צפייה בטלוויזיה. לפי היכולת ניתן להגדיל את המינון באופן הדרגתי.
  • באופן כללי מומלץ ביותר שלא להתחיל לצפות בטלוויזיה או לעבוד מול המחשב במצב של רעב. יש להקפיד על אכילה לפני פתיחת הטלוויזיה או המחשב וכך למזער את הסיכוי לאכילה יתרה בהיסח הדעת.
  • לאלו מכם המתקשים במיוחד לצפות בטלוויזיה מבלי לנשנש דבר מה, מומלץ לבחור בקפידה את הנשנושים. כך לדוגמה במקום חטיפים מלוחים, פיצוחים או ופלים, ניתן להכין מראש צלחת עם ירקות חתוכים, צלחת פירות או אגוזים טבעיים לא קלויים.
  • במקום לנשנש מול המסך, נסו לבצע תרגילי מתיחות, שכיבות סמיכה, קפיצות במקום או לחילופין תרגילי נשימות.
  • במקרים מסוימים מתברר כי הצורך לנשנש נובע פשוט מהצורך להתעסק עם משהו או להעסיק את הידיים בדבר מה. אי לכך, נסו למשל לקחת כדור לחץ ולמעוך אותו במהלך קריאת העיתון או הצפייה בטלוויזיה. לחילופין באפשרותכם לעשות דבר מה מועיל כמו למשל לקפל את הכביסה.
  • ניתן גם כן לנצל את זמן הצפייה לשתייה: הציבו לידכם קנקן עם חליטת צמחים או מים צוננים עם לימון ונענע ומדי פעם שתו לרוויה. בצורה כזו הסיכוי לנשנושים יהיה נמוך במיוחד.

ראו גם:

למה כל כך קשה להיפטר ממשקל עודף?

טיפול פסיכולוגי לסבלים מהשמנת יתר

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל