איך מתמודדים עם השמנה אחרי לידה?

לאחר לידה

להיות אמא, זו חוויה יפה ומשנת חיים בחייה של כל אישה. עם זאת, היא מלווה גם בשינויים פיזיים ורגשיים רבים. אחד מהם, הוא השמנת יתר במהלך ההריון ולאחר הלידה. 

במהלך ההיריון, צובר הגוף הנשי אי אילו קילוגרמים מיותרים. אחרי הלידה הראשונה, חלק ניכר מהנשים, מצליח להפחית אחוז ניכר מהמשקל העודף, ואפילו לחזור למשקל הרגיל שלהן. אך לאחר הלידה השנייה והשלישית, כבר הרבה יותר קשה להיפטר מהקילוגרמים העודפים. 

ישנו מגוון רחב ביותר של סיבות, לכך שקשה לרדת במשקל שהצטבר, בתור השמנה אחרי לידה, ומאמר זה יגע במרכזיות שבהן.

השמנה אחרי לידה: תהליך טבעי בעולם האימהות

השמנה אחרי לידה, מתייחסת לעלייה מוגזמת במשקל, שחוות נשים לאחר לידה. זוהי תופעה שכיחה, הפוגעת במספר לא מבוטל של נשים ברחבי העולם. בעוד שעלייה במשקל במהלך ההריון צפויה והכרחית, לבריאות האם והתינוק, השמנה לאחר לידה, היא אמנם מצב טבעי ונפוץ, אך בלתי רצוי לחלוטין.

ישנם גורמים שונים, המביאים לידי השמנה אחרי לידה. העיקריים שבהם:

  1. שינויים הורמונליים: תנודות הורמונליות, המתרחשות במהלך ההריון ולאחר הלידה, יכולות לתרום לעלייה במשקל והצטברות שומן. הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, ממלאים תפקיד מכריע, בוויסות חילוף החומרים ואגירת השומן. חוסר האיזון שלהם, עלול להפריע למאמצי הירידה במשקל.
  2. חוסר שינה: אמהות טריות, נאבקות לעיתים קרובות בחוסר שינה, עקב הדרישות של התינוק הרך. חוסר שינה, משבש את התהליכים הטבעיים של הגוף, כולל חילוף החומרים וויסות התיאבון. מה שמקשה על השלת המשקל העודף.
  3. גורמים רגשיים ופסיכולוגיים: הסתגלות לתפקיד החדש של האימהות, יכולה להיות מאתגרת רגשית, עבור נשים רבות. מתח, חרדה ושינויים במצב הרוח, עלולים להוביל לאכילה רגשית, עד כדי השמנה אחרי לידה.
  4. חוסר זמן לפעילות גופנית: טיפול ביילוד, מותיר מעט זמן לפעילויות טיפוח עצמי, כמו פעילות גופנית. זמינות זמן מוגבלת, הופכת את ההשקעה בעצמן, למאתגרת עבור אמהות טריות. אין להן מתי לעסוק בפעילות גופנית סדירה, אשר חיונית לתכנון ירידה במשקל.

ממצאים מתוך מחקרי מעבדה

במחקר מפורסם שנערך באוניברסיטת סינסינטי, ארצות הברית, חילקו החוקרים אוכלוסייה גדולה של עכברות הרות, לשתי קבוצות: עכברות שהמליטו ארבע פעמים, ועכברות שהמליטו פעם אחת בלבד. כל העכברות, צרכו אותן כמויות של מזון מדי יום, וכולן היו בנות אותו גיל. משקלן של העכברות בשתי הקבוצות, תועד בקפידה באופן תדיר. בנוסף, נערכו להן מבחני העמסת סוכר, ומיפוי של מצבורי השומן בגוף.

ממצאי המחקר, העלו תמונה מרתקת, לפיה לידות מרובות, ללא קשר לגיל העכברות, הגדילו בצורה משמעותית, את כמות רקמת השומן בגוף. בנוסף לכך, בקבוצת העכברות שהמליטו ארבע פעמים, נמצאו רמות גבוהות יותר של סוכר בדם, לאחר הארוחה, עד כדי רמות המרמזות על התחלה של סוכרת סוג 2.

מעבר לכך, במחקר המשך, שבחן את הצאצאים של אותן עכברות, נמצא כי הצאצאים הצעירים של העכברות שהמליטו ארבע פעמים, נטו לסבול מהשמנת יתר, יותר מהצאצאים הבכורים.

לפי החוקרים, ניתן לקשור את הממצאים, לשני מנגנונים מרכזיים: נטייה לדלקות פנימיות, בעיקר בלבלב ובכבד, ששכיחותן עולה לאחר כל ההריון. הן עשויות לתרום לשינויים הורמונליים, המקשים על צמצום המשקל. כמו כן, שינויים לרעה בקצב המטבוליזם, לאחר כל לידה.

"זנבות של קילוגרמים"

הסבר אחר על השמנה אחרי לידה, קשור למעט הקילוגרמים העודפים, הנותרים לאחר כל הריון. אם לאחר ההיריון הראשון, נותרים שניים או אפילו שלושה קילוגרמים עודפים, עדיין אין בכך, בשביל לבוא לידי ביטוי, בצורה חמורה יתר על המידה. 

עם זאת, כאשר לאותם קילוגרמים עודפים, מצטרפים עוד שניים שלושה בהריון השני, ועוד שניים שלושה בהריון השלישי, הרי שבסופו של דבר מדובר בעלייה של קרוב לעשרה קילוגרם.

הגורמים ההתנהגותיים לאחר הלידה

לא ניתן להסביר את הגורמים של השמנה אחרי לידה, בלי לגעת ולו במקצת, בנושא הזמן הפנוי. כאשר ישנו רק ילד אחד, יש הרבה יותר זמן פנוי, לעסוק בפעילות גופנית ובכושר.

לעומת זאת, כאשר יש כבר מספר ילדים במשפחה, הזמן הפנוי מצטמצם. הדבר בא לידי ביטוי, לא רק בכך שאין מספיק זמן, בשביל לעסוק בפעילות גופנית, אלא גם בקושי לתכנן ארוחות כהלכה. ממילא נפוץ יותר, למצוא אמהות אוכלות ג'אנק, מחוסר זמן. כך הן מתקשות לעבוד על ירידה במשקל, ולשמור על בריאותן.

כמו כן לאימהות רבות, ישנה נטייה לסיים את האוכל מהצלחות של הילדים, על מנת לא לזרוק חלילה, את שאריות המזון לפח. מן הסתם ככל שיש יותר צלחות, כך יש יותר מזון "לנקות מהצלחות". מה שאומר- ארוחה לא מאוזנת, לא מסודרת, ולא מומלצת, שלעיתים יוצרת גם, השמנה אחרי לידה…

בלוטת התריס ושינה לקויה

עוד שני גורמים פיזיולוגיים, הקשורים לנושא השמנה אחרי לידה, הם מיעוט שינה ותפקוד לקוי של בלוטת התריס. כיום ידוע, כי חוסר שינה, הוא גורם משמעותי לעלייה במשקל. הדבר נכון, גם לגבי תת פעילות של בלוטת התריס, השכיחה כל כך, בקרב נשים לאחר מספר לידות, מסיבה שאינה ברורה עדיין עד תום.

כיצד ניתן למנוע השמנה אחרי לידה?

להלן כמה עצות שיסייעו לנשים, להימנע מבעיית ההשמנה אחרי לידה, ולבנות תוכנית הרזיה בטוחה ויעילה:

  • להימנע מנשנושים: אורח החיים, משתנה מן הקצה אל הקצה לאחר הלידה. למרות זאת, חשוב עדיין להקפיד, על מסגרת מסודרת של ארוחות. ללא מסגרת מסודרת, ניתן בקלות רבה מאוד, להיגרר למעגל הרסני של נשנושים, וחוסר תשומת לב למזון הנאכל. כתוצאה מכך, השמנה אחרי לידה.
  • כניסה להריון במשקל תקין: נשים רבות נכנסות להריון, עוד לפני שהצליחו להשיל את הקילוגרמים העודפים, מההריון הקודם. זאת מתוך מחשבה, שעם סיום תכנית הילודה, ייכנסו למשטר דיאטה, ויסירו את כל הקילוגרמים העודפים. 

חשוב לדעת, כי מומלץ ביותר, להיכנס להריון במשקל תקין. לא רק בגלל שהרבה יותר קשה, לרדת כמות גדולה של קילוגרמים, אלא משום שכניסה להריון בעודף משקל, מגדילה את הסיכוי לסיבוכי הריון.

  • פעילות גופנית: חשוב ביותר, שלא לוותר על פעילות גופנית, מיד לאחר ההחלמה וההתאוששות מהלידה. מומלץ כמובן, לשלב את התינוק בפעילות הגופנית, תוך מתן עדיפות למסגרת פעילות, המותאמת לנשים לאחר הלידה.
  • ליתר ביטחון, מומלץ לעבור בדיקות לתקינות בלוטת התריס לאחר כל לידה.

חשוב לציין, כי תרופות לטיפול בהשמנה, ברובן, לא מומלצות בהנקה. לכן, נשים השוקלות טיפול תרופתי למאבק בהשמנה, חשוב שיקחו בחשבון, כי הליך זה ידרוש מהן ככל הנראה, לוותר על ההנקה, או לדחות את הטיפול התרופתי עד לאחר גמר ההנקה.

טיפים לניהול השמנה אחרי לידה: חזרה לכושר

אז מה תכלס עושים? אם הנשנושים לא נעצרים, המשקל לא חוזר לעצמו, והפעילות הגופנית מוזנחת, איכשהו.

  1. סבלנות וחמלה עצמית: חשוב ליולדות טריות לזכור, שלוקח זמן לרזות. הגוף שלהן צריך זמן להתאושש מהלידה, ולהתחיל לשחרר את העודפים, של השמנה אחרי לידה. תרגול של חמלה עצמית, והצבת יעדים ריאליים, יכולים לעזור בניהול ציפיות ובהפחתת מתח.
  2. תזונה מאוזנת: הקפדה על תזונה מאוזנת ומזינה, חיונית לירידה במשקל, לאחר לידה. שילוב של שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים ושומנים בריאים, בארוחות היומיות, יכול לקדם שמירת משקל ובריאות הכללית. חשוב להדגיש, כי זה לא הזמן לדיאטת הרעבה, ולא לקיצוץ מסיבי באבות מזון חשובים, לצורך ירידה מהירה במשקל. גם נשים שאינן מניקות, והתינוק שלהן לא תלוי במזון באופן ישיר, מחלימות מלידה ומהריון. הגוף דורש כמות מספקת של חלבונים וויטמינים, על מנת לחזור לעצמו ולכוחותיו.
  3. שתיה מספקת: שתיית כמות מספקת של מים, חיונית לירידה במשקל לאחר הלידה. השתיה עוזרת בעיכול, חילוף חומרים ודיכוי תיאבון. יש לשאוף לשתות לפחות 12-14 כוסות מים ביום, ולנשים מניקות, אף יותר.
  4. הנקה: להנקה יש יתרונות רבים, הן לתינוק והן לאם. היא יכולה גם לסייע בצמצום המשקל, מכיוון שהיא שורפת קלוריות נוספות. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות, לקבלת הדרכה בנושא הנקה, והשפעתה על שמירת משקל.
  5. פעילות גופנית: מציאת זמן לפעילות גופנית סדירה, יכולה להיות מאתגרת עבור אמהות טריות. אך גם ספרינטים קצרים של פעילות גופנית יכולים להועיל. יש לשלב פעילויות כמו הליכה מהירה, יוגה או שיעורי פעילות גופנית לאחר לידה, בשגרה היומיומית. אם היולדת לא מצליחה להתאמן, חשוב לשמור לה על התינוק לשעה, שתאפשר לה לצאת פעם או פעמיים בשבוע, להתעמלות מיטיבה. בנוסף, ניתן גם להתעמל עם התינוק, ולחזק את השרירים בצורה בטוחה וזהירה, תוך התענגות על התקשורת והקשר עם התינוק הטרי.
  6. חיפוש תמיכה: חיוני לאמהות טריות, לבקש תמיכה מבני זוגן, בני משפחה וחברים. להקיף את עצמן ברשת תומכת, יעזור להן להפיג מתחים, ולספק עידוד, לאורך מסע המאבק מול השמנה אחרי לידה.

Obesity – אתר למידע בנושא טיפול בהשמנה

אתר Obesity מספק את כל המידע המעודכן והמקצועי ביותר, בנושא הטיפול בהשמנה. גם למניקות, יש מענה אחראי ומידע מקיף בנושא.

שאלות נפוצות

אני שלושה חודשים אחרי לידה, ולא מפסיקה לעלות במשקל מאז הלידה מה לעשות?

ההמלצה היא לבדוק את בלוטת התריס, ואת הסוכר, לשלול בעיות. לאחר מכן רופא המשפחה שלך יספק המלצות הלאה, על מנת לבדוק מהן האפשרויות. 

חשוב לציין, כי אם בהריון היית עם סוכרת, ייתכן ואת עדיין עם תנגודת אינסולין, שמונעת ממך לרדת במשקל. פעילות גופנית מותאמת תוכל לעזור לך לפתור את הבעיה, כמובן יחד עם תזונה מאוזנת ומופחתת פחמימות מתועשות.

האם יש תרופות הרזיה שמתאימות להריון והנקה?

יש בעיה עם בדיקת ההתאמה של תרופות להריון והנקה, מאחר ואתית, מורכב לערוך ניסויים בתחום. ממה שאנו יודעים, תמיד יהיה לרופא מה לחדש, בעניין ההתאמה למצבים אלו. 

בנוסף, אם המצב לא קריטי, ולא מחייב טיפול מיידי, מוטב לחכות לאחר ההריון וההנקה, על מנת שתוכלי להיות בטוחה, שאת לא מזיקה חלילה לתינוק.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל