השמנת יתר: למה כל כך קשה להיפטר מהמשקל העודף?

מניעההשאלה המופיעה כאן בכותרת היא אחת השאלות המטרידות את טובי החוקרים בעולם בעשורים האחרונים, המנסים לפצח את סוד כוחה ההרסני של תופעת ההשמנה, שהולכת ומתפשטת ללא הפסקה בכל רחבי העולם. במאמר שלפניכם נספק כמה כללים חשובים שאם תמלאו אותם אחד לאחד, רוב הסיכויים שלא תסבלו מהשמנת יתר לעולם.

"שלושת הרקים"

"שלושת הרקים" הם למעשה שלושת החוקים הבסיסיים ביותר בכל הקשור למניעת השמנה. ה"רק" הראשון הוא "רק לאכול", כלומר להימנע מעיסוק בכל פעילות אחרת במהלך האכילה: להימנע מלצפות בטלוויזיה, לקרוא עיתון, לשוחח בטלפון או לפתור תשבץ – רק לאכול. ה"רק" השני הוא "רק בישיבה", כלומר להימנע מאכילה תוך כדי הליכה, תוך כדי נהיגה או בזמן עמידה.

ה"רק" השלישי הוא "רק מצלחת". המשמעות שלו היא שיש להימנע מאכילה מכל כלי שאינו צלחת, כלומר להימנע מאכילה מסיר למשל או מקערת סלט מרכזית. כמו כן חשוב להימנע מלמלא את הצלחת יותר מפעם אחת במהלך הארוחה.

שקילה חודשית

אחת הטעויות השכיחות ביותר שעושים אנשים המעוניינים להימנע מעודף משקל או השמנה היא להישקל מדי יום ביומו ואפילו לאחר כל ארוחה. חשוב מאוד שלא להיכנס לתוך מעגל אינסופי של שקילה יומיומית שכן בקלות רבה מאוד המשקל יכול להפוך לאובססיה. עם זאת, מומלץ גם שלא לאבד לחלוטין כל קשר עם המשקל הנוכחי. אי לכך, מומלץ להישקל אחת לחודש לכל היותר, על מנת להישאר עם יד על הדופק.

פעילות גופנית

הפעילות הגופנית מסייעת למזער את הסיכוי להשמנה בכמה דרכים. להלן כמה מהן על קצה המזלג:

  • הפעילות הגופנית מאיצה את קצב חילוף החומרים וכך מסייעת לשרוף יותר קלוריות בזמן מנוחה.
  • הפעילות הגופנית עצמה צורכת אנרגיה ולפיכך מאפשרת לנו לשרוף יותר קלוריות במהלך היממה.
  • כיום ידוע כי עיסוק בפעילות גופנית הוא המנבא הטוב ביותר להצלחה בשמירה על משקל היעד לאחר שהושג.
  • אדם המפחית ממשקלו מבלי לעסוק בפעילות גופנית נמצא בסיכון לאובדן מסת שריר. עיסוק בפעילות גופנית תורם להפחתת הסיכוי לאובדן מסת הגוף הרזה.
  • עיסוק בפעילות גופנית מסייע להתמודד בצורה יעילה יותר עם לחצים ומתחים וכך מפחית את הסיכוי לאכילה רגשית.
  • פעילות גופנית תורמת להפחתת התנגודת לאינסולין ולשינוי חיובי בפרופיל השומנים.

במהלך הארוחה עצמה כדי להקפיד

אחת הבעיות המרכזיות המובילות להשמנת יתר היא אכילה מעבר לצרכים של הגוף. לפי התיאוריה המרכזית השולטת כיום בשדה המחקר של אטיולוגיית ההשמנה, כולנו באים לעולם עם מנגנון רעב-שובע מובנה ויעיל מאוד, שמתקלקל במהירות רבה ואפילו במהלך שנת החיים הראשונה. אי לכך, אדם המעוניין להימנע מהשמנה חייב לעשות מאמצים על מנת לתקן את המנגנון הפנימי החבוי בו ולדעת לזהות את תחושת השובע בזמן.

על מנת לעשות זאת יש ראשית להקפיד על לעיסה איכותית מאוד וקפדנית מאוד של המזון. באופן זה ניתן יהיה לחוש את טעמו ומרקמו של המזון ולשפר את עיכול הסוכרים כבר בשלב הלעיסה. חשוב מאוד להניח את המזלג בין נגיסה לנגיסה ולהאריך כמה שרק אפשר את משך הארוחה. אכילה איטית תשפר את המודעות לאכילה ותסייע רבות לזיהוי מוקדם יותר של תחושת השובע.

הקפדה על אכילת ירקות טריים

את הכלל החשוב ביותר שיש בו כדי למזער את הסיכוי להשמנה, שמרנו לסוף – הקפידו לאכול ירקות טריים מדי ארוחה. ירקות טריים הם אולי כלי הנשק הטוב ביותר במלחמה בהשמנה שכן הם כמעט לא מכילים קלוריות ושומנים, אך תופסים נפח משמעותי בקיבה וכך מפחיתים את צריכת המזון המשמין. בהצלחה!

ראו גם:

מחקר קבע: מי שסובל מעודף משקל יש לו פחות סיכויים לחלות מדמנציה

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל