השמנת יתר גורמת לבעיות אורתופדיות

השמנת יתר גורמת לבעיות אורתופדיות
בדרך כלל כשדנים בתחלואות הנלוות להשמנה, שמים את הדגש על מחלות לב וכלי דם, על הפרעות במאזן השומנים בדם, על סוכרת סוג 2 ועל מגוון הבעיות הפסיכולוגיות והחברתיות הקשורות להשמנה.

השמנת יתר עלולה לגרום גם לבעיות האורתופדיות שנובעות כתוצאה מהעומס הרב המופעל על שרירי השלד, המפרקים והעצמות, בקרב הסובלים מהשמנת יתר.

במאמר זה נסקור על קצה המזלג את הבעיות האורתופדיות השכיחות האופייניות לסובלים מהשמנת יתר אך חשוב לזכור כי מדובר רק בקצה הקרחון.

כאב כרוני והשמנת יתר

השמנת יתר מהווה גורם סיכון עצמאי לכאבים כרוניים בשרירים וברקמות רכות באופן כללי. הדבר נכון הן בנוגע למתבגרים הסובלים מהשמנת יתר והן בנוגע למבוגרים. עוד יש לציין בהקשר הזה כי השמנת יתר מובילה להחמרת הכאבים בקרב אלו הסובלים מתסמונות המקושרות לכאבים כמו לדוגמה פיברומיאלגיה. באופן כללי ידוע כיום ממחקרים רבים שנערכו בתחום זה כי השמנת יתר כמעט מכפילה את הסיכוי לכאבים כרוניים בקרב מבוגרים.

השמנת יתר ודלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית, המוכרת גם כשחיקת מפרקים, היא הפרעה במפרקי הגוף הבאה לידי ביטוי באובדן סחוס מפרקי, תופעת לוואי דלקתית וצמיחה של זיזי עצם במפרקים. הלוקים בדלקת מפרקים ניוונית סובלים מהפרעה בשיווי המשקל בין תהליכי הבנייה לתהליכי השחיקה של הסחוס במפרקים הפגועים וכתוצאה מכך מתרחשת שחיקה מואצת של הסחוס.

מנגנון הפיצוי הלא אפקטיבי של הגוף המנסה להתמודד עם התופעה גורם לצמיחה של זיזי עצם באזור המפרק, הגורמים לכאבים, הגבלה בטווח התנועה של המפרק ודלקת. באופן עקרוני דלקת מפרקים ניוונית יכולה לפגוע בכל אחד ואחד ממפרקי הגוף, אך הפגיעות הנפוצות ביותר מתרחשות במפרקים נושאי משקל גדולים, כלומר במפרקי הברכיים והירכיים ובעמוד השדרה המותני והצווארי.

ככל שמסת הגוף גדולה יותר, העומס על המפרקים גבוה יותר והשחיקה כתוצאה מכך חמורה, מהירה ונרחבת יותר. הסיכון לפגיעה ניוונית במפרקים נושאי משקל גבוה יותר לא רק בהשמנת יתר אלא גם בעודף משקל – מבחינה סטטיסטית, הסיכוי של אדם בעל BMI השווה לשלושים או גבוה משלושים לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך על רקע דלקת מפרקים ניוונית גבוה פי 8.5 מהסיכוי של אדם בעל BMI תקין לעבור ניתוח זה.

עודף משקל, השמנת יתר ופציעות אורתופדיות

מעבר לכך שבאופן שגרתי העומס המופעל על המפרקים משמעותי יותר, מעניין לדעת כי אדם הסובל מעודף משקל נמצא בסיכון לפציעות אורתופדיות הגבוה בחמישה עשר אחוז בהשוואה לאדם במשקל תקין ואילו אדם הסובל מהשמנת יתר נמצא בסיכון הגבוה בקרוב לחמישים אחוז לסבול מפציעה אורתופדית בהשוואה לאדם הנמצא במשקל תקין.

גם בקרב ילדים נמצא קשר בין עודף משקל והשמנת יתר לבין עלייה בסיכוי לפציעות אורתופדיות כשבקרב ילדים העלייה בסיכון לפציעות רלוונטית בעיקר לרגליים ולברכיים.

השמנת יתר ופריצת דיסק

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי המורכב מגרעין ג'לטיני מרכזי המוקף בשכבות שכבות של טבעות סחוסיות המקיפות אותו כפי שקליפות הבצל עוטפות זו את זו. תפקידו של הדיסק לשכך את הזעזועים החולפים לאורכך עמוד השדרה ולאפשר לעמוד השדרה את הגמישות והתנועתיות שלו. ככל שהלחץ על הדיסק הבין חולייתי הממוקם כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה גבוה יותר, כך הסיכוי לפריצה גבוה יותר בהתאמה. בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר או עודף משקל, הסיכוי לפריצת דיסק גבוה יותר בהשוואה לאדם בעל משקל תקין.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל