האם קוקה קולה מתגייסת ללחימה נגד השמנת יתר?

קולהמנכ"ל חברת קוקה קולה, מוטאר קנט, הודיע במאי 2013 כי בכוונת החברה להפוך להיות חלק מהפתרון, כשמדובר במאבק העולמי נגד השמנת יתר. רבים הרימו גבה לאחר הכרזה זו, ומצאו בה אירוניה מסוימת.

קנט חשף את תוכניות החברה להפוך את נושא ספירת הקלוריות לגלוי יותר לעין, לחדול מחשיפת פרסומים לילדים מתחת לגיל 12, ולקדם פעילות גופנית ואורח חיים פעיל.

שינוי החברה מעורר ויכוח דינמי, באופן פרטי בתוך החברה, כמו גם כלפי חוץ. שאלת המפתח היא האם מהלך זה אינו אלא תחבולה צינית שמטרתה הגנה על נתח השוק ומניעת חקיקה, או שמא מדובר בהתפתחות אחריות חברתית כנה?

נקודת המבט של מומחים

מספר מומחים מתחום האקדמיה, התקשורת והייעוץ, דנים בשאלה אם חברה שמוצריה מואשמים בגרימה להשמנת יתר וסוכרת, יכולה באמת להיות חלק מהפתרון לבריאות. התגובות מכסות את כל הספקטרום של הדיון, וחלק מהמומחים בזים להודעת קוקה קולה, וסבורים כי אם בכוונת החברה לעסוק בדיון באופן רציני, עליה להסיר סייגים מהרוב המכריע של מוצריה.

חקיקת תקנות היא התשובה היחידה וכל צעד אחר אינו אלא צעד ציני של תעשיית המזון והמשקאות המהירים. אחרים מציינים שבעוד שמדובר בצעד קטן ראשון, לדעתם החברה תתבקש כעת לעסוק באופן גלוי יותר בוויכוח אודות חיים בריאים ולנקוט בפעולות נוספות בעתיד.

לא אשמת קוקה קולה בלבד

מנהלי חברות אחרות לייצור משקאות קלים, סבורים שבסיס הדיון פגום, היות והוא מייחס את אשמת השמנת היתר והסוכרת לסוג אחד של מזון ומשקה, בעוד שהמציאות מוכיחה כי מגוון נרחב של גורמים תורם למצבים אלו, כולל תזונה לקויה וחוסר הקפדה על פעילות גופנית.

האמת היא שחברות משקאות קלים מכירות בתפקיד אותו עליהן לקחת לשם עידוד תזונה מאוזנת ואורח חיים פעיל, ועליהן לגלות מחויבות אמיתית לעבוד עם הממשלה וגורמים אחרים לקידום נושאים אלו.

חברות ייצור משקאות קלים, כולל קוקה קולה, ממשיכות להעמיד לרשות הציבור מגוון נרחב יותר של מוצרים נטולי קלוריות, המספקים לצרכנים את האפשרויות בהם הם מעוניינים. במהלך 25 השנים האחרונות, משקל המוצרים הזמינים ללא תוספת סוכר הוכפל ל-60%, וקוקה קולה מאמינה שאכן ביכולתה לתרום לפתרון.

גם חברות אחרות לייצור משקאות קלים, ותעשייני מזונות מהירים, המכירים בחובתם למלא תפקיד בהתמודדות עם חלק מנושאי בריאות הציבור העיקריים, צריכים לעודד ייצור משקאות ומזונות בריאים יותר.

נקודת המבט של המתנגדים

ארגונים פעילים לבריאות הציבור טוענים שקוקה קולה היא חברת המשקאות הגדולה בעולם. מוצרי הסימנים המסחריים שלה נמצאים על מיליוני מנות משקאות הנצרכות מידי יום. קמפיינים של יחסי ציבור המופעלים מטעם החברה הם דוגמה נוספת המוכיחה כיצד החברה מנסה להגן על מוניטין המותג שלה, להשגת הגברת רווחיות המוצרים העיקריים שלה, שהם משקאות מוגזים.

למרות ההכרזה האחרונה של קוקה קולה, מזכירים ארגונים אלו הכרזות קודמות של החברה, לפיהן בצד הדאגה הציבורית להשלכות בריאות הציבור הקשורות להשמנה, במיוחד בקרב אנשים צעירים, קיים החשש של מנהלי קוקה קולה, שעידוד אורח חיים בריא המציב את הדגש על משקל תקין, יוביל לירידה בביקושי המשקאות של החברה, אשר עלול להשפיע לרעה על רווחיותה.

אחרי הכול, המודל העסקי של החברה מבוסס על צמיחה המתבטאת במכירת יותר משקאות כגון קוקה קולה, פאנטה וספרייט ברחבי העולם, ומנכ"ל החברה הכריז בהצהרות קודמות שהצלחת החברה תלויה ביכולתה להרחיב את עסקיה.

לדעת הארגונים הפעילים, הכרזתה האחרונה של קוקה קולה אינה אלא מסע יחסי ציבור חדש ומתוחכם שכל מטרתו היא לחסן את החברה מפני החששות החוקיים של הציבור ואנשי בריאות הציבור בכל מקום בעולם.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל