מדוע השמנת יתר עלולה לקצר לסובלים ממנה שנים מהחיים?

מחקרמחקר חדש, בראשות חוקרים במכון המחקר של מרכז הבריאות באוניברסיטת מקגיל, בדק את הקשר בין משקל גוף לבין תוחלת החיים. ממצאי המחקר מראים שאנשים הסובלים מעודף משקל הם בעלי פוטנציאל להפחתת תוחלת החיים בשמונה שנים.

המחקר אשר פורסם בגיליון דצמבר 2014 של כתב העת Diabetes & Endocrinology, ממחיש יותר את העובדות לפיהן אנשים אלו עלולים אף לפתח סוכרת או מחלות לב וכלי דם בשלב מוקדם יותר בחיים, ועודף המשקל עלול לשדוד מהם כמעט שני עשורים של חיים בריאים.

צוות החוקרים מאוניברסיטת מק'גיל, בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית, פיתח מודל ממוחשב המסייע לרופאים וחולים להבין טוב יותר כיצד עודף משקל גוף תורם לקיצור תוחלת החיים והתפתחות מוקדמת של מחלות לב וסוכרת.

סוכרת, מחלות לב וכלי דם: מנבאי הבריאות

ד"ר סטיבן גרובר, אפידמיולוג וראש המחקר מאוניברסיטת מק'גיל, השתמש לצורך המחקר, בשיתוף עם עמיתיו, בנתונים שהתקבלו מביטוח הבריאות הממלכתית וסקר בחינת התזונה, בין השנים 2003 עד 2010, לפיתוח מודל האומד את הסיכון השנתי לסוכרת ומחלות לב וכלי דם בקרב מבוגרים בעלי משקל יתר ברמות שונות. נתונים אלו התקבלו מכמעט ארבעת אלפים משתתפים, ששימשו אף לניתוח תרומת עודף משקל הגוף לשנות החיים שאבדו, ושנות החיים הבריאים שאבדו.

ממצאי המחקר העריכו שאנשים שמנים מאוד עלולים לאבד עד שמונה שנות חיים, אנשים הסובלים מהשמנת יתר עלולים לאבד עד שש שנים, ואנשים הסובלים מעודף משקל עלולים לאבד עד שלוש שנים.

בנוסף, אובדן שנות חיים בריאים נמצאו גבוהים פי ארבע בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה, בהשוואה לאנשים ששמרו על משקל בריא, המוגדר במסת גוף של 18.5-25. הגיל שבו המשקל העודף המצטבר נחשב כגורם חשוב והתוצאות הגרועות ביותר, התקבלו בקרב המשתתפים שעלו במשקל בגילאים מוקדמים.

תכנית פעולה למיגור השמנת יתר

ד"ר גרובר מסביר את הדפוסים הידועים שעל פיהם ככל שאדם שוקל יותר וצעיר בגילו, כך גוברת השפעת השומן על בריאותו. במונחי תוחלת החיים, ד"ר גרובר הגיע למסקנה, בשיתוף עם צוות המחקר, שעודף משקל גרוע כמו עישון סיגריות. לאור הממצאים, נראה שהשמנת יתר עשויה בקרוב להתגלגל כגורם העיקרי למוות מוקדם.

בשלב הבא יש להתאים אישית מידע זה ולהפוך אותו לרלוונטי ומושך יותר לסובלים מהשמנת יתר. עליהם להבין כיצד ישפיעו על מצבם הבריאותי ומספרי מדד מסת גופם,  אובדן משקל מיותר, והקפדה על פעילות גופנית.

צוות המחקר מנהל כיום מחקר מתמשך בבתי מרקחת על נמת לגרום להם להשפיע על בעלי משקל יתר עם המידע החדש, ולהציע להם תכנית בריאות מבוססת המסייעת להקפדה על אורח חיים בריא יותר, כולל דיאטות בריאות ופעילות גופנית סדירה.

מבחינה קלינית, אלו מודלים משמעותיים לסובלים מהשמנת יתר, ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות, היות וניתן להעריך כיום טוב יותר את הבעיות והיתרונות של אורח חיים בריא, עליו רבים מתקשים לשמור.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל