השמנת יתר וכאבים בגב התחתון

השמנת יתר וכאבים בגב התחתון
איגודים רפואיים חשובים רבים מגדירים כיום השמנת יתר כמחלה. אך האם יש קשר בין השמנת יתר וכאבים בגב התחתון? עודף משקל או השמנה היא מחלה מורכבת המשפיעה על מבוגרים וילדים. רוב האנשים יודעים שהשמנה תורמת להתפתחות מחלת לב כלילית, סוכרת, לחץ דם גבוה וסרטן המעי הגס.

יחד עם זאת, לא רבים יודעים שהשמנה היא גורם תורם גם לכאבי גב תחתון. כן. עודף משקל או השמנה עלול לתרום באופן משמעותי להתפתחות תסמינים הקשורים לאוסטיאופורוזיס, דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית, מחלת דיסק ניוונית, והיצרות עמוד השדרה.

האופן השמנת יתר משפיעה על עמוד השדרה

עמוד השדרה נועד לשאת את משקל הגוף ולפזר את העומסים בהם הוא נתקל במהלך מנוחה ופעילות. במצב של משקל עודף, עמוד השדרה נאלץ להטמיע את הנטל, מה שעלול להוביל לנזק מבני כגון פגיעה או סכיאטיקה.

אזור אחד של עמוד השדרה הפגיע ביותר להשפעות השמנת יתר הוא עמוד שדרת הגב המותני הנמוך. כך שיכול להיות קשר בין השמנת יתר וכאבים בגב התחתון. במצב של עודף משקל או השמנת יתר, רוב הסיכויים שאדם סובל, או יסבול, מכאב גב תחתון, והתפתחות לפחות אחד מהמצבים הבאים:

יציבה – השמנת יתר משפיעה על יציבה בריאה וגורמת לכאבי צוואר וגב. יש צורך להקפיד על כושר גופני לתמיכה ראויה בעמוד השדרה.

כאבי גב תחתון – ההשמנה עלולה להחריף בעיה קיימת בגב התחתון ולתרום להישנות המצב.

אוסטיאופורוזיס – אורח חיים שאינו פעיל, בשילוב עם תזונה שאינה מאוזנת, משפיע על צפיפות או כוח העצמות, וחוליות בעמוד השדרה. כשמבנה הגוף משובש בעקבות השמנת יתר, הגוף נמצא בסיכון לשברים, ושברי חוליות גורמים לכאבי השבתה.

אוסטיאוארתריטיס ודלקת מפרקים שגרונית – המפרקים בעמוד השדרה נפגעים כתוצאה ממשקל גוף מוגזם, וכך נוצרים מצבים בהם לחץ ומתח שאינם טבעיים מפעילים לחץ על המפרקים במהלך תנועה ומנוחה.

מודרניזציה והיעדר פעילות גופנית

תיעוש ומודרניזציה משפיעים באופן עצום על התזונה כיום. ניתן לרכוש מזון כמעט בכל מקום, וקיים מגוון עצום של מוצרי מזון מעובדים והתקנים זמינים החוסכים עבודה כמו למשל תנורי מיקרוגל. השוק מוצף במזונות נוחות והתקני מטבח להקלת חיי נשים שנכנסות יותר ויותר לשוק העבודה.

במקביל, חוסר פעילות גופנית עלול לגרום לירידה בגמישות השרירים והחלשות הגב, האגן והירכיים. מצב זה גורם להגדלת עקומת הגב התחתון, מה שגורם לאגן לנטות יותר מידי קדימה. בנוסף, תנוחה משפיעה על התפתחות יציבה חלשה, פוגעת באזורים אחרים של עמוד השדרה, כגון הצוואר, ומתבטאת בכאבים.

טיפול השמנת יתר וכאבים בגב התחתון

אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, המתבטאים בכאבי גב תחתון, יכולים לקבל סיוע של כלים זמינים רבים המסייעים לירידה במשקל ושמירת משקל גוף בריא. לשם התחלה, יש להתייעץ עם מומחה לעמוד השדרה על מנת לברר כיצד להתחיל תכנית הרזיה בבטחה.

במצב של כאבי גב, תכנית האימונים תהיה שונה מתכנית האימונים המורכבת לאדם ללא כאבי גב. יש לזכור, כי לא קיימים שני אנשים זהים, ובהתחשב בעובדה לפיה השמנת יתר היא מחלה, קבלת הסיוע המקצועי הוא הצעד הראשון הטוב ביותר.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל