פעילות גופנית ואורח חיים יושבני

פעילות גופנית ואורח חייםכיום ברור מעבר לכל צל של ספק שמגפת ההשמנה העולמית אינה תוצאה של הרגלי תזונה ירודים גרידא, אלא תוצאה של מגוון פקטורים השלובים אלה באלה כשבין היתר מדובר על היעדר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני (sedentary life style).

למעשה נכון לכתיבת שורות אלה, פעילות גופנית במידה בינונית המבוצעת באופן קבוע מהווה מרכיב חיוני בכל תוכנית לירידה במשקל שכן הפעילות לכשעצמה מובילה לירידה במשקל ובנוסף לכך מפחיתה תחלואה ותמותה, ולכן פעילות גופנית ואורח חיים בריא הם המפתח להכל.

פעילות גופנית כגורם מנבא

נכון להיום ידוע כי דיאטות הרזיה ברוב המוחלט של המקרים נועדו לכישלון, אך בכל זאת ישנם כמה מאפיינים המשותפים לכל אותם אנשים שהצליחו לשמור על משקל היעד לאורך זמן. הגורם המנבא הטוב ביותר בנושא זה הוא הפעילות הגופנית הקבועה שנחשבת למנבא החשוב ביותר להצלחה בשמירה בטווח הארוך על המשקל החדש.

היתרונות של פעילות גופנית ואורח חיים בריא

יש לציין כי פעילות גופנית אמנם נחשבת למועילה וחיובית לבריאות באופן עצמאי, אך בשילוב עם תזונה נכונה הכוללת הגבלה קלורית, היא מחזיקה ביתרונות הבאים:

  • הפחתה של אובדן מסת הגוף הרזה (שמירה על מסת השריר ומניעה של הידלדלות השרירים).
  • העלאת ההוצאה הקלורית.
  • ירידה בסיכון הקרדיווסקולרי (דרך השינוי בפרופיל השומנים בדם).
  • הפחתת התנגודת לאינסולין וירידה בסיכון לחלות בסוכרת סוג 2.

מה היא המטרה בשדה הפעילות הגופנית?

באופן כללי ניתן בהחלט לכתוב כי כל עליה ברמת הפעילות הגופנית נחשבת למועילה, אך בגדול המטרה היא להגיע לפעילות גופנית ברמת עצימות בינונית במשך חצי שעה לכל הפחות, במשך רוב ימות השבוע. אם מדובר במטופלים שלא נוהגים לעשות פעילות גופנית שגרתית כלל, יש להציב יעדים ריאליים כיעדי ביניים כמו לדוגמה פעילות גופנית ברמת עצימות בינונית כחצי שעה עד שלוש פעמים בשבוע בתור התחלה. הפעילויות הגופניות השכיחות הן רכיבה על אופניים, שחיה והליכה. פעילות גופנית ואורח חיים בריא ישפיעו לכם על בריאות הגוף ואיכות החיים.

חשוב מאוד לשים את הדגש על הנוחות ועל ההתמדה וכן על הכנסת מרכיב הפעילות הגופנית לאורח החיים הקבוע והשגרתי של המטופל. במקרים שבהם בשל מצבו הבריאותי של המטופל הוא מתקשה להתמיד בביצוע פעילות גופנית רציפה במשך יותר מעשר דקות, יש להמליץ על מנוחה ופעילות לסירוגין, לפי יכולתו האישית.

מה הוא אורח חיים יושבני על קצה המזלג?

אורח חיים יושבני הוא אורח חיים הכרוך בצמצום הפעילות הגופנית בכל אחד ואחד מתחומי החיים. אורח חיים זה מאפיין את החברה המודרנית ונובע בעיקר מהסתמכות גוברת על תחבורה ממונעת ורכב פרטי כאמצעי תחבורה עיקרי, הקטנת הפעילות הגופנית בעבודה על רקע מיכון העבודה והקטנת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי תוך המרתה בצפייה בטלוויזיה ובישיבה מול המחשב.

מה הן ההשלכות של אורח חיים יושבני?

לאורח חיים יושבני ישנן השלכות בריאותיות חמורות מאין כמוהן כשלפי ארגון הבריאות העולמי היעדר פעילות גופני או ליתר דיוק מחסור בפעילות גופנית מהווה את אחד מעשרת הגורמים המרכזיים למוות בטרם עת.

לדעת חלק ניכר מהמומחים בתחום בריאות הציבור, מחסור בפעילות גופנית ואורח חיים יושבני דומים בהשפעתם על הבריאות לנזקי העישון כשבין היתר אורח חיים יושבני מקושר כיום לעלייה בסיכון לחלות במחלות לב, דיכאון, סרטן המעי הגס, סרטן השד, סוכרת סוג 2 ועוד.

אורח חיים יושבני במדינת ישראל

בסקר שערך ארגון הבריאות העולמי שבו הושוו הרגלי הפעילות הגופנית של בני נוער בארבעים מדינות מערביות, ישראל דורגה במקום האחרון כשלפי הסקר 87 אחוז מהנערים ותשעים וארבעה אחוז מהנערות בגיל חמש עשרה לא מבצעים כשישים דקות פעילות גופנית מדי יום, כמות הפעילות המומלצת לבני גילם.

לקראת סוף שנת 2012 ערכו משרד החינוך ומשרד הבריאות סקר שבחן את הרגלי הפעילות הגופנית בקרב תושבי המדינה מעל גיל עשרים ואחת ובו נמצא כי רק שליש מהאוכלוסייה בגיל 21 ומעלה עומדים בהמלצות של ארגון הבריאות העולמי הנוגעות לפעילות גופנית ואורח חיים בריא. לפי הסקר המחסום המרכזי לעיסוק בפעילות הגופנית הוא מחסור בזמן.

לסיום נציין נתון מעניין לפיו אדם ממוצע ובריא בגיל ארבעים יכול לחסוך קרוב ל-120 אלף דולרים מההוצאות הרפואיות לשארית ימי חייו לו יבצע פעילות גופנית מספקת, לעומת תרחיש שבו לא יבצע פעילות גופנית כלל. החדשות הטובות הן שאף פעם לא מאוחר מדי בשביל להתחיל. פעילות גופנית ואורח חיים בריא יעשו לכם רק טוב. בהצלחה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל