השמנת יתר והתקף לב

התקף לבהתקף לב או אוטם שריר הלב (Heart attack), הוא מצב חירום רפואי שבו זרימת הדם ללב מופרעת בצורה חדה. להשמנת יתר והתקף לב, קשר עקיף. התסמינים של אוטם שריר הלב כוללים תחושת חרדה קיצונית, קוצר נשימה וכאבי חזה שיכולים להקרין גם לצוואר, לגב, לידיים וללסתות.

בדרך כלל אוטם שריר הלב מתרחש בקרב אנשים הסובלים ממחלת לב כלילית, הנובעת כתוצאה מטרשת עורקים. טרשת עורקים היא מחלה הבאה לידי ביטוי בהיצרות עורקים ואילו מחלת לב כלילית היא מחלה הבאה לידי ביטוי בפגיעה באספקת הדם ללב דרך העורקים המזינים את הלב בדם, הנקראים העורקים הכליליים או הקורונריים.

גורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות של מחלת לב כלילית כוללים תזונה עתירת שומן, סוכרת, עישון והשמנת יתר. במאמר שלפניכם נתמקד בעיקר אופן שבו השמנת יתר מגדילה את הסיכון ללקות בהתקף לב.

מדוע השמנת יתר מגדילה את הסיכוי ללקות בהתקף לב?

ראשית חשוב לציין כי השמנת יתר גורמת לעלייה בסיכון ללקות בהתקף לב באופן עקיף. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שישנן תחלואות הנלוות להשמנה, המגדילות בתורן את הסיכוי ללקות בהתקף לב כשבין היתר מדובר על התחלואות הבאות:

  • יתר לחץ דם – מחלה כרונית הבאה לידי ביטוי בלחץ דם גבוה במיוחד. מחלה זו מכונה הרוצח השקט משום שהיא לא גורמת לתסמינים קליניים שניתן להבחין בהם ללא הציוד המתאים. יתר לחץ דם מהווה את אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להתקף לב.
  • רמות כולסטרול גבוהות – רמות גבוהות של כולסטרול בדם (הכוונה היא ל- LDL) מאיצות את התהליך הטרשתי ומעודדות את ההיצרות של העורקים הכליליים.
  • סוכרת סוג 2 – השמנת יתר היא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לסוכרת סוג 2, על רקע התנגודת לאינסולין שמשרה רקמת השומן הנרחבת. אמנם הודות להתפתחויות באיזון גורמי הסיכון הקרדיו-וסקולריים בהשוואה למצב שהתקיים עד לפני שלושה עשורים התמותה ממחלות לב בקרב חולי סוכרת ירדה בשישים אחוז, אך עדיין חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר פי 2-4 ללקות במחלת לב כלילית בהשוואה לבני גילם ללא סוכרת, הנושאים את אותם גורמי סיכון. בהקשר זה יש לציין כי הסיכוי של אדם הסובל מסוכרת, שלא סובל ממחלת לב כלילית, ללקות בהתקף לב זהה לסיכוי של אדם שלא סובל מסוכרת אבל כן סובל ממחלת לב כלילית ללקות בהתקף לב.

מה הן ההשלכות היישומיות של הקשר בין השמנת יתר לעלייה בסיכון ללקות בהתקף לב?

מעבר לכך שהעלייה בסיכון ללקות בהתקף לב על רקע השמנת יתר יכולה להוות גורם מוטיבציוני לירידה במשקל, הרי שלאור הקשר ההדוק בין השמנת יתר להתקף לב, יש להחשיב את הסובלים מהשמנת יתר כקבוצת סיכון ללקות בהתקף לב. בהתאם לכך יש לנטר את מצבם הלבבי של הסובלים מהשמנת יתר בקפידה ובאופן תכוף יותר מאנשים בעלי משקל תקין.

הכוונה היא להערכת הסיכון לפתח מחלת לב כלילית או ללקות באירוע קרדיווסקולרי עתידי. בהתאם לממצאים יש להתניע תכנית טיפולית להפחתת הסיכוי לפתח מחלת לב כלילית או ללקות בהתקף לב.

השמנת יתר והתקף לב – גורמי סיכון נוספים

הסיכון ללקות בהתקף לב גבוה אף יותר אם מתקיימים גורמי סיכון אחרים בנוסף להשמנה. הכוונה היא למשל להיעדר פעילות גופנית וניהול של אורח חיים יושבני, עישון סיגריות, צריכת תזונה העשירה בשומן רווי ועוד. הבשורות הטובות הן שעל ידי שינוי אורח החיים בלבד, הכולל הפחתה במשקל, מעבר לתזונה נכונה ועיסוק בפעילות גופנית, ניתן לצמצם במידה רבה את הסיכוי ללקות בהתקף לב, גם בגילאים מתקדמים יחסית.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל