סיבות רפואיות להשמנה: סקירה כללית

סיבות רפואיות להשמנה – מאמר זה יספק הסבר מקיף במיוחד, בנושא. לאחר קריאת מאמר זה, קל יהיה להבין, למה אנשים סובלים מהשמנה. גם כאשר הם אוכלים בצורה מאוזנת ובריאה, וגם כאשר הם מקיימים פעילות גופנית, בתדירות מומלצת ומעלה.

הגורמים הרפואיים להשמנה: סיבות והשפעות

הגורמים הרפואיים להשמנה מגוונים, ויכולים להיות קשורים למערכת ההורמונלית, למערכת העיכול או למערכת העצבים. הם מושפעים גם מגורמים גנטיים ופסיכולוגיים. לכן חשוב לערוך בכל מקרה של השמנה, בירור מקיף, על מנת לעלות על הסיבות האישיות, של כל מטופל. 

הנה רשימת סיבות רפואיות להשמנה:

  • מערכת ההורמונלית: מצבים רפואיים רבים, יכולים להשפיע על מערכת ההורמונלית, וממילא להוות גורם סיכון להשמנה. דוגמאות לכך כוללות, תת-פעילות של בלוטת התריס (הגורמת לירידה בחילוף החומרים), תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS), ומצבים רפואיים נדירים יותר, כמו תסמונת קושינג, הגורמת לעליה בהפרשת הקורטיזול, וגורמת אף היא להשמנה. טיפול בהפרעות ההורמונליות, הוא חיוני להתנהלות יעילה בניסיון להוריד במשקל.

בנוסף, גיל המעבר, נשים בתקופת הריון או הנקה, ועוד- גם הם גורמים הורמונליים, המביאים לעיתים לעליה במשקל, או לקושי לרדת.

  • גנטיקה: מחקרים מראים, כי גנטיקה יכולה להשפיע באופן משמעותי, על הנטייה של האדם להשמנה. מוטציות גנטיות מסוימות, מהוות גם הן סיבות רפואיות להשמנה. הן משפיעות על האופן, שבו הגוף מווסת את התיאבון, הוצאת האנרגיה ואגירת שומן. 

בנוסף, גורמים גנטיים עשויים לתרום להפרעות מטבוליות, המשפיעות על שמירת המשקל. הבנת הנטיות הגנטיות הללו, מאפשרת לאנשי מקצוע רפואיים, לפתח תוכניות טיפול מותאמות אישית, עבור אנשים הנאבקים בהשמנה.

  • מערכת העיכול: מצבים רפואיים המשפיעים על מערכת העיכול, יכולים גם לתרום להשמנה. דוגמאות לכך כוללות אי-סבילות ללקטוז, תסמונת מעי רגיז (IBS), ועוד.
  • מערכת העצבים: גם בתחום הנוירולוגי, קיימות סיבות רפואיות להשמנה הנובעות ממצבים רפואיים, המשפיעים על מערכת העצבים. גם הם יכולים גם הם לתרום להשמנה: דוגמאות לכך כוללות הפרעות אכילה, כגון אכילה כפייתית ובינג'. נמצא גם קשר בין מיגרנות להשמנת יתר, וכן מצבים רפואיים נדירים יותר.
  • תרופות: תרופות מסוימות, הניתנות במצבים בריאותיים שונים, עלולות להביא לתופעות לוואי לא רצויות, של עליה במשקל. למשל, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות מסוימות לסוכרת, תרופות פוריות ועוד. 

בעוד שתרופות אלו ממלאות תפקיד חיוני, בטיפול באותם מצבים, חשוב לפקח מקרוב, על ההשפעה הפוטנציאלית של תופעות הלוואי שלהן, כמו למשל- ההשמנה. אנשי מקצוע מומחים בתחום, ידעו לתת הדרכה ברורה ומסודרת, על מנת למזער את הנזקים של אותן סיבות רפואיות להשמנה.

כל הסיבות להשמנה

רפואה והשמנה: מבוא לחקר הסיבות הרפואיות להשמנה והשפעתן על גוף ורוח

קשה לומר כי בעיה מסוימת, רגשית או פיזיולוגית, היא זו שגרמה לאדם מסוים להשמין. על פי רוב מדובר במכלול, אך יש סיבות רפואיות להשמנה בפן הפיזיולוגי או הרגשי- נפשי, הגורמים להשמנה ועלייה במשקל.

סיבות רפואיות להשמנה וסיבות גופניות להשמנה

המורכבות הפיזיולוגית של האדם, כמו: ויסות משקל הגוף, קצב חילוף החומרים, ועוד, מלאה תהליכים מורכבים, המשלבים מערכות פיזיולוגיות רבות. כמו: המערכת האנדוקרינית, מערכת העצבים המרכזית והסימפתטית, מערכת העיכול ומערכת החיסון. כל שיבוש קל במערכות אלו, יכול לתרום לעליה במשקל ולהתפתחות השמנת יתר.

למשל, תת פעילות בלוטת התריס, תנגודת אינסולין, PCOS, ועוד. אלו סיבות רפואיות להשמנה השכיחות יחסית באוכלוסייה.

בנוסף, ישנן מוטציות גנטיות, שלחלקן יש מבנה גנטי ייחודי, המשפיע על הנטייה להשמנה. גורמים גנטיים, יכולים להשפיע על היבטים שונים, של חילוף חומרים, ויסות תיאבון, אגירת שומן והוצאת אנרגיה. מוטציות גנטיות מסוימות, יכולות לגרום לאנשים לעלות במשקל או להקשות עליהם לשמור על משקל תקין.

חשוב להכיר בכך, כי לא כל המקרים של השמנת יתר, נובעים אך תוצאה של סיבות רפואיות להשמנה. כמו גם שלא כולם נובעים מגורמים סביבתיים, ומניהול אורח חיים מסוים. אך נוכחותן של הסיבות הרפואיות, מדגישה את החשיבות, של גישה אינדיבידואלית, לטיפול בהשמנת יתר. כמו את הצורך הקריטי, באנשי מקצוע שידעו להעריך ולטפל, בגורמים הבסיסיים האלו.

התפתחותן של הבעיות הרפואיות בעשורים האחרונים, מתרחשת מסיבות שונות. בעיקר בגלל האבחון המהיר והמוקדם, המאפשר לאנשים להיות מודעים לבעיות רפואיות, כבר בחיתוליהן. כך שהם יכולים לטפל בהן מוקדם, ואף לבקש מהרופא שלהם תרופות לטיפול בהשמנה.

בנוסף, עם השנים, הרפואה החלה להכיר בבעיות רפואיות, שבעבר לא אובחנו ולא הוכרו. מה שגרם לעליה במספר האבחונים של הבעיות הרפואיות, אך לא בעליה במספר החולים הקיימים. הם היו כל העת, אך בעייתם הרפואית לא קיבלה הכרה במערכת. לאנשים היו סיבות רפואיות להשמנה, אך הרופאים לא ידעו על כך באותה עת.

נקודה נוספת, היא התפתחות הטיפול התרופתי. בעבר פחות אנשים טופלו באמצעות תרופות, אם בגלל פחות תרופות שהיו, ואם בגלל עלותן הגבוהה, והאפשרות המוגבלת של החולים לרכוש אותן. כאשר היו פחות תרופות, ממילא היו פחות סיבות רפואיות להשמנה, כתוצאה מתרופות. אם כי כמובן, היו גם יותר מחלות ובעיות רפואיות אחרות, שהחריפו בלי טיפול מתאים.

סיבות רגשיות ונפשיות להשמנה

ישנם מצבים רגשיים ונפשיים, שעלולים לתרום להתפתחות השמנת יתר. להלן כמה דרכים, בהן גורמים אלו משפיעים על העלייה במשקל:

  1. אכילה רגשית: אנשים רבים פונים לאוכל, כדרך להתמודד עם רגשות שליליים, כמו מתח, עצב, שעמום או חרדה. התנהגות זו, המכונה אכילה רגשית, כוללת שימוש במזון כמקור נחמה, ולא כמקור הזנה. אוכלים רגשיים צורכים לעתים קרובות, מזונות עתירי קלוריות, מתוקים או שומניים, אשר יכולים לתרום לעלייה במשקל לאורך זמן.
  2. דיכאון ומצב רוח ירוד: דיכאון ומצב רוח ירוד, עלולים להשפיע על ויסות התיאבון, ולשבש את התהליכים המטבוליים הרגילים של הגוף. אנשים מסוימים, עשויים לחוות עלייה בתיאבון ובתשוקה לאוכל. במיוחד עבור "מזונות מנחמים" עתירי קלוריות. בנוסף, דיכאון יכול להוביל לירידה ברמות הפעילות הגופנית, ולתרום עוד יותר לעלייה במשקל.
  3. מתח כרוני: חשיפה ממושכת לסטרס, מעוררת שחרור של הורמוני לחץ כמו קורטיזול. הם יכולים להשפיע על התיאבון, וחילוף החומרים. אנשים מסוימים, עשויים לחוות תשוקה מוגברת, למזונות עתירי קלוריות, במיוחד אלה עתירי סוכר ושומן. יתרה מכך, מתח כרוני יכול לשבש את דפוסי השינה, אשר בתורו עלול להשפיע על הורמונים מווסתי רעב ולהוביל לעלייה במשקל.
  4. דימוי גוף והערכה עצמית: לדימוי גוף שלילי ודימוי עצמי נמוך, יכולה להיות השפעה משמעותית, על התנהגויות אכילה ושמירת משקל. אנשים מסוימים, עשויים לאמץ שיטות דיאטה לא בריאות, או לעסוק בדפוסי אכילה קיצוניים, במאמץ להגיע למבנה גוף או גודל מסוים. התנהגויות אלו עלולות לגרום לתנודות חריפות במשקל, ועשויות לתרום לעלייה במשקל לאורך זמן.
  5. היעדר פעילות גופנית: מצבים רגשיים ונפשיים, כמו מוטיבציה נמוכה הנובעת מדיכאון או ממצב רוח ירוד וכן עייפות. הם עלולים להוביל לרוב, לאורח חיים יושבני, והיעדר פעילות גופנית. פעילות גופנית סדירה, חיונית לשמירה על משקל תקין, מכיוון שהיא מסייעת בשריפת קלוריות, ותומכת בבריאות מטבולית כללית. פעילות גופנית לא מספקת, יכולה לתרום לעלייה במשקל או לעכב מאמצי הירידה במשקל.
  6. נדודי שינה: בעיות שינה נגרמות אמנם, על פי רוב, בגלל סטרס ובעיות נוספות. אך מהוות צרה בפני עצמה, המונעת מאנשים לרדת במשקל בצורה תקינה ומסודרת.
    זאת מכמה סיבות: 
  1. כאשר אדם לא ישן בצורה מסודרת, הוא עייף יותר, ונוטה לאכול כדי לשמור על עצמו מרוכז, ומעט יותר עירני.
  2. כאשר אדם לא ישן מספיק, יש לו יותר שעות ערות, בהן הוא אוכל יותר. בעיקר בלילה, שמהווה את הזמן הגרוע ביממה לאכילה.
    לכן חשוב להקפיד על שעות שינה מסודרות, של 6 עד 8 שעות ביממה, עם עדיפות לשנת לילה רצופה וארוכה אחת.
  3. במהלך הלילה מתקיימים בגוף תהליכים חשובים, המורידים את הסוכר בדם, ומאזנים את המערכת המטבולית. ככל שישנים בשעות האלו, כך הגוף פנוי לטפל בדברים האלו טוב יותר.

סיבות רפואיות להשמנה

האמת הרפואית: סיבות להשמנה שכדאי להכיר

השמנת יתר, היא נושא בריאותי מורכב ורב פנים, שהגיע לממדי מגיפה ברחבי העולם. אמנם, מפתה לייחס השמנת יתר רק לבחירות אישיות, או לחוסר כוח רצון לעבוד בשביל ירידה במשקל. אבל פרספקטיבה כל כך צרה, לא מצליחה להכיר בשלל הגורמים, התורמים להתפתחותה. 

יש להתעמק בהשפעות השונות על השמנת יתר, תוך הדגשת התפקיד המכריע, של גורמים חברתיים, סביבתיים, גנטיים ופסיכולוגיים. על ידי הכרה בהקשר הרחב יותר של השמנת יתר, והכרה בכך שישנן סיבות רפואיות להשמנה, ניתן יהיה לטפח גישה חומלת ויעילה יותר, למניעה ולטיפול. אמפתיה, חינוך ופעולה קולקטיבית הם מרכיבי מפתח, בטיפול בגורמים השורשיים להשמנה, וקידום חברה בריאה יותר לכולם.

לגורמים גנטיים וביולוגיים תפקיד משמעותי בהשמנה. נצפה קשר גנטי או ביולוגי, לנטייה גבוהה יותר לעלייה במשקל ולקשיים בשמירת משקל. גורמים גנטיים אלו, משפיעים על מגוון תהליכים, כגון חילוף חומרים, ויסות תיאבון ואגירת שומן. 

הבנת המרכיב הגנטי של השמנת יתר, מאפשרת לצוות הרפואי להכיר בכך, שאנשים עשויים להתמודד עם אתגרים מהותיים, בדרך למשקל אידיאלי, למרות מאמציהם הגדולים ביותר. במצבים אלו, לעיתים, שמירה קשוחה על אורח חיים בריא, ועל פעילות גופנית, תביא אפילו לעליה מתונה, במקום עליה דרסטית אך לא לירידה. מה שמדכא ומייאש אנשים רבים, הסובלים ממשקל גבוה בגלל שיש להם סיבות רפואיות להשמנה.

לכן, חשוב להכיר כי יש אנשים רבים, הסובלים מהשמנת יתר קיצונית. הם לא יצליחו לפתור את בעיית ההשמנה שלהם, בלי פתרון כירורגי או תרופתי, שיעזור להם לאזן את המצב הקיצוני ממנו הם סובלים. פתרון כמו גמילה מסוכר, לא יעזור להם, למרות מסירותם לשמירה על המשקל וניסיונותיהם המאומצים לרדת.

ככל שהתחום מתפתח, קיימות הצעות כמו זריקות להרזיה, המאפשרות לאנשים להיכנס לאורח חיים בריא, ולרדת, למרות מעכבים אחרים, כמו הסיבות הרפואיות שלהם.

חשוב לציין, כי טיפול בהשמנה אצל ילדים, הסובלים מהשמנת יתר, אינו כולל בדרך כלל תרופות, מאחר וקיים חשש מפגיעה בגדילה בשנות הילדות והנערות. ישנן תרופות וזריקות, אשר מתאימות מגיל 16-17 ומעלה, בכפוף להמלצת הרופא המטפל.

Obesity – פורטל תרופות להרזיה המקיף בישראל

אם גם אתם מחפשים מידע על תרופות נגד השמנה, obesity מציעה לכם מידע מגוון, מקיף, מתקדם, מעודכן ומקצועי בנושא. כנסו ותהנו.

 

סיבות רפואיות להשמנה: שאלות נפוצות

מהן סיבות רפואיות להשמנה?

קיימות מספר סיבות רפואיות שעשויות לגרום להשמנה או להתרכז בשורשיה. בין הסיבות הרפואיות הנפוצות ניתן למנות: חרדות, דיכוי, סוכרת, יתר לחות דם, תחלואות בשמימות, הרעלת תרופות, תסמין, פגיעה במערכת הסידורית, ופעילות פיזית חסרת תנועה.

איך ניתן להתמודד עם השמנה בשל סיבות רפואיות?

התמודדות עם השמנה בשל סיבות רפואיות דורשת התערבות מקצועית. ברוב המקרים, זה יכול לכלול תוכנית תזונה מאוזנת ותוכנית פעילות גופנית שתתאים למצב הבריאותי של האדם. עשויות להיות דרושות גם תרופות או טיפולים רפואיים נוספים, כמו טיפול נפשי או טיפול פיזי. השיתוף פעולה עם צוות רפואי מיומן יכול לסייע בהתמודדות עם השמנה בשל סיבות רפואיות.

איך זריקות להרזיה עובדות?

זריקות להרזיה פועלות על פי רוב, על מנגנון של דיכוי תאבון ו/או האטה של קצב התרוקנות הקיבה. כך שהן גורמות לאנשים לאכול פחות ולשבוע ליותר זמן.

האם מספיק לקחת טיפול תרופתי להרזיה?

לא. על מנת לעשות את התהליך, בבטיחות מרבית ועם תועלת מקסימלית, חשוב לעבור לאורח חיים בריא הכולל תזונה ופעילות גופנית, תוך ליווי של איש מקצוע מומחה לטיפול בתרופות הרזיה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל