טיפול בהשמנה אצל ילדים – כמה זה חשוב?

טיפול בהשמנה אצל ילדים נחשב לאחד האתגרים המשמעותיים ביותר בקרב ארגוני הבריאות העולמיים. לפי ההערכות, כ-120 מיליון ילדים ובני נוער מכל העולם נמצאים במצב של השמנת יתר אצל ילדים בישראל. כאשר המדינה ממוקמת במקום השלישי בעודף המשקל במדדי ארגון הבריאות העולמי של האו"ם. אז מתי המשקל צריך להדאיג אותנו וכיצד מטפלים בהשמנת ילדים?

מדוע השמנה בקרב ילדים מצריכה טיפול?

כולנו שמענו על הסיכונים שבהשמנה, מלבד היותה מחלה כרונית: תחלואת לב וכלי דם, סוכרת, מחלות מפרקים, סוגים אפשריים של סרטן, התפתחות של בעיות רגשיות ועוד. אולם ילדים באופן מיוחד, חווים את ההשמנה גם בתור סטטוס חברתי קשה שמכתיב התנהגות ומשפיע על הבחירות בהמשך החיים. מכיוון שהשמנת היתר נמשכת ברוב המקרים גם במהלך החיים הבוגרים, דווקא בגילאים הצעירים ניתן לבלום את ההשמנה ולטפל בה מכאן והלאה.

חשוב לציין כי לא כל ילד במשקל עודף בהכרח צריך טיפול בהשמנה אצל ילדים. לאורך הילדות וגם גיל ההתבגרות, כמות השומן בגוף עשויה להשתנות בהתאם לשלב ההתפתחותי, כך שהפקטור לתחילת הטיפול איננו המראה האסתטי הסובייקטיבי לגישת הורי הילד (או אפילו הוא עצמו), אלא האם מדובר מבחינה מקצועית ואובייקטיבית בעודף משקל המהווה בעיה בריאותית. 

השמנת ילדים – הגדרה הקלינית

המדד המנחה בהקשר הזה הוא ה-BMI שמחשב את משקל הגוף ביחס לגובה. בעוד שמבוגרים יכולים לפנות למחשבונים פשוטים כדי להעריך את מצבם, בקרב ילדים יש לגשת לרופא המתמחה במתן טיפול בהשמנה אצל ילדים כדי לבחון את מסת הגוף ביחס לטבלאות גדילה, גיל ומגדר, לרבות הפניה לבדיקות המשך לאבחון מצבים רפואיים קיימים ופוטנציאליים, נוכח המשקל. 

טבלאות גדילה משקפות את האחוז שבו נמצא הילד ביחס לילדים אחרים בקבוצת הגיל והמגדר שלו. וכך למשל, אם הילד נמצא באחוזון 70, פירוש הדבר הוא ש-70% מהילדים בני גילו ומאותו המגדר הם בעלי BMI נמוך ממנו. להלן הקריטריונים שקבעה מערכת הבריאות כדי לסווג את משקלם של ילדים:

BMI טווח האחוזונים 85-95 – עודף משקל

BMI טווח האחוזונים 95-99 – השמנת יתר

BMI אחוזון 99 ומעלה – השמנת יתר חמורה.

כיצד מתרחש טיפול בהשמנה אצל ילדים?

הטיפול בהשמנה לעולם משולב, כך שהוא מביא בחשבון את גיל הילד, בעיותיו הבריאותיות (אם יש) ואת השינוי המחייב בהרגלי אורח החיים בדגש על תזונה ופעילות גופנית. במקרים מסוימים יחליט הרופא המטפל לרשום תרופות לטיפול בהשמנה, כמובן מותאמות ספציפית לילדים והניתנות לפרקי זמן משתנים.  

ראוי להדגיש שהמטרה הטיפולית אינה להשיג ירידה דרסטית או תלולה מאוד, אלא ירידה הדרגתית שתביא את הילד/ה לטווח BMI בריא יותר עבורם. זהו תהליך עקבי שכרוך במידה רבה גם בשיתוף הפעולה מצד ההורים ביישום התוכנית התזונתית ושגרת היום, ניהול מעקב רפואי שוטף ופיקוח מצידו יחד עם ליווי תזונתי צמוד.

תרופות לשם טיפול בהשמנה אצל ילדים

בשל ההכרה המתגברת של ההשמנה כמחלה כרונית, החלה עלייה בכמות הרופאים שמתמקצעים לתחום בישראל, כאשר חלקם מתמקדים גם בילדים ובמתבגרים. טיפול בהשמנה אצל ילדים יבוצע רק בתרופות שאושרו לשימוש מטעם משרד הבריאות, במינונים, תדירויות ופרק זמן שנקבעו בהתאם לכל הפרמטרים של הילד ובמטרה להשיג ירידה עקבית, מבוקרת ובטוחה לחלוטין. 

הטיפול התרופתי מבוסס בחלקו הגדול על ויסות מחודש של מנגנוני הרעב והשובע בגוף, הקשורים להורמון בשם לפטין. הורמון זה מאותת למוח על תחושת שובע ומונע אכילה בכמות גדולה. תרופות אחרות עוזרות לטפל גם במצבים של אכילה רגשית: הפחתת הדחף הבלתי נשלט לאכילה או למאכלים ספציפיים ולמחשבות טורדניות על אוכל ושעות הארוחה. 

לפי הנחיות משרד הבריאות, ילדים שגילם מתחת ל-18 שנים אינם מורשים לקבל טיפול באמצעות זריקות כמו סאקסנדה שניתנות למבוגרים. תרופות נוספות כמו אוזמפיק, ניתנות לפי שעה לחולים בסוכרת סוג 2, אם כי גם הן אינן מתאימות לילדים.

התרופות המרכזיות הניתנות במרשם ומותנות בפיקוח רפואי שוטף הינן קסניקל, שמותרת לשימוש החל מגיל 12 כמוסות לבליעה לפני, במהלך או עד שעה אחרי ארוחה שומנית והתרופה רזין, שמתקבלת גם היא ככמוסה לנטילה על קיבה ריקה מגיל 16 ואילך. 

בשורה התחתונה

טיפול בהשמנה אצל ילדים ובני נוער הופך קריטי בשנים האחרונות, לאור העלייה באחוזי ההשמנה בקרב האוכלוסייה הכללית ובקרב ילדים בפרט. מדובר בטיפול המבוסס על תהליך משולב, שאיננו מתמקד רק במאמצים מנטליים לשליטה בדחף האכילה והימנעות מתחושת הרעב, אלא על טיפול תרופתי בשילוב תזונה מתאימה ובקרה על הצלחת התהליך ותוצאותיו. 

הטיפול התרופתי אינו מכיל זריקות להרזיה ולרוב ניתן בכמוסות, בהתאם לקביעת מומחה רפואי מתאים בכפוף להנחיות המדויקות. 

מידע נוסף על התרופות הקיימות להרזיה ודרכי הטיפול בהשמנה מחכה לכם כאן בפורטל obesity

שאלות ותשובות

כיצד מתבטא טיפול בהשמנה אצל ילדים?

מדובר בטיפול המנוהל על ידי צוות מקצועי רב תחומי מיומן, המשלב טיפול תרופתי שמאזן את מנגנוני הרעב והשובע, תהליך תזונתי ופעילות גופנית. 

אילו תרופות להשמנה מתאימות לילדים?

על אף הצמיחה והפופולריות שצוברות זריקות ההרזיה בשוק, לא ניתן לטפל באמצעותן בילדים ובני נוער. התרופות המרכזיות ניתנות בכמוסות לבליעה בהתאם להחלטתו של רופא מומחה לטיפול בהשמנת ילדים. 

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל