ניתוח שרוול קיבה

ניתוח בריאטריניתוח שרוול קיבה הוא הניתוח הבריאטרי הנפוץ ביותר בישראל כשבעבר ניתוח זה היווה את השלב הראשון בניתוח מעקף תריסריון. לאחר שנמצא כי המנותחים הפחיתו אחוז ניכר ממשקלם העודף כבר לאחר שלב זה, החלו לבצע את הניתוח כטיפול העומד בפני עצמו.

מהות ניתוח שרוול קיבה היא הקטנת נפח הקיבה ב- 75-90% לכדי יצירת כיס קטן בנפח של כ- 50-100 סמ"ק בלבד אותו מותחים לכדי צורת שרוול ומכאן מגיע שמו של הניתוח.

בניתוח שרוול קיבה לא משנים דבר במערכת העיכול למעט הקיבה ולפיכך הניתוח לא טומן בחובו את החסרונות הרבים המשותפים לניתוחים הבריאטריים בהם משרים תת ספיגה במעי על ידי מעקפים שונים. הכוונה היא לסיבוכים המתרחשים לא אחת לאחר ניתוחי מעקף תריסריון למשל כמו לדוגמה היצרות, דלף או כיב בהשקה.

כיצד משפיע ניתוח שרוול קיבה על הירידה במשקל?

הניתוח פועל להפחתת המשקל בשני מנגנונים מרכזיים להלן:

  • הקטנת נפח הקיבה – כאשר הקיבה קטנה יותר, תחושת השובע מגיעה מוקדם יותר בזמן הארוחה וכתוצאה מכך צריכת המזון מופחתת, מה שתורם לירידה בתצרוכת הקלורית. יש לציין כי ניתוח זה נחשב ל"ניתוח מחנך" כשהמשמעות היא שהוא מספק חלון הזדמנויות לשינוי הרגלי האכילה: בשלב מסוים לאחר הניתוח, הכיס הנותר מהקיבה נוטה לגדול ולהתרחב במידה מסוימת.
  • הקטנת תחושת הרעב – בקיבה ניתן למצוא תאים המפרישים את הורמון הרעב, הנקרא גרלין. כאשר מסירים בניתוח את רוב הקיבה, מסירים למעשה תאים רבים מסוג זה ובעקבות זאת פוחתת במידה רבה תחושת הרעב. גם השפעה זו מובילה לירידה בתצרוכת הקלורית.

סך הכול הניתוח מביא להפחתה של שישים עד שבעים וחמישה אחוז מעודף המשקל. שימו לב – לא מדובר בהפחתה מהמשקל של המנותח אלא רק בהפחתה של המשקל העודף. עוד חשוב לציין כי ללא שינוי של אורח החיים, בשלב מסוים המשקל שנאבד לאחר הניתוח ישוב כאילו לא נעלם מעולם. במילים אחרות ניתן לכתוב כי לא מדובר ב"ניתוח קסמים" בשום צורה או אופן.

כיצד מבוצע הניתוח בפועל?

ניתוח שרוול קיבה מבוצע כיום בשיטה הלפרוסקופית, כלומר ללא פתיחה מלאה של הבטן אלא באמצעות מספר חתכים זעירים דרכם מוכנסים כלי הניתוח לחלל הבטן. סך הכול מבוצעים במהלך הניתוח בין ארבעה לשבעה חתכים. לאחר הכנסת כלי הניתוח מפרידים בזהירות את רקמות השומן הצמודות לקיבה מכל צדדיה ומלחימים בעדינות את כלי הדם מסביב לקיבה על מנת למנוע דימום.

לאחר מכן כורתים את הקיבה לאורכה כשאת החיתוך מתחילים ארבעה סנטימטרים מתחת לשוער העליון של הקיבה. הכריתה מבוצעת באמצעות מכלב, מעין שדכן רפואי באמצעותו מיישמים זוג שורות של סיכות מהדק רפואיות: האחת על החלק שעתיד להישאר בגופו של המנותח והשנייה על החלק שמתכוונים להסיר. לאחר ההידוק של החלקים חותכים את החלק המפריד בין שתי שורות המהדקים.

על מנת למנוע דלף מסיכות המכלב בחלק שנותר בגופו של המנותח, לפני שמסיימים את הניתוח ממלאים את החלק שנותר בנוזל בצבע כחול ובודקים האם הנוזל דולף מבין הסיכות. אם מתגלה אכן דליפה מקו הסיכות, ניתן להדק את האטימה באמצעות תפרים. בסיום הניתוח מסירים את החלק שנכרת דרך אחד החתכים בדופן הבטן ומתקינים נקז בקו הסיכות על מנת שינקז את ההפרשות מהפצע הניתוחי.

מה הם הסיבוכים הפוטנציאליים של ניתוח שרוול קיבה?

הסיבוכים העיקריים של ניתוח שרוול כוללים דמם במהלך או אחרי הניתוח, דלף מהקיבה לאחר הניתוח וזיהום באזור הניתוח. שיעור התמותה לאחר ניתוחי שרוול עומד על פחות מחצי אחוז.

ראו גם:

ניתוח מעקף קיבה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל