ניתוח מעקף חצי תריסריון

השמנת יתר מצריכה תמיד פתרון. כאשר הדיאטות ושינוי אורח החיים אינם מספיקים, או כשרוצים לחולל בגוף שינוי משמעותי תוך פרק זמן מינימלי, נכנסים לתמונה הניתוחים הבריאטריים.

אחד הניתוחים הנפוצים המסייעים לירידה במשקל הוא ניתוח מעקף חצי תריסריון, הידוע גם בתור ניתוח מיני מעקף קיבה או ניתוח מעקף בעל השקה אחת.

ניתוח מעקף חצי תריסריון – על הניתוח

ניתוח מעקף חצי תריסריון מיועד, בדומה לניתוח "הרגיל" של המעקף, לנטרל את רוב השטח של הקיבה – מה שיגרום להקטנה דרסטית בקיבולת הקיבה, להקטנת כמויות האוכל שהאדם צורך ולשינוי ספיגת המזון המגיע למערכת העיכול בתוך הגוף.

ההבדל העיקרי ביחס לניתוח רגיל הוא שכאן מבצעים חיתוך וחיבור אחד של הקיבה ולא שניים. כך במקום לבצע חיתוך של המעי הדק לשניים יוצר הגורם המנתח פתח בדופנו של המעי, המחובר במהלך הניתוח לכיס הקיבה.

ניתוח מעקף חצי תריסריון נעשה כיום בגישה המכונה לפרוסקופית, העיקרון הוא שעושים מספר פתחים זעירים בבטן, דרכם מוכנסים הכלים החיוניים לצורך ביצוע הניתוח. בראש הכלים האלה ניצבת המצלמה הזעירה שמעבירה את התמונה ומאפשרת למנתח לראות את המצב בפנים הקיבה ולפעול בהתאם.

הניתוח הזה בכללותו נחשב לפשוט יותר לביצוע ביחס לניתוח רגיל של מעקף קיבה, מה שמסביר את הפופולאריות ההולכת וגדלה שלו עם השנים.

הכל מתחיל בבדיקה

בדומה לניתוחים בריאטריים אחרים, ולמרות הפשטות היחסית שלו, ברור שאי אפשר לחשוב על ניתוח מעקף חצי תריסריון אם לא מבצעים שורה ארוכה של בדיקות, למשל בדיקות הורמונליות (לפעמים מקור ההשמנה הוא הורמונלי ואז בהיעדר טיפול הורמונלי הבעיה צפויה לחזור).

בדיקת דם, צילום חזה וא.ק.ג, אולטרה סאונד בטן, צילום קיבה, בחינה של תפקודי הריאות, בחינת הרגלי התזונה ועוד. מטרת הבדיקות האלה היא לבדוק את ממדי הבעיה וגם את ההתאמה של האדם הספציפי לניתוח. הרופא עשוי להחליט על סדרת בדיקות ספציפיות שונה אצל כל מטופל המגיע אליו.

הניתוח עצמו נעשה בהרדמה כללית, כאשר קודם לכן מגיעים לבית החולים לצורך החלטת הקליטה, בדיקת דם והליכים פרוצדורליים אחרים. ביום שלפני יש להקפיד על אכילת מזון דל בתאית עד הצהריים, צום מאוכל מהצהריים וצום כללי מחצות. לפני ביצוע הניתוח נעשות פעולות הכנה דוגמת התקנת עירוי תוך ורידי או קבלת תרופות אנטיביוטיות או תרופות המדללות את הדם.

לא לכולם זה מתאים

אחת השאלות העיקריות שעולות ביחס לניתוח, כל ניתוח, היא מיהם האנשים שהוא מתאים להם. במקרה של ניתוח מעקף חצי תריסריון מדובר במספר אוכלוסיות מרכזיות בתוך הקבוצה הרחבה של בעלי המשקל העודף. אנשים עם הרגלי תזונה בעייתיים – צריכה מוגברת של פחמימות ומתוקים בעיקר – זקוקים לניתוח הזה פעמים רבות.

כך גם אנשים שסובלים מאחת המחלות המזוהות כיום עם משקל גבוה של הגוף, למשל סוכרת או יתר לחץ דם. בנוסף לכך הניתוח יכול כמובן להתאים לאנשים שהניתוחים האחרים שעברו בטבעת או בשרוול לא סייעו להם, או לאנשים שלא מסוגלים לבצע את הניתוחים האלה מסיבות שונות.

יש להדגיש מן העבר השני שגם ניתוח מעקף חצי תריסריון כולל סיבוכים וסיכונים שונים. או לא מתאים לסובלים ממחלות מעי או קיבה, מקושי בספיגת הוויטמינים בגוף, מכיב פפטי, לאנשים הנוטלים באופן קבוע תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים, לאנשים עם היסטוריה של ניתוחי מעיים ועוד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל