מחלות מעי דלקתיות והשמנת יתר

מחלות מעי דלקתיות והשמנת יתר חולי מחלות מעי דלקתיות כגון מחלת קרוהן, נוטים לסבול גם מהשמנת יתר, כך חולים אשר חלו במחלות מעי דלקתיות מדווחים כי טרם המחלה, היו אנשים רזים במשקל תקין ולאחר המחלה הם חשו ירידה במוטיבציה לשמור על משקל בריא במקביל לתחושת עייפות והיותם רדומים יותר ביחס לעבר.

ירידה במוטיבציה

מבחינה נפשית, מתקשים חולים במחלות מעי דלקתיות להניע את עצמם על מנת לשמור על גופם ובריאותם, תסמינים של עייפות המופיעים, מקשים עליהם עד כדי קושי בהליכה רגילה ופשוטה כמו גם חוסר הרצון או מציאת האנרגיה הדרושה ללכת למכון הכושר לאחר העבודה, במקום זאת מספרים החולים, כי הם מעדיפים לחזור הביתה ולנוח.

מחלות מעי דלקתיות והשמנת יתר  – מגמה מדאיגה ההולכת וגדלה

מספר האנשים המתמודדים עם מחלת מעי דלקתית ועם בעיות משקל, הולך וגדל, הנתונים מצביעים על המגמה כאשר 15 מתוך 40 חולים במחלת מעי דלקתית, סובלים גם מהשמנת יתר. התופעה מושפעת הן משינויים תזונתיים המתרחשים במהלך העשורים האחרונים והן בשל נטילת תרופות הגורמות לעלייה במשקל.

ההשלכות של שילוב הבעיות הרפואיות חמורות, כך נמצא כי חולים אשר סובלים מעודף משקל, נוטים לשהות יותר בבתי החולים ובאשפוז ותגובתם לתרופות אינה מיטבית. חולים עם עודף משקל נוטים לחוות סיבוכים לאחר ניתוחים ובמיוחד לסבול מזיהומים.

גורמים להשמנה

אחד הגורמים התורמים להשמנה הוא שימוש בסטרואידים שינויים החלים במיקרוביום של המטופלים, כך קהילות של חיידקים המגנים על הגוף מתקשות לתפקד והתוצאה היא סיכון גבוה יותר להשמנה ביחס לכלל האוכלוסייה. המגוון הבקטריאלי בקרב חולי קרוהן נמוך לעומת אנשים בריאים ונשאלת השאלה מה גורם למה? האם מחלת המעי הדלקתית גורמת לירידה במספר החיידקים הטובים או שמא ירידה זו מובילה למחלת המעי?

הגישה הטיפולית

לנוכח הנתונים המצביעים על המגמה הבעייתית של השמנה הנובעת ממחלות מעי דלקתיות, הגישה הטיפולית משתנה והמומחים מדגישים כי דיאטה מתאימה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול במחלת המעי הדלקתית וכי ירידה במשקל מועילה לבריאות הכללית ומשפיעה על סיכויי הצלחת הטיפול. מצב של עודף משקל הנובע מהמחלה נוצר כתוצאה ממנגנון של הגוף הפועל לפצות את עצמו על המלחמה במחלה הדלקתית, כך הגוף נוטה להוסיף שומן על מנת לחפות על הקלוריות המשמשות למלחמה בדלקת.

דרכי התמודדות ושיטות טיפול

הטיפול לאדם הסובל ממחלת מעי דלקתית ועודף משקל, משתנה בין אדם לאדם כאשר האבחנה היא של מצב חדש המצריך דרך טיפול חדשה. ירידה במשקל וטיפול במחלת המעי במקביל, יכולה להתאים לאדם מסוים אך לא להתאים באופן גורף לכלל החולים.

  • שינויים בתזונה יכולים לעזור להתמודדות עם הבעיה, דיאטה המכילה ברזל מאיצה את חילוף החומרים בגוף ומביאה לירידה במשקל, אולם רבים מהחולים ניסו דיאטת רבות ללא הצלחה, במצבים אלה ניתן לשקול ניתוח.
  • פעילות גופנית הינה חיונית על מנת להישאר בריאים ולאפשר התמודדות מיטבית עם המחלה ועם עודף המשקל. למרות תחושת העייפות, חשוב להתעקש עליה. נמצא כי פעילות גופנית המתבצעת בקבוצה, תורמת לעלייה במוטיבציה.
  • שינויים בתרופות עשויים לסייע לשמירה על משקל תקין, תרופות כגון סטרואידים ידועות כגורמות לעלייה במשקל ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא על מנת להתאים את הטיפול תרופתי הנכון ביותר למצב.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל