יותר אנשים סובלים מהשמנת יתר מאשר מתת משקל

תת משקל או השמנת יתר - מה יותר נפוץ?השמנה היא בעיה גוברת במשך עשרות שנים, והשפעתה מורגשת יותר באופן גלובלי. מחקר חדש שפורסם על ידי כתב העת הרפואי Lancet מגלה כי לראשונה בהיסטוריה האנושית, יש יותר אנשים שמנים בעולם, מאשר אנשים הסובלים מתת משקל.

הנתונים נאספו ממחקרים, סקרים ודו"חות ובחנו 19.2 מיליון גברים ונשים מ-186 מדינות, ומצביעים על שינויים מדהימים שהתרחשו בתקופה של פחות מארבעים שנים, בין השנים 1975 עד 2014, אשר הצביעו על מדד מסת גוף ממוצעת הגדלה במדינות רבות.

מספר האנשים כבדי המשקל ברחבי העולם

המחקר מעריך כי 10.8% מהגברים, ו-14.9% מהנשים בעולם סובלים מהשמנת יתר, המוגדרת ב-BMI של מעל שלושים, ואילו 8.8% מהגברים, ו-9.7% מהנשים סובלים מתת משקל, המוגדר ב-BMI של מתחת ל-18.5.

החוקרים התבוננו על מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם בארבעים השנים האחרונות ומצאו כי ה-BMI הגלובלי בקרב נשים וגברים, נמצא בעליה. בשנת 1975, גברים נמצאו כבעלי ממוצע BMI של 21.7, ונשים נמצאו כבעלות ממוצע BMI של 21.7. בשנת 2014 נתונים אלו עלו לBMI של 24.2 בקרב גברים, ו-24.4 בקרב נשים. כלומר, אדם ממוצע הפך להיות כבד משקל יותר בשיעור של קילוגרם וחצי או 3.3 קילוגרם, בכל עשור.

השלכות נתוני המחקר על העתיד

החוקרים משערים כי אם יימשכו מגמות אלו, כחמישית מהנשים והגברים ברחבי העולם יסבלו מהשמנת יתר.

בנוסף, ההערכה היא כי 6% מהגברים, ו-9% מהנשים יסבלו מהשמנת יתר חמורה, העומדת על BMI של מעל 35, וכרוכה בסיכוני בעיות בריאותיות רבות, כולל מחלת לב, סוכרת ולחץ דם גבוה.

מומחים רפואיים סבורים שאם תימשכנה מגמות נוכחיות אלו, יעד עצירת עליית ההשמנה, שנקבע בשנת 2010, לא ימומש עד שנת 2025, ולמעשה יהיה קרוב לאפס, ויותר נשים תסבולנה מהשמנת יתר חמורה מאשר תת משקל.

על מנת למנוע מגיפה חמורה של השמנת יתר, יש לקבוע מדיניות חדשה שתאט ותעצור את תהליך העלייה במשקל הגוף, כמו גם ליישם במהירות מדיניות חדשה ולהעריכה בקפדנות. הצעדים חייבים לכלול הנחיות לתזונה בריאה ושיפור הבריאות.

מדיניות עולמית לטיפול בהשמנת יתר

החוקרים פרסמו גם נתונים מרגיעים לפיהם, למרות ממצאי המחקר, עדיין מספר האנשים הסובלים מתת משקל ברחבי העולם, ירד במהלך ארבעת העשורים האחרונים, וכי יש להתייחס אל נתוני המחקר כאל נקודת משבר המחייבת נקיטה באמצעי מדיניות חדשים.

ממצאים אלו יוצרים הכרח להעברת האחריות הנוגעת להשמנת יתר, מאדם פרטי אל הממשלות, המתבקשות ליישם מדיניות טיפול בהשמנה. כך, למשל, אפשרויות בחירת תזונה בריאה, כגון פירות וירקות טריים, צריכות להיות זמינות במחירים סבירים לכולם, ומנגד יש לייקר את מחירי המזונות המעובדים. אם לא יינקטו צעדים אלו, המצב אינו צפוי להשתנות.

פרופסור ג'ורג' דייבי סמית מבית הספר לרפואה סוציולוגית באוניברסיטת בריסטול, פרסם מאמר בכתב העת הרפואי Lancet בנושא השמנה, בריאות ושוויוניות ברחבי העולם, בו טען כי התמקדות בהשמנה על חשבון הכרה בנטל הציבורי, מותירה את אפשרויות התזונה הבריאה כחלופות שאינן זמינות לאנשים עניים, שימשיכו לסבול מהפרעות אלו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל