דיאטה עתירת חלבונים – האם היא עובדת?

דיאטה עתירת חלבונים – האם היא מסייעת לירידה במשקל?ניסיונות רבים ושונים לירידה במשקל הינם מנת חלקם של רבים מאתנו, לעתים קרובות הם מוכתרים ככישלון.

שיטה הנחשבת כמצליחה ויעילה היא דיאטה עתירת חלבונים המאפשרת ירידה מהירה במשקל תוך שמירה על תחושת שובע. המומחים מציינים כי לשיטה יתרונות רבים המבוססים על כך שתפריט המורכב בעיקר מחלבונים גורם לדיכוי התיאבון ומגביר את קצב שריפת הקלוריות היומית של הגוף נוכח המאמץ המושקע בפירוק החלבונים.

תחושת שובע – מפתח לירידה במשקל

אחד ההיבטים התורמים להצלחת דיאטה לאורך זמן הוא שמירה על תחושת שובע משום שהתמודדות עם רעב בלתי פוסק, מקשה על התהליך ואף מכשילה אותו. חולשה הנובעת מרעב מקשה עלינו להחליט, לחשוב ולבחור בדברים הנכונים לנו לצורך הירידה במשקל, התוצאה היא התפרקות של המשמעת, זלילה ופיצוי על החסך שנוצר ועלייה במשקל.

תחושת השובע מושפעת משני היבטים: תחושת שובע הנוצרת לאחר אכילת ארוחה וגורמת לנו להפסיק לאכול כאשר אנו מלאים ועיכוב הרעב המושפע מאורך הזמן בו אנו חשים שובע לאחר שהפסקנו לאכול ועד להופעת הרצון לאכול את הארוחה הבאה. גורמים נוספים התורמים לתחושת שובע הם ריח, טעם וטמפרטורת המזון, שתייה במהלך הארוחה, מועד אכילת הארוחה וכן נפח הקיבה ונפח המזון שנכנס אלינו לגוף.

כיצד פועלת דיאטה עתירת חלבונים?

מחקרים מתקדמים בנושא תזונה ודיאטה מגלים עובדות חדשות אשר המרכזית שבה הוא ההבנה כי חלבונים הם המשפיעים לתחושת שובע לטווח הארוך ביותר וזאת בניגוד למה שידענו עד היום כי הפחמימות הן המשביעות ביותר. השוואה שבוצעה בין ארוחות שונות הראתה כי הארוחה אשר הכילה את כמות החלבונים הרבה ביותר, תרמה לתחושת השובע הגדולה ביותר בהשוואה לארוחות העשירות בפחמימות או שומנים.

הסיבה שהחלבונים משפיעים על תחושת השובע למשך הזמן הארוך ביותר אינה ברורה לחלוטין, אולם על פי התאוריה, כמות חומצות האמינו בדם אשר עולה בעת צריכת חלבונים, משפיעה על מרכז הרעב והשובע במוח ומורידה את תחושת התיאבון. סברה נוספת היא כי אכילת חלבונים מעלה את יצור החום בגוף ותורמת לתחושת שובע ארוכה.

לצד התיאוריות הללו, המומחים מסבירים את יעילות החלבונים לצורך ירידה במשקל בכך שעל מנת לפרקם, הגוף משקיע יותר אנרגיה בפירוקם לעומת אבות מזון אחרים ובכך תהליך שריפת האנרגיה מוגבר. דיאטה עשירה בחלבונים יוצרת תוצרי לוואי של תהליכי הפירוק אשר משפיעים על המוח וגורמים לדיכוי התיאבון.

הוכחות מדעיות

דיאטה עתירת חלבונים עברה מהפכה בשנים האחרונות, בעבר היא נחשבה כלא מומלצת על ידי אירגוני הבריאות ואנשי המקצוע בתחום התזונה, אולם כיום ישנן הוכחות מדעיות המצביעות על יעילותה. דיאטה עתירת חלבונים ודלה בפחמימות יכולה להביא לירידה מהירה ומשמעותית במשקל ללא תופעות לוואי. עוד יתרון של השיטה נעוץ בגילוי כי הדיאטה מובילה לירידה ברמת הכולסטרול הרע והשומנים בדם. המסקנה פשוטה וחד משמעית: דיאטה עתירת חלבונים תורמת לבריאות על פי המדדים הרפואיים המקובלים.

למי מתאימה?

דיאטת החלבונים מכניסה את הגוף למצב קטוזיס בו הגוף מנצל את עודפי השומן על מנת לקבל אנרגיה הדרושה לביצוע תהליכי החיים וזאת במקום קבלתה מסוכרים המרכיבים את הפחמימות. הירידה במשקל נובעת הן ממצב הקטוזיס ובמקביל מצמצום צריכת הקלוריות. ההסבר לכך הוא פשוט, דיאטת החלבונים גורמת לאנשים להיות פחות רעבים ולכן לאכול פחות.

חשוב להקפיד בזמן הדיאטה על צריכה של חומרים תזונתיים חיוניים אשר עלול להיווצר חוסר בהם ולהבין כי הדיאטה אינה בהכרח מתאימה לכולם ויש להתאים את הדיאטה באופן אישי לכל אדם תוך התייחסות למצבו הבריאותי ועל פי העדפותיו הקולינריות. לכן מומלץ בטרם בחירה והתחלה בדיאטה כלשהי להיוועץ עם דיאטנית קלינית תוך בחינת האפשרויות השונות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל