מדוע תעשיית האופנה מעודדת נשים להשמנת יתר?

מדוע תעשיית האופנה מעודדת נשים להשמנת יתר?בעוד שמבקרי תעשיית האופנה נוטים לתבוע מגזיני יופי המפרסמים דגמי אופנה המיועדת לנשים רזות ביותר, ובכך מעודדים הפרעות אכילה ובעיות בדימוי גוף, מחקר חדש מתעקש שקידום תמונות של מודלים אופנתיים במידות גדולות, מזיק ביותר לבריאות האישה בטווח הארוך. המחקר טוען ששימוש במודלים המציגים עודף משקל על מסלולי האופנה ובצילומי פרסומות, עשוי לעודד נשים להשמין באמצעות השפעה על החשיבה לפיה עודף משקל הוא מצב נורמאלי ובריא.

המחקר גורס: חדלו לגרום לאנשים להאמין שעודף משקל הוא תופעה נורמאלית

המחקר, שפורסם במגזין Journal of Public Policy & Marketing, ונערך על ידי מדענים מאוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת סיימון פרייזר, טוען שמודלים של מידות גדולות, המוצגים על ידי דוגמניות בעלות עודף משקל, נראים נהדר בפרסומות ובתצוגות אופנה, וגורמים לנשים לאחוז ברעיונות שאינם מציאותיים לגבי האופן בו גוף בריא אמור להיראות.

מחברי המחקר סבורים שבמונחי רזון והשמנת יתר, מודלים לאכילה בריאה, בעיות בריאותיות ולחץ חברתי, קידום דוגמניות שמנות, בעידן בו השמנת יתר היא אחת הבעיות המשמעותיות ביותר של מדינות מתועשות, נתפסת כפרדוקס.

הם חוששים שמצג שווא זה עלול לגרום לאי שביעות רצון מדימוי הגוף האישי, מה שעלול להוביל לדיכאון. המדענים מתייחסים למסעות פרסום של קמפיינים שמטרתם לשנות את הרעיון המקובל לגבי יופי, לפיו נשים יפות ללא קשר לגודלן צבען או צורתן.

לכל אדם יש את הזכות לבחור את הדברים הגורמים לו הנאה בחיים, כגון אכילה מהנה מתונה או פעילות בחדר הכושר, כך ששינוי הנורמות לגבי המשקל הבריא הממוצע, מוביל למיגור התמריצים לשמור על משקל גוף בריא.

מהלך המחקר והשלכותיו

במסגרת המחקר, התבקשו נשים להגיע לחנות בגדים כשהן נושאות עימן שתי תמונות: אחת של דוגמנית רזה, ואחת של דוגמנית מלאה. הם התבקשו לדרג את הצהרותיהן בנוסח: "אני סבורה שעודף משקל הוא נורמלי" בקנה מידה של אחד עד שבע, המציג הסכמה מסויגת, הסכמה מוחלטת או חוסר הסכמה.

תוצאות המחקר מדאיגות פסיכיאטרים, הסבורים ששיטות שיווק חסרות אחריות אלו מוסיפות על מספר הנשים הסובלות מהשמנה. לדעתם, קובעי מדיניות צריכים לעודד צרכנים לשפר את רווחתם הפיזית והנפשית, תוך שימוש בדימויים של אנשים המציגים משקל בריא, ולהימנע לחלוטין ממשיכת תשומת לב לסוגיית גודל גוף, גדול או קטן. כלומר, המסרים הפרסומיים אינם צריכים לקדם רזון או שומן, אלא בריאות בלבד.

השמנה קשורה לעלויות בריאות מרקיעות שחקים

המחקר, שהוצג במרץ 2011 בכנס השנתי של האגודה הכלכלית המלכותית בלונדון, טוען שבמדינות בהן תעשיית האופנה מקדמת יותר דגמי אופנה במידות גדולות, כמו בארצות הברית, יש יותר אוכלוסיות כבדות משקל.

מחברי המחקר מודים שתעשיית האופנה משפיעה על ההתנהגות והסטנדרטים החברתיים לגבי יופי, וכי שימוש מוגבר במודלים המציגים מידות גדולות, עלול להפחית את רמת הרגישות של הציבור למציאות לפיה עודף משקל מזיק לבריאות.

החוקרים הלינו במיוחד על הסכמים שנחתמו בשנת 2006 בין מעצבי אופנה לבין גורמים מובילים בתעשיית האופנה באיטליה, ספרד וגרמניה, לפיהם מנהלי חברות אופנה דרשו מחברות מותגי אופנה להגדיל ייצור של דגמי הלבשה במידות גדולות יותר. לטענתם, קידום היתרונות האידיאליים הגלומים במשקל גוף בריא משפיע על הציבור לשמור על המשקל, ומצב זה יוביל לעלויות בריאות כלליות נמוכות יותר.

בשנת 2008, ההוצאות הרפואיות לטיפול במחלות הקשורות להשמנה בארצות הברית, הסתכמו בסך של כ-147 מיליארד דולר. השמנת יתר מגבירה את הסיכון לסוכרת מסוג 2, מחלות לב, שבץ ומוות בטרם עת. היא כרוכה גם בעלות של 190 מיליארד דולרים מידי שנה המושקעים בטיפולים רפואיים למצבים אלו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל