סובלים מעודף משקל? מה הסיכון בהשמנת יתר?

סיכון בהשמנת יתראדם הסובל מעודף משקל הינו בעל BMI הנע בין 25-29.9 ואילו אדם הסובל מהשמנת יתר הינו בעל BMI הגבוה מ-30. מחקרים חדשים ומעניינים במיוחד מצביעים על כך שעודף משקל קל יכול להועיל לבריאות וכי אנשים שסובלים מעודף משקל הינם בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר מאנשים המוגדרים כבעלי משקל תקין או תת משקל.

אמנם עדיין מוקדם מדי לרוץ ולהסיק מסקנות גורפות בנוגע ליישומים הקליניים של הממצאים אך דבר אחד בטוח – השמנת יתר היא מצב חמור בהרבה מעודף משקל, על רקע התחלואות הנלוות להשמנה. אי לכך, כל אדם הנמצא במצב של עודף משקל צריך לעשות מאמצים רבים על מנת שלא להגיע למצב של השמנת יתר.

בכתבה שלפניכם נפרט אודות כל הגורמים והפרמטרים העשויים להעמיד אדם הנמצא במצב של עודף משקל בסיכון להפוך לאדם הסובל מהשמנת יתר.

סיכון בהשמנת יתר במשפחה

רבים לא יודעים זאת, אבל הקשר בין השמנה לגנטיקה ידוע כבר שנים רבות, אם כי עדיין רב הנסתר על הגלוי בו. באופן כללי ניתן לכתוב כי אדם שנולד להורה הסובל מהשמנת יתר, נמצא בסיכון מוגבר לסבול בעצמו מהשמנת יתר בהשוואה לאדם שנולד לשני הורים בעלי משקל תקין. כשמדובר באדם הנולד לשני הורים הסובלים מהשמנת יתר, הרי שהסיכוי כבר גבוה במיוחד. הדבר נכון גם בנוגע לאחים של אנשים הסובלים מהשמנת יתר.

עוד ידוע כי להשמנת יתר ישנם מרכיבים חברתיים מסוימים. כך לדוגמה ידוע כי כאשר אחד האחים במשפחה מתחיל להשמין, ישנו סיכוי של 40% שאחים נוספים יצטרפו אליו, קחו זאת לתשומת לבכם. בנקודה זו יש לציין כי הדבר נכון לא רק בנוגע לבני משפחה, אלא גם בנוגע לסביבה הקרובה באופן כללי, למכרים ולחברים – התופעה זכתה לכינויים רבים כשהמוכר שבהם הוא "השמנה חקיינית".

לאור זאת, הסיכוי של אדם החי בקרבת אנשים הסובלים מהשמנת יתר לסבול מהתופעה בעצמו, גבוה מהסיכוי של אדם שחי בחברת אנשים במשקל תקין לסבול מהשמנה.

יציבות ונישואין

במחקרים רבים נמצא כי ישנן תחנות חיים מסוימות המגדילות בצורה ניכרת ביותר את הסיכויים שלנו להשמין כשבין היתר מדובר בקשר זוגי יציב. כך לדוגמה נמצא כי נשים הנמצאות בקשר זוגי יציב ועוברות להתגורר עם בחיר ליבן, מגדילות את הסיכוי שלהן להשמין ביותר מחמישים אחוז ואילו גברים מעלים אי אילו קילוגרמים לאחר החתונה. ככל הנראה מבחינה סוציולוגית, אנחנו מפסיקים לעשות מאמצים למשוך את בני המין השני לאחר שאנחנו מתמסדים והתוצאה היא עלייה במשקל.

היריון ולידה

בממוצע נשים מעלות 13 קילוגרמים במהלך ההיריון כשמן הסתם לא תמיד ולמעשה בדרך כלל לא כול הקילוגרמים בסופו של דבר נעלמים כלעומת שבאו. נתון זה אינו מפתיע במיוחד, אך מה שאולי כן יפתיע אתכם לגלות, זה שגם הגברים משמינים במהלך ההיריון, כשבממוצע גבר מעלה במהלך ההיריון של זוגתו 6.35 קילוגרמים.

נתון מרתק זה התגלה במחקר בריטי עדכני, שמצא בנוסף כי רק 30% מהגברים שהשמינו במהלך ההיריון, הורידו את המשקל העודף לאחר הלידה.

אורח חיים ותזונה

החלטנו לסיים את הכתבה הזו עם שני הפקטורים המשפיעים ביותר על הסיכוי של אדם להפוך לאדם הסובל מהשמנת יתר – אורח חיים ותזונה. חשוב להבין כי עד גיל מסוים, הגוף שלנו יכול לספוג לא מעט השפעות שליליות, לעמוד בגבורה גם באורח חיים שאינו פעיל במיוחד ובארוחות דחוסות אנרגטיות בשעות לא שגרתיות.

עם זאת, בשלב מסוים המטבוליזם שלנו משתנה, דרישות הגוף משתנות והמשך קיום של אורח חיים שמתאפיין בהיעדר פעילות גופנית ובישיבה ממושכת מול מסך הטלוויזיה או המחשב ואכילה בהיסח הדעת של מזונות דחוסים אנרגטית ללא שום בקרה או שליטה, מוביל להשמנה בין אם נרצה בכך ובין אם לא, אלא אם כן בורכתם בגנים מעוררי קנאה במיוחד כמובן.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל