עודף משקל בריא – האם יש דבר כזה?

האם קיים דבר כזה עודף משקל בריא? האם ניתן להיות בעל עודף משקל ובכל זאת להימצא במצב בריאותי תקין לחלוטין ובכושר מצוין? באנגלית ישנו ביטוי מיוחד המתאר מצב זה: Fat but fit, כלומר שמן, אך בכושר טוב.

הוויכוח בנושא האם יש דסר כזה עודף משקל בריא, רחוק מלהסתיים וכדי להקדים תרופה למכה, נציין כבר עכשיו שגם המאמר שלפניכם לא יספק לכם תשובה חד משמעית. יחד עם זאת, הוא יספק לכם כמה נקודות למחשבה.

בסוף חודש אוקטובר (2017), מאות אלפי גולשים צפו בסרטון שהעלתה לאתר youtube, ג'ורדן שלהאוב כוהנת הפיטנס המפורסמת. בסרטון המדובר החליטה שלהאוב לאתגר את עצמה ולבצע את רוטינת הכושר של לא אחרת מדוגמנית המידות הגדולות, אשלי גרהאם. בסיומו של הסרטון שנמשך קצת יותר מ-12 דקות, שלהאוב טוענת שהיא מרגישה שהגוף שלה עולה באש ומציינת שככול הנראה תסבול מחר מכאבים וזאת למרות שהיא בכושר מצוין.

אז אם אשלי גרהאם מקפידה על תכנית אימונים שמהווה אתגר לכוהנת הפיטנס הגדולה, על פניו ניתן לקבוע באופן חד משמעי כי אכן ניתן להיות בעל עודף משקל אך בכושר מצוין ובמצב בריאותי מושלם, הלא כך? ובכן, במבט מעמיק יותר, נראה שהדברים לא כל כך פשוטים.

עודף משקל מוביל לבעיות בריאותיות

כבר מספר עשורים שנערכים בכל רחבי העולם מחקרים הבוחנים את השפעות ההשמנה והמשקל העודף על הבריאות והאם עודף משקל בריא. באחד המחקרים הגדולים ביותר שנערכו אי פעם בנושא זה, נאספו נתונים משלושה וחצי מיליון תיקים רפואיים בין שנת 1995 לשנת 2015 ונבחן הקשר בין עודף משקל לבין מדדים שונים הנוגעים לבריאות הכללית. הממצא העיקרי שהעלה המחקר הוא שאנשים עם עודף משקל שלא סובלים כלל מסיבוכים רפואיים, עדיין נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלה לבבית בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין.

במילים אחרות ניתן לכתוב כי גם אנשים שעודף המשקל שלהם על פניו לא מהווה עבורם שום מגבלה ושלא סובלים מסיבוכי ההשמנה השונים כמו סוכרת או יתר לחץ דם, עדיין נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה לבבית. השילוב בין בריאות כללית טובה לעודף משקל זכה לכינוי "עודף משקל בריא מבחינה מטבולית". לפי ד"ר קלייאצ'טי רישי, שעמד בראש צוות החוקרים, המחקר החדש שולל את הכינוי הזה מכל וכול שכן השורה התחתונה שלו היא שאין חיה כזאת "     ".

הממצאים שהעלה המחקר לא משתמעים לשתי פנים: לאחר בחינת נתונים של שלושה וחצי מיליון בריטים, נראה כי אנשים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה בצורה משמעותית לפתח מחלות קרדיווסקולריות (עד 50% יותר) בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין. כל זה ללא קשר להיבטים אחרים הקשורים למצבם הגופני. בין היתר נמצא כי אדם בעל השמנת יתר נמצא בסיכון הגבוה ב-30% לפתח מחלת לב כלילית ובסיכון כפול לפתח אי ספיקת לב בהשוואה לאדם בעל משקל תקין.

עודף משקל בריא – תגובות הנגד למחקר הבריטי

לא חלף זמן רב מפרסום המחקר ועד שהחלו להופיע תגובות נגד עודף משקל בריא, שעיקרן ביקורת על המתודולוגיה שבה נעשה שימוש. מבקרי המחקר הצביעו למשל על כך שהנתונים נאספו מתיקים רפואיים שלרוב לא כוללים מידע הנוגע להרגלי החיים של המטופל. אי לכך, לא ניתן להסיק מהמידע מסקנות לגבי הכושר הגופני של משתתפי המחקר. כמו כן המידע שנכלל בתיקים לא התייחס ליחס שבין מסת השריר למסת השומן של המשתתפים אלא רק ל-BMI שלהם.

לפי ד"ר לביא קרל, מנהל המרכז לשיקום קרדיולוגי ומניעת מחלות לבביות במרכז הרפואי אושנר (ניו אורלינס), לאורך השנים פורסמו מחקרים רבים שמצאו כי ישנו קשר בין השמנת יתר לבין נטייה מוגברת לאי ספיקת לב. בנוגע למחלת לב כלילית לעומת, ישנם ממצאים סותרים.

כמו כן ידוע כיום כי במקרים של השמנת יתר מתונה, חשוב יותר להתייחס לרמת הכושר של המטופל מאשר לרמת השומן: כושר גופני טוב יכול להוות גורם מגן מפני מחלות לבביות שונות באוכלוסייה הסובלת מעודף משקל או השמנה מתונה. לפיכך יכול להיווצר מצב שבו אדם רזה ללא עודף משקל שלא נמצא בכושר גופני טוב, יהיה בסיכון גבוה יותר למחלות לבביות בהשוואה לאדם בעל עודף משקל בריא, הנמצא בכושר מצוין.

תסמונת הרזה החולה

הן הרופאים המצדדים במחקר הבריטי והן הרופאים המבקרים אותו, מדגישים כי המסר העיקרי הוא הערך הרב הטמון בפעילות גופנית בהקשר לעודף משקל בריא. בין היתר כיוון שלאדם הממוצע הרבה יותר קל לשמור על אורח חיים פעיל מאשר לרדת במשקל ולשמור על המשקל התקין. יחד עם זאת, כל החוקרים העוסקים בחקר הקשר שבין משקל, כושר גופני ובריאות, תמימי דעים בנוגע לכך שעוד רחוק היום שבו נבין לעומק את ההשפעות ההדדיות של שלושת הגורמים הנ"ל.

כך לדוגמה ידוע כיום כי אנשים בתת משקל נמצאים בסיכון גבוה במיוחד ללקות בשבץ, אפילו בהשוואה לאנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, תופעה שהרפואה המודרנית עדיין לא מצליחה להסביר. מעבר לכך, ישנה תופעה מרתקת באנשים בעלי משקל תקין, הבאה לידי ביטוי באחוזי שומן גבוהים, המצטברים סביב איברים פנימיים ואינם נראים לעין. תופעה זו מעמידה את הסובלים ממנה בסיכון גבוה למחלות לבביות ומצביעה על כך שישנה חשיבות להתייחס לא רק לכמות השומן או למראה של המטופל אלא גם למיקום של ריכוזי השומן בגופו.

השורה התחתונה – עודף משקל בריא, האמנם?

מכל הכתוב לעיל, ניתן להגיע רק למסקנה אחת: הן אנשים בעלי עודף משקל והן אנשים בעלי משקל תקין צריכים לשמור על אורח חיים פעיל ולהקפיד על כושר גופני טוב. כמו כן בין אם אתם רזים ובין אם אתם סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, הקפידו לגשת לבדיקות תקופתיות לבירור של גורמי סיכון למחלות לבביות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל