ניתוח מעקף תריסריון לסובלים מהשמנת יתר

ניתוח מעקף תריסריון לסובלים מהשמנת יתר ניתוח מעקף תריסריון הוא ניתוח בריאטרי הנחשב לרדיקלי יחסית לניתוח שרוול או ניתוח טבעת מתכווננת כשלמעשה ניתוח השרוול היווה בעבר את החלק הראשון בסוג ספציפי של ניתוח מעקף תריסריון. כבר כאן ניתן להבין כי ישנו יותר מניתוח אחד שנופל תחת ההגדרה של ניתוח מעקף תריסריון כשבגדול מדובר על שני ניתוחים להלן:

  • BPD (ראשי התיבות של Biliopancreatic division) הוא ניתוח שבו מבצעים כריתה רוחבית תת מלאה של הקיבה תוך השארת שק בנפח 300 סמ"ק בלבד. בניתוח משיקים את הכיס הנותר מהקיבה לאילאום האמצעי ומבצעים אילאו-אילאוסטומיה עם תעלה משותפת לספיגת המזון שאורכה חמישים ס"מ בלבד.
  • BPDDS (ראשי התיבות של Biliopancreatic Diversion with Duodenal Switch) או ניתוח הטיה של המרה והלבלב עם מעקף תריסריון, הוא למעשה פיתוח של ניתוח ה- BPD. בניתוח זה מבצעים כריתה אורכית תת מלאה של הקיבה ולא כריתה רוחבית ומשאירים מהקיבה כיס בנפח חמישים עד מאה סמ"ק, הנמתח לכדי שרוול. מעל השסתום האילאו צקלי משאירים תעלה משותפת לספיגת המזון באורך של 75-100 ס"מ.

ההבדל המרכזי בין שני הניתוחים מתבטא בכך שבניתוח הטיה של המרה והלבלב עם מעקף תריסריון לא פוגעים בשוער התחתון של הקיבה שכן הכריתה של הקיבה מבוצעת לאורכה וכתוצאה מכך נמנעת תסמונת הצניחה או ההצפה (dumping syndrome).

מה הן התוצאות המצופות מהניתוח?

ניתוח מעקף תריסריון נחשב לניתוח הבריאטרי היעיל ביותר מבין כל הניתוחים במשפחת הניתוחים הבריאטריים כשבמהלך השנתיים הראשונות לאחר הניתוח מתרחשת ירידה של שבעים עד תשעים אחוז מהמשקל העודף. בנוסף לכך ניתוח זה גורם להיעלמות כמעט מוחלטת של מחלת הסוכרת ומשפר בצורה משמעותית שורה ארוכה של תחלואות הנלוות להשמנה כמו לדוגמה דום נשימה בשינה, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

במעקב שנמשך יותר מעשור ניתן לראות כי אמנם חלה עלייה מסוימת במשקל לאחר שנתיים, אך בסך הכול נשמרת הפחתה של שבעים וחמישה אחוז מהמשקל העודף.

כיצד משפיע ניתוח מעקף תריסריון על הירידה במשקל?

ניתוח מעקף תריסריון משפיע על הירידה במשקל בשלושה מנגנונים מרכזיים להלן:

  • הפחתת הרעב – הקיבה האנושית מייצרת הורמון הנקרא גרלין, הגורם לתחושת רעב. כאשר מסירים בניתוח חלק מהקיבה, מסירים מטבע הדברים חלק ניכר מהתאים שמפרישים את ההורמון בשגרה וכך גורמים להפחתה של תחושת הרעב.
  • תת ספיגה – שתי הצורות של הניתוח גורמות לכך שהמזון העובר במערכת העיכול יפגוש את מיצי העיכול של הקיבה בשלב מאוחר יחסית תוך שהוא עוקף חלק ניכר מהמעי הדק שבו מתרחשת רוב הספיגה של המזון. לפיכך, חלק ניכר מהמזון פשוט לא נספג בגוף.
  • הקטנת נפח הקיבה – הקטנת נפח הקיבה גורמת למנותחים לצרוך פחות מזון מדי ארוחה. זהו המנגנון הגורם לירידה במשקל גם בקרב מנותחים לאחר ניתוח טבעת מתכווננת וניתוח שרוול קיבה.

מה הם היתרונות של ניתוח מעקף תריסריון?

  • הניתוח מתאים גם לסובלים מהשמנה חמורה, כלומר לבעלי BMI הגבוה משישים.
  • הניתוח אינו תלוי בהיענות של המטופל לטיפול וזאת כתוצאה מאלמנט תת הספיגה.
  • הניתוח נחשב ליעיל ביותר מבין כל הניתוחים הבריאטריים הן בכל הקשור לירידה במשקל והן בכל הקשור להיעלמות התחלואות הנלוות להשמנה.

מה הם החסרונות של הניתוח?

  • הניתוח מגדיל במידה רבה מאוד את הסיכוי להתפתחות חוסרים תזונתיים על רקע צריכת המזון המועטה ותת הספיגה. בנקודה זו יש לציין כי המטופלים חייבים ליטול תוספי תזונה שונים בדגש על ויטמינים מסיס שומן למשך כל חייהם ולהימצא במעקב תזונתי שגרתי על מנת להימנע מהגעה למצבי חסר.
  • באחוז אחד עד שלושה אחוזים מהמנותחים הירידה במשקל חמורה ומהירה מדי עד כדי כך שאין מנוס ממעבר של ניתוח נוסף לצורך הקטנת תת הספיגה.
  • שיעור התמותה לאחר ניתוח מעקף תריסריון הוא הגבוה ביותר מבין כל הניתוחים הבריאטריים (0.6-1.4%).
  • הפגיעה בספיגה של השומנים גורמת במקרים רבים לשלשולים ויציאות מרובות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל