אנשים בעלי עודף משקל נמצאו כבעלי 30% פחות של סיכוי לפתח דמנציה

בעלי עודף משקלמחקר חדש שעקב אחר כמעט שני מיליון אנשים מוכיח כי אנשים בעלי עודף משקל או הסובלים מהשמנת יתר בגיל העמידה, הם בעלי פחות סיכויים לפתח דמנציה, בהשוואה לאנשים בעלי משקל נורמאלי ואנשים הסובלים מתת משקל.
ממצאים אלו פורסמו באפריל 2015 בגיליון המקוון של המגזין Lancet Diabetes and Endocrinology לסוכרת ואנדוקרינולוגיה.

אנשים בעלי עודף משקל והסובלים מהשמנת יתר נמצאו כבעלי 30% פחות של סיכוי לפתח דמנציה כעבור 15 שנים, בהשוואה לאנשים בעלי משקל בריא. לעומת זאת, אנשים בעלי משקל נורמאלי ואנשים הסובלים מתת משקל נמצאו כבעלי 34% יותר סיכויים לפתח דמנציה.

בעלי עודף משקל והסיכויים לפתח דמנציה – מהלך המחקר

במשך כמעט עשרים שנים, ניתחו המדענים רשומות רפואיות של כמעט שני מיליון מבוגרים באנגליה, שגילם הממוצע היה 55 בתחילת המחקר. במהלך 15 שנים של מעקב, 45,500 אנשים ממשתתפי המחקר, פיתחו דמנציה.

המדענים השוו בין מדד משקל גוף, ויחס בין משקל לגובה של משתתפי המחקר, לבין אבחון דמנציה שהתפתחה מספר שנים מאוחר יותר. מדד מסת הגוף המעיד על השמנת יתר נקבע לפי מסת גוף של שלושים ומעלה. כל ממצא שנקבע כפחות מ-18.5 נחשב בדרך כלל לתת משקל, אם כי במחקר זה הגדירו המדענים את הסף למסת גוף של עשרים.

הקשר בין בעלי עודף משקל ודמנציה נבדק גם לאחר שהמדענים לקחו בחשבון גורמים כגון שתייה ועישון, הידועים כגורמי סיכון לדמנציה, ומשתנים אלו התבטאו בהבדל קטן בתוצאות. מסקנת המדענים היא כי אם ניתן יהיה למצוא מנגנון ביולוגי התומך בממצאים אלו, יתאפשרו שיטות טיפול ומניעה חדשות לדמנציה.

השלכות המחקר

המדענים סבורים כי הממצאים לפיהם אנשים שמנים ובעלי עודף משקל מוגבר, מוגנים מדמנציה, הם בלתי צפויים. יחד עם זאת, המחקר הצליח להראות קשר בין השמנת יתר וירידה בסיכון לדמנציה בלבד, ללא קשר של סיבה ותוצאה.

גם מחקרים קודמים רבים אחרים, כולל מחר שנערך על ידי The Lancet Neurology ביולי 2014, קישר בין בעלי עודף משקל לסיכון גבוה יותר למחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה, אך מחקרים אלו היו ברובם קטנים למדי ולא נמצאו אמינים מבחינה סטטיסטית.

תוצאות המחקר החדש עשויות להצביע על הדרך לכיוון יצירת טיפולים חדשים או שיטות אחרות ואפיקים חדשים למחקר גורמי הגנה ומניעת מחלת אלצהיימר ודמנציה. בנוסף, רופאים ומדעני בריאות הציבור וקובעי המדיניות יצטרכו לחשוב מחדש כיצד לזהות מי נמצא בסיכון גבוה לדמנציה.

ביקורת המחקר

לדעת מבקרי המחקר, אין צורך להתייחס לממצאים ראשוניים אלו כאל רישיון לעלות במשקל בתקווה למנוע דמנציה, היות והמחקר הראה אף סיכון למוות מוקדם כתוצאה מעודף משקל או השמנת יתר. במילים אחרות, גם אם להשמנת יתר קיימת השפעה מגנה על דמנציה, יתכן שאדם לא יחיה מספיק על מנת להשיג את התועלת, ולכן קיים צורך במחקר נוסף אשר יספק הסבר ביולוגי לממצאים.

המבקרים תוהים אם המשקל הנמדד בגיל העמידה משקף למעשה את הסיכון לדמנציה במהלך 15 שנים מאוחר יותר. היות וקיימים מרכיבים גנטיים הן למשקל והן לדמנציה, תפקיד המשקל לכשעצמו אינו ברור. למרות המספר הגבוה של משתתפי המחקר, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה, בהתחשב בשאלות מתודולוגיות, וקיים צורך במחקר נוסף להבהרת תוצאות אלו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל