השמנת יתר אצל ילדים

השמנת יתר אצל ילדיםהשמנת יתר אצל ילדים היא בעיה חברתית ורפואית חמורה, שהולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר. השמנת יתר בגילאי הילדות מדאיגה ביותר שכן לא זו בלבד שכיום ידוע שסיכוייו של ילד הסובל מהשמנה להפוך למבוגר הסובל מהשמנה גבוהים יותר מאשר הסיכויים של ילד במשקל תקין, אלא שהשמנת יתר מקושרת למגוון רחב ביותר של בעיות בריאותיות בילדות.

למעשה כיום אנחנו עדים להופעה של בעיות בריאותיות שונות בקרב ילדים, שעד לא מזמן היוו את נחלתם הבלעדית של מבוגרים כשהכוונה היא למשל לסוכרת סוג 2, דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה ועוד. לצד התופעות הפיזיולוגיות הרבות הנלוות להשמנה, חשוב להזכיר כי השמנת יתר אצל ילדים עלולה להוביל להערכה עצמית נמוכה, לפגיעה במעמד החברתי, למגוון רחב של בעיות נפשיות, לרבות דיכאון ועוד.

השמנת יתר אצל ילדים- מה עושים?

יעדי תכנית הטיפול

באופן עקרוני כל עוד מדובר בילד עד גיל שבע, שלא סובל מבעיות בריאותיות, הרי שמטרת הטיפול תהיה שמירה על המשקל הנוכחי בלבד ולא הפחתת המשקל וזאת כיוון שבגיל הזה הילד צומח לגובה, כך ששמירה על המשקל הנוכחי תוך כדי צמיחה לגובה תהווה שיפור לטובה במדדי ההשמנה. עם זאת, עבור ילד הסובל מהשמנת יתר, השמירה על המשקל בזמן שממתינים שיצמח לגובה עשויה להיות משימה קשה מאוד.

עבור ילדים מעל גיל שבע או עבור ילדים הסובלים מבעיות בריאותיות הנלוות להשמנה, ניתן לקבוע יעדים להרזיה המשתנים בהתאם למידת החומרה של מצב הילד. בדרך כלל היעד הוא ירידה של חצי קילוגרם לחודש במקרים הקלים ועד לירידה של חצי קילוגרם לשבוע, במקרים החמורים ביותר.

חשיבות המעורבות של אשת מקצוע

בכל מקרה שבו מעוניינים להתניע תכנית לירידה במשקל בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר, ישנה חשיבות עליונה לערב דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בילדים הסובלים מהשמנה וזאת כיוון שתקופת הילדות היא תקופה קריטית להתפתחות הגופנית ובקלות רבה מאוד ניתן להגיע כתוצאה מתזונה לא מאוזנת, למצבים של חסר תזונתי.

בעזרת מעורבות מקצועית של דיאטנית קלינית, ניתן לבנות עבור הילד תפריט המתאים למטרות הדיאטה, מבלי לחשוש שמא לא יכיל את כל מרכיבי התזונה השונים בכמויות הרצויות. כמו כן בעזרת דיאטנית קלינית ניתן לבנות תפריט שלא יוביל לירידה מהירה מדי או דרסטית מדי במשקל, אלא כזה שיבטיח ירידה הדרגתית במשקל.

הקניית הרגלי פעילות גופנית חשובה למניעת השמנת יתר אצל ילדים

בהשמנת יתר אצל ילדים הפעילות הגופנית מהווה את אחד המרכיבים הבסיסיים והחיוניים ביותר בכל תכנית להפחתת משקל, הן במבוגרים והן בילדים. מעבר לכך שהפעילות הגופנית מסייעת לשריפה של קלוריות ולהאצת המטבוליזם, הרי שבעזרת פעילות גופנית ניתן למנוע אובדן של מסת גוף רזה, לחזק את השרירים, לשפר את הכושר הגופני ולתרום לשיפור מצב הרוח, הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי.

באופן כללי ניתן לכתוב כי ילד הפעיל גופנית הינו בעל סיכוי גבוה יותר להפוך למבוגר בריא בהשוואה לילד שלא עוסק בפעילות גופנית. גם כאן, חשוב מאוד שהפעילות הגופנית תתבצע תחת פיקוח והדרכה של איש מקצוע שעבר הכשרה והוסמך לאמן ילדים, בדגש על ילדים הסובלים מהשמנה.

בגדול מומלץ לעודד ילדים לבצע פעילות גופנית בדרגת עצימות מתונה כשעה אחת לפחות מדי יום. באופן עקרוני הפעילות הגופנית יכולה להתבצע באופן רציף, אך בהחלט ניתן לחלק אותה לסגמנטים, בתנאי שמשכו של כל סגמנט לא יהיה קצר מעשר דקות סך הכול.

שינויים באורח החיים כדי למנוע השמנת יתר אצל ילדים

על מנת לסייע לילד הסובל מהשמנת יתר או עודף משקל לרדת במשקל, חשוב מאוד לבצע שינויים באורח החיים שלו, בסביבה הביתית ובהתנהגות ההורית. בהשמנת יתר אצל ילדים חשוב ביותר שילוב ההורים וביצוע שינוי בדפוסי ההתנהגות ההוריים הקשורים לפעילות גופנית ואכילה.

להלן כמה כללים חשובים שיש להקפיד עליהם במצב של השמנת יתר אצל ילדים:

  • יש למנוע מהילד לאכול ארוחות או לנשנש חטיפים מול הטלוויזיה או מסך המחשב.
  • יש להגביל את זמן הצפייה במסכים לשעתיים ביום לכל היותר.
  • חשוב למצוא פעילויות הדורשות השקעה של אנרגיה שהילד אוהב לעסוק בהן ולשלב אותן בחיי הפנאי המשפחתיים.
  • באופן כללי מומלץ להמיר את הפעילויות המשפחתיות שלא דורשות השקעת אנרגיה, בפעילויות משפחתיות שכן דורשות השקעת אנרגיה כמו טיולים רגליים, משחקי כדור ועוד. כלל המפתח הוא כזה – אם ברצונכם שהילד יהיה פעיל, עליכם להיות פעילים גופנית בעצמכם: נסו למצוא פעילות גופנית שכל המשפחה יכולה לעשות בצוותא והימנעו מלגרום לפעילות להיראות כמו מטלה או סוג של עונש.
  • יש להימנע בכל מחיר משימוש במזון כפרס. עם זאת, מומלץ בהחלט לציין את ההישגים של הילד בתחום הירידה במשקל. כמובן שניתן גם לחגוג אותם בדרכים שונות שאינן קשורות למזון כמו לדוגמה יציאה לסרט, בילוי בבריכה ועוד.
  • חשוב לשוחח רבות עם הילדים על מנת לסגל להם דרכים נוספות להתמודדות עם רגשות המציקים להם, מלבד אכילה.
  • יש לדבר עם הילד בגובה העיניים, לא להימנע משיחות בנושאי בריאות אך בכל מקרה יש להימנע משימוש בציניות, מגישה ביקורתית ומשיפוטיות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל