אילו כדורים לירידה במשקל קיימים ומה יעילותם?

נכון שירידה במשקל מצריכה גם מאפיינים התנהגותיים, אך מחקרים מראים כי גורמים פיזיולוגיים, גנטיים וסביבתיים עלולים להקשות מאוד על התהליך כאשר הוא מבוצע ללא עזרה חיצונית. כיום עזרה זו אינה בהכרח ניתוח והיא יכולה לכלול גם כדורים לירידה במשקל

לפי איגוד הרפואה האמריקאי, השמנת יתר מהווה מחלה. ליתר דיוק, היא הוכרזה כ"מחלה של המאה ה-21" ברגע שבו התגלתה ככזו, לעומת מה שבעבר היה נחשב כעניין של בחירה אישית. כל תוכניות ההרזיה הקיימות מפליאו ועד ריצה בחוף הים, מבוססות על הגישה לפיה ירידה במשקל מושגת דרך כוח הרצון, הרבה כושר והרבה דיאטה. עד שהגיעו כדורי הרזיה מאושרים משרד הבריאות שהכניסו חידוש ושינוי לעולם ההרזיה וגרמו לשינוי נקודת המבט של אנשים רבים.

מהם כדורים לירידה במשקל?

תרופות נגד השמנה ניתנות כיום דרך מספר אפשרויות. הבולטת מכולן היא זריקות ההרזיה, שכבר הפכה לאייטם חם בישראל אך לא ניתנת לכולם, אלא רק בהינתן נתונים רפואיים מסוימים. סוג אחר של טיפול תרופתי הוא באמצעות כדורים לירידה במשקל – כמוסות לבליעה במינון ובתדירות שנרשמה מצד הרופא ובהתאם להתאמת המוצר למטופל עצמו.

יחד עם זאת, הזריקות והכמוסות שמיועדות להפחתה ממשקל הגוף אינן פועלות כקסם. המטופלים נדרשים להסתגל גם מבחינת אורח חייהם מכאן והלאה, תוך התאמה התנהגותית של הרגלי התזונה והפעילות הגופנית, שמירה על קשר עם הגורמים הרפואיים שעוקבים אחר מצבם ואחרי קצב הירידה ומבצעים שינויים בתוכנית באופן דינמי. 

אילו כדורים לירידה במשקל קיימים?

ריבלסוס – מדובר בתרופה המבוססת על פעילות מול מנגנוני השובע והרעב במוח, על ידי חיקוי פעילותו של הורמון GLP-1. ריבלסוס מכילה את החומר הפעיל סמגלוטייד (שמצוי גם בזריקת ההרזיה אוזמפיק) ומחקרים מראים כי בנטילתו דרך ריבלסוס ניתן להפחית בממוצע 10%-15% ממשקל הגוף.

קונטרייב – בתוך קונטרייב קיימים שני רכיבים פעילים שמגבירים את פעילותו של המוליך העצבי דופמין, המביא לירידה בתיאבון ועלייה בהוצאת האנרגיה (כלומר שריפת קלוריות). במקביל, חומר פעיל נוסף בשם נלטרקסון מעודד פעילות מוגברת של נוירונים המפחיתים את הדחף למאכלים מתוקים. וכך למעשה, מבין מגוון כדורים לירידה במשקל, קונטרייב פועל במישורים מקבילים הגורמים לדיכוי התיאבון, שליטה בדחף לאכול והגדלת ההוצאה האנרגטית.

לומיירה – בתוך תרופה זו מצוי חומר פעיל בשם פנטרמין, המדמה את השפעתם של אמפיטמינים כממריצי מערכת העצבים. פעולה זו מביאה לשחרור של המוליך העצבי נוראדרנלין ושמעלה בתורו את רמות ההורמון לפטין, הורמון הנחשב כמגביר את תחושת השובע וכמדכא תיאבון.

רזין תרופה ותיקה הפועלת על מנגנון דומה לזה של התרופה לומיירה, באמצעות אותו חומר פעיל (פנטרמין) המביא לעלייה ברמות הלפטין ומשם לתחושת שובע מוגברת. 

קגרילינטייד – זוהי תרופה חדשנית המדמה את פעילותו של הורמון בשם אמילין, המופרש יחד עם הורמון האינסולין מהלבלב ושאחראי גם כן לוויסות רמות הסוכר בדם. אמילין מאט את קצב התרוקנות הקיבה ומווסת את התיאבון, באמצעות הותרת תחושת שובע מוגברת בתום הארוחה. 

קסניקל משתייכת לקבוצת התרופות המכונות 'מעכבי ליפאזות'. הליפאזות הן אנזימים האחראים לפרק את השומן מהמזון המתעכל בקיבה, בכך הן מפחיתות בכ-30% את ספיגת השומנים והם מופרשים מהגוף הלאה בצואה. פעולה זו כמובן תביא לירידה במשקל.

קסימיה בתוך התרופה ישנם שני חומרים פעילים, כל אחד מהם מבוסס על מנגנון פעולה נפרד: פנטרמין, המתפקד כאמפטמינים במערכת העצבים הסימפתטית, מעודד את שחרור הנוראדרנלין ומגביר את פעילות הורמון השובע לפטין. טופירמאט הוא החומר הפעיל השני בתרופה, שבמקור פותח כנוגד פרכוסים אך התגלה בהמשך כמדכא תיאבון ומגביר את תחושת השובע. 

האם עדיף ליטול כדור או זריקת הרזיה?

על השאלה הזו האם לפנות לטיפול בזריקות הרזיה או כדורים לירידה במשקל יהיה קשה לענות באופן מדויק, שכן כל תרופה תתאים לסוגים שונים של מטופלים ונסיבות בריאותיות. הדרך הנכונה לעתים תהיה שילוב בין כמה אמצעים מקבילים, תוך יצירת תוכנית מותאמת אישית ממנה יש לבדוק את קצב ההתקדמות ותחושות המטופל, כדי ליצור שינויים מתבקשים לאורך הדרך. 

בצד הטכני של הדברים, צריך להביא בחשבון כי לפי שעה קיימת בישראל רק תרופה אחת הניתנת בזריקה, בעוד שיתר האפשרויות מבוססות על כדורים לירידה במשקל

השימוש בכדורים אלה יוכל להתאים לשינוי אורחות החיים במקביל להשגת הפחתה טובה ממשקל הגוף, אך כאשר מדובר בהשמנת יתר בקרב אדם עם BMI גבוה (מעל 30 או מעל 27 בליווי גורם סיכון אחד של השמנה) ייתכן שיהיה צורך בשילוב עם זריקת הרזיה. על כל פנים, המעשה הנכון יהיה לגשת למומחה בטיפול בהשמנה ולבחון את האפשרויות המדויקות למטופל.

בפורטל התרופות לירידה במשקל Obesity תמצאו את המידע הרפואי המקיף, העדכני והמדויק ביותר בנוגע לטיפול בהשמנה ואפשרויות הטיפול הקיימות. 

שאלות ותשובות

האם צריך לשלב עם נטילת כדורים לירידה במשקל גם דיאטה?

כן, אך ייתכן שלא במובן שבו אתם מכוונים אליה. למעשה, בכל פתרון תרופתי להרזיה יידרש שילוב של אימוץ אורח חיים בריא יותר גם במובן התזונתי. ועם זאת, אין צורך להירתע מארוחות תדירות ומגוונות.

אילו דרכים נוספות מטפלות בהשמנה?

מלבד כדורי הרזיה טבעיים, ניתן לטפל בסובלים מהשמנת יתר גם באמצעות זריקת הרזיה או ניתוח בריאטרי. לעתים הפתרון יהיה משולב בכמה מהאמצעים יחד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל