תרופות נגד השמנה בישראל 2023: כל הנתונים שצריך להכיר

למרות השיח הציבורי הנרחב לגביהן, על אף שקיבלו את אישור ה-FDA ואישור להפצה בישראל, תרופות נגד השמנה הניתנות בזריקה עדיין אינן מאושרות לשימוש בארץ, למעט תרופה אחת ויחידה. האם תרופות אלה צפויות להיכנס לשוק בקרוב? האם סל הבריאות יממן אותן לטובת מי שבאמת זקוק לטיפול? ומהן התרופות הקיימות?

הטיפול "הישראלי" בהשמנת יתר

העשורים האחרונים מהווים עידן חדש לגמרי בכל הנוגע ליחס וטיפול בהשמנת יתר. הנתונים העולמיים מצביעים על למעלה מ-4 מיליון מקרי מוות כתוצאה מסיבוכי השמנת היתר, מה שהביא את גורמי הרפואה לפתח שיטות ואמצעי טיפול חדשניים דוגמת תרופות נגד השמנה, לצד התבוננות על הגורמים הרבים שעלולים להוביל להשמנה. 

ומה בישראל? על סמך נתונים מהעשור האחרון, אחד מכל חמישה ילדים בכיתה א' ואחד משלושה בכיתה ז' סובלים מעודף משקל. הסבירות להמשיך כבעלי עודף משקל כבוגרים היא כמעט מוחלטת, כאשר היא מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב ודם, סוכרת, שבץ ועוד. השמנת יתר מוגדרת כ-BMI בין 25-29.5. 

אז איך מטפלים בזה? על פניו, חונכנו לפי נוסחת 'הגירעון הקלורי', לפיה יש לצמצם את צריכת הקלוריות ולהגביר את הוצאתן בפעילות גופנית כדי לרדת במשקל. נתונים ממחקרים קליניים עדכניים מראים כי מדובר בטעות – למעשה, אכילה מופחתת גורמת לעייפות מוגברת, דיכאון ועצבנות, שעלולים בתורם לגרום לאכילה מוגברת על חשבון המשקל שכבר הושל. 

בנסיבות האלה, רבים מהאנשים נמצאים בלופ דיאטות בלתי פוסק, תוך שהם עולים ויורדים במשקל וחווים בדרך תסכול, תחושת כישלון וצורך בהלקאה עצמית המובילה לדימוי עצמי נמוך. 

מתוך מודעות ערה יותר לכל אלה, פותחו בשנים האחרונות תרופות נגד השמנה, המאושרות לשימוש במדינות רבות ומתחילות לצבור מודעות והתעניינות רבה גם בישראל. 

על תרופות נגד השמנה ותפוצתן בישראל

התפתחות ושיפורים רבים הוכנסו אל תרופות נגד השמנה לאורך ההיסטוריה, כאשר בשנות ה-80 החלה הכרה בהשמנת היתר כתופעה שצריך להילחם בה, מה שהוביל לפיתוח של תרופות רבות. משנות ה-90 החל ה-FDA האמריקאי לאשר תרופות שקיימות עד היום על המדפים, לצד תרופות נוספות שיצאו לשוק בהמשך. 

בישראל, החלו ניסיונות להכניס תרופות נגד השמנה לסל הבריאות, אך הן טרם נשאו פרי, חלקית עקב תופעות לוואי מסוכנות שהתגלו בתרופות מסוימות. כיום קיים עדיין קיפאון מסוים בשוק של תרופות לטיפול בהשמנה ולמרות ההצדקה הרפואית לשלב אותן בסל הבריאות, עדיין לא ברור מתי והאם הדבר יקרה. 

טיפול בהשמנה באמצעות זריקות

הדור החדש של זריקות ההרזיה כבר מהווה מהפכה ממשית בטיפול בהשמנת יתר: טיפול יעיל ומהיר, שהודות לגישה מבוקרת בשילוב ליווי להקניית הרגלי חיים חדשים, מצליח להשיג תוצאות איכותיות ומשמעותיות תוך שמירה על המשקל החדש לאורך זמן. כיום ניתן להשיג מגוון גדול יותר של זריקות להרזיה, אך בכפוף לטיפול מול רופא מקצועי ומיומן שיתאים את תוכנית הטיפול באופן אישי, על סוג התרופה והמינונים המדויקים לה. 

בראש הרשימה של הזריקות הקיימות ניצבת זריקה נגד השמנה בשם סקסנדה (Saxenda) – התרופה היחידה שאושרה נכון להיום כזריקת הרזיה לטיפול בהשמנת יתר. תרופה נוספת שהיא זריקה לסכרת אשר משתמשים בה גם כטיפול להשמנה תחת אישור מיוחד היא אוזמפיק (Ozempic) שבדומה לסקסנדה, מדמה את פעילותו של הורמון GLP-1 ומסייעת לאיזון רמות הסוכר בדם, במקביל להשפעה על מנגנון הרעב והשובע במוח. להבדיל מהסקסנדה, כדי להשתמש באוזמפיק כתרופה להרזיה יש לקבל ממשרד הבריאות אישור מיוחד. 

מלבד שני הפתרונות הללו, קיימות עוד מספר תרופות נגד השמנה שעושות את דרכן לאישור בישראל: וויגובי (Wegovy TM) המבוססת על החומרים הפעילים הנמצאים בזריקת אוזמפיק ומונג'רו (Mounjaro) (אשר מאושרת כרגע רק לטיפול בסכרת) שמגבירה את הפרשת האינסולין מהלבלב על ידי חיקוי פעילות ההורמון GIP וזירוז חילוף החומרים של השומנים בגוף. תרופה זו משמשת לטיפול בחולי סוכרת סוג 2 ובאישור משרד הבריאות תינתן כזריקת הרזיה במינון גבוה יותר. 

תרופות נוספות הניתנות שלא בזריקה אלא בכמוסות הן ריבלסוס, קסניקל, קונטרייב, רזין, לומיירה, מסימבה ועוד. 

בשורה התחתונה:

ההתייחסות לענף התרופות המטפלות בהשמנה תצטרך לעבור עוד כמה תהליכים נוספים עד שתגיע למיצוי אופטימלי. ארגוני הבריאות המקומיים והעולמיים לא נוטים לאישור חלק ומהיר של תרופות ולכן צריך לבחון את הגישה לגבי תרופות לירידה במשקל שנמצאות כבר בשוק, במקביל לליווי צמוד ומעקב מלא אחר ההשפעה המדויקת של כל תרופה הניתנת למטופל מסוים. 

מחקרים מראים כי תרופות הרזיה ממסגרת טיפולית משולבת המכילה בתוכה תוכנית דינמית, שינוי הרגלי חיים, מעקב אחר תופעות לוואי ומעקב רפואי מקיף תביא לירידה משמעותית במשקל ושמירה על אורח חיים בריא ומטיב לטווח ארוך.   

שאלות ותשובות

מהן תרופות נגד השמנה?

לאחרונה חל שינוי מהותי בהתמודדות עם השמנת יתר, כולל הופעה של תרופות חדשות לטיפול בהשמנה. חלק מהתרופות יועדו במקור לטיפול בחולי סוכרת, אך מחקרים הצביעו על יעילות להפחתה במשקל הגוף במינונים גבוהים יותר. כתוצאה, תרופות רבות אושרו לטיפול בארה"ב וגם בישראל. 

למי ניתן טיפול תרופתי להשמנה?

הטיפול רלוונטי לבעלי BMI 30 ומעלה, או BMI 27 עם גורם סיכון אחד לפחות הקשור בהשמנה (למשל יתר לחץ דם או סוכרת). התאמת הטיפול כרוכה בפנייה לרופא מומחה לטיפול בהשמנת יתר.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל