קסניקל ללא מרשם רופא: האם אפשרי הדבר?

אם כבר עברתם את כל הדיאטות האפשריות ואתם עדיין סובלים מעודף משקל, ייתכן שטיפול תרופתי יסייע לכם להשיג את המטרה ולשמור עליה אחת ולתמיד. קסניקל מהווה את אחת התרופות הפוטנציאליות לטיפול בהשמנת היתר, אם כי צריך להדגיש שיש ליטול אותה בכפוף להתייעצות רפואית וניהול מעקב רפואי שוטף להתאמת התרופה. האם ניתן להשיג קסניקל ללא מרשם? מיד תגלו.

פתרונות עדכניים לירידה במשקל

אם בעבר נקשרה השמנה לתכונות לא מחמיאות כמו "עצלנות" או "העדר מוטיבציה", הרי שבשנים האחרונות חל שינוי ביחס לגורמי המחלה והאופן שבו צריך להתנהל מולה. בדומה ליתר המחלות הכרוניות, הטיפול מלווה על פי רוב במתן תרופות לטיפול בהשמנה, שמסייעות להפחתה יעילה במשקל ושמירה על התוצאות לטווח ארוך. 

אחת התרופות שבהן ניתן להשתמש היא קסניקל (®Xenical) – אחת מארבע תרופות מרשם לירידה במשקל שאושרו בישראל. שלוש התרופות הנוספות הן רזין, בלוויק וסקסנדה (היחידה בישראל שניתנת כזריקת הרזיה). הקסניקל מבוססת על מנגנון שמפריד את השומן מיתר המזון בגוף בתהליך הפירוק, כך שהוא מופרש החוצה וכלל לא מתעכל. 

יחד עם זאת, התרופה לא תתאים לכולם ולכן דורשת התאמה מדויקת לרקע הבריאותי של המטופלים ומעקב דינמי אחר תופעות לוואי וקצב הירידה. לצד הטיפול התרופתי, יהיה צורך להנחיל גם אורח חיים בריא ומאוזן, המשלב בתוכו גם את המרכיב ההתנהגותי-רגשי שיצליח לשמר את תוצאת המשקל החדש לטווח ארוך. 

האם ניתן לקבל קסניקל ללא מרשם רופא?

קסניקל נמנית עם התרופות הוותיקות ביותר בשוק לירידה במשקל, שאושרה כבר לפני יותר מ-20 שנים לשימוש בארה"ב, על ידי ה-FDA. הדבר הוביל לכך שרבים פונים לקבלת קסניקל ללא מרשם רופא, כאשר למרבה הצער ישנם גם אתרים שונים שמציעים את התרופה ללא צורך במרשם. 

עליכם לדעת כי משרד הבריאות מתנה את השימוש בתרופה זו במרשם רפואי בלבד, כך שצריך לאבחן את התאמתה המדויקת למטופל, לתאם עמו ציפיות ולהדריך אותו בנוגע לנטילת התרופה, תופעות הלוואי ולענות על כל שאלה שנוגעת לטיפול ולתהליך בכללותו. כך שקבלת קסניקל ללא מרשם לא באה בחשבון.

אז מה צריך לדעת על קסניקל?

כאמור, לא ניתן לקבל קסניקל ללא מרשם רפואי ולכן חשוב למצוא רופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר כדי לעמוד על טיבה המדויק והתאמתה באופן אישי. התרופה מבית היצרנית רוש פרמצבטיקה השוויצרית, מתקבלת ככמוסות לבליעה בסמוך לארוחה ומבוססת על החומר הפעיל אורליסטאט (Orlistat) המשתייך לסדרת תרופות לירידה במשקל בשם "מעכבי ליפאזות". 

החומר הפעיל נקשר לאחר בליעתו לאנזימים בשם ליפאזות שנמצאים בתוך מערכת העיכול ועל ידי כך מונע את פירוק השומנים שנצרכו באותה ארוחה, כך שבמקום ספיגתם הם יופרשו החוצה בצואה. בפועל, נמצא כי התרופה מפחיתה בכ-30% מספיגת השומנים – דבר שמביא לצמצום הצריכה הקלורית של המטופל/ת. 

האם התרופה יעילה? בקרב למעלה מ-2,800 נבדקים, נמצא כי השלת המשקל הממוצעת עומדת על 10% ממשקל הגוף והחלה בתוך שבועיים מהטיפול. קסניקל נחשבת יעילה גם לבלימת התפתחות מחלת הסוכרת ומהמחקרים עולה כי מנעה מ-52% מהנבדקים לפתח סוכרת, שעה שאובחנו בתחילת המחקר עם טרום סוכרת.

זאת ועוד – בדיקות מראות יעילות גם בקרב מתבגרים בגילאי 12-16 הסובלים מהשמנה, שבשילוב עם הרגלי תזונה נכונה ואימון גופני הצליחו להפגין ירידה של 5% מערך ה-BMI הממוצע. 

למי מתאימה התרופה?

  • בני 12 ומעלה 
  • בעלי BMI 30 ומעלה
  • בעלי BMI 27 ומעלה עם לפחות גורם סיכון אחד הנוגע להשמנת יתר, כמו כולסטרול, יתר לחץ דם או סוכרת. 

לא יינתן קסניקל למי שאינם עומדים בקריטריונים, לרבות מי שאינם מתאימים לנטילת התרופה עקב "התנגשות" בתרופות קבועות אחרות או מצב בריאותי שאיננו מאפשר את צריכתה. הסובלים מבעיות במרה, תת ספיגה כרונית של נוטריינטים או המטופלים בתירוקסין לא יוכלו לקבל מרשם רפואי לקסניקל. 

קסניקל תופעות לוואי

והנה סיבה נוספת ואף מרכזית ביותר שבגינה אין לקבל קסניקל ללא מרשם – תופעות הלוואי הפוטנציאליות של התרופה, שמקורן מפעילות מערכת העיכול. מדובר אמנם בתופעות מתונות ואף חולפות בתום תקופת הסתגלות, שצפויות להתבטא בעיקר אחרי ארוחות גדולות ושומניות.

בין התופעות האפשריות יהיו גזים, תכיפות גבוהה יותר במתן צואה, שלשול ולעתים התכווציות במעי. עם הזמן עשויה להתרחש פגיעה בספיגת הויטמינים, על כן מומלץ לשלב את נטילת התרופה עם מולטי-ויטמין באופן יומיומי למניעת חוסרים תזונתיים. 

רופא המתמחה בטיפול בהשמנה ידע להתאים את התרופה והמינון שלה, תוך ניהול מעקב דינמי אחר תופעות הלוואי וקצב הירידה במשקל. בכך תתרחש השפעה יעילה יותר על התוצאות, תוך הגדלת אחוז המטופלים שמתמידים בתהליך ונהנים מתוצאותיו. 

שאלות ותשובות

האם תרופת קסניקל נכללת בסל הבריאות בישראל?

בדומה לתרופות הרזיה רבות אחרות כמו קונטרייב או ריבלסוס, קסניקל לא נכללת בסל הבריאות. ועם זאת, יש קופות חולים שמאפשרות לרכוש אותה בהנחה או לחילופין לרכוש אותה דרך ביטוח משלים כלשהו. אריזה של 84 כמוסות נמכרת במחיר של 270-287 ₪. 

איך ניתן לקבל קסניקל?

יש להתייעץ בראש ובראשונה עם רופא מומחה לטיפול בהשמנה, שיקבע את התאמתה האישית של התרופה ויבנה סביבה תוכנית מדויקת המשלבת אורח חיים בריא, פעילות גופנית ומעקב רפואי צמוד. לא יינתן בשום אופן קסניקל אלא רק בכפוף לקבלת מידע מקיף על השלכות ותוצאות הטיפול ובהתאם להנחיות רפואיות מדויקות.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל