השמנת יתר ועודף משקל בתינוקות

השמנת יתר יכולה להימנע כבר מינקותבשדה המחקר העוסק בדרכים בהן ניתן להילחם בהשמנה, מתרחשת מגמה מעניינת מאוד הבאה לידי ביטוי בכך שמדי עשור קבוצות היעד של המחקרים הולכות ונהיות צעירות יותר. אם עד לפני מספר עשורים עיקר המחקר עסק בדרכים בהן ניתן לטפל באוכלוסייה המבוגרת, הרי שבשלב מסוים התקבלה ההבנה שיש לפנות לטיפול בגילאים צעירים יותר ואפילו בילדים.

בעשור האחרון לעומת זאת, החלו קבוצות חוקרים מכל רחבי העולם להתמקד בדפוסי האכילה של פעוטות ואילו המחקרים החדשים ביותר המתפרסמים בשנים אלה עוסקים באופן שבו ניתן להדריך אימהות לתינוקות כיצד להאכיל את התינוקות שלהן, על מנת שלא יגדלו להיות מבוגרים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר.

המגמה שתוארה לעיל נובעת כתוצאה מהתובנה לפיה כמעט בלתי אפשרי לשנות את דפוסי האכילה, הרגלי האכילה ואורח החיים שהתקבעו באדם מבוגר, בבן נוער ואפיל בילד. לפיכך עיקר המאמצים למלחמה בהשמנת היתר מבחינה מחקרית מתמקדים כיום במניעה ופחות בטיפול.

האם נהוג להתערב במקרה של תינוק הסובל מהשמנת יתר?

כל תינוק בישראל נמצא כיום במעקב המבוצע על ידי אחיות טיפת חלב כשהכלי החשוב ביותר להערכת הצמיחה וההתפתחות הוא עקומות הגדילה עליהן מציינים את משקלו של התינוק, את היקף ראשו ואת אורכו. העקומות מאפשרות לעקוב אחרי ההתפתחות של התינוק ולבדוק האם הוא מתפתח בקצב הרצוי, בהתאם לבני גילו וביחס להתפתחות החל מלידתו.

כאשר האחות מזהה קפיצה חריגה במשקל כלפי מעלה או כלפי מטה, עליה להתריע על כך להורים אך ברוב המוחלט של המקרים בהם מדובר בשבירה פתאומית של עקומות כלפי מעלה, לא מדובר בקפיצות שיש בהן כדי להעיד על כך שמשהו אינו כשורה עם התינוק. למעשה חריג מאוד לראות השמנת יתר בתינוקות מתחת לגיל שניים עשר חודשים.

ניתן לראות השמנה נקודתית באזור גיל תשעה חודשים עד שנה שכן בתקופה הזו מתרחשת האצה בגדילה. ברוב המקרים הגדילה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה במשקל התינוק ורק בשלב מאוחר יותר הם משלימים את הצמיחה בסנטימטרים. רק במקרים בהם מבחינים בקפיצה חריגה ובהשמנה שאינה שגרתית כלל וכלל, ניתן להפנות את ההורים לבירור אצל דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בתינוקות או אצל רופא ילדים.

כיצד ניתן לברר את הסיבות להשמנת יתר בתינוקות?

כאשר מאבחנים תינוק כסובל מהשמנת יתר יש בראש ובראשונה לערוך לו אנמנזה תזונתית, כלומר לבדוק מה הוא הרכב המזונות שניתן לו ואילו מרכיבים מכיל התפריט היומי שלו. במקרים רבים מתברר כי התפריט עשיר מדי בקלוריות ובשומנים ושפשוט אינו מתאים לגילו של התינוק. כמו כן במקרים מסוימים מתברר שההורים מלעיטים את הילד במזונות העשירים בסוכרים, על מנת לעודד אותו לאכול. במקרים חריגים בלבד תאובחן בעיה הורמונלית או בעיה גנטית מסוימת, שגורמת להשמנה בגילאים מוקדמים.

הרגלי האכילה נקבעים כבר בינקות

כיום הולכת ומתבססת ההבנה לפיה הרגלי האכילה מושרשים באדם כבר מינקותו וכי האחריות ההורית ל"קלקול" מנגנון השובע והרעב הטבעי, היא רבה. אי לכך, מומלץ להכיר את הכללים הבאים, שיסייעו לכם לסגל לתינוקות שלכם הרגלי אכילה בריאים:

  • הימנעו בכל מחיר מהאכלת התינוק מול הטלוויזיה או מסך כלשהו.
  • דברו אל התינוק במהלך ההאכלה.
  • נסו לשים לב לסימנים המעידים על כך שהתינוק שבע ואינו מעוניין לאכול עוד והימנעו משידול התינוק לאכול מעבר לכפי יכולתו.
  • הימנעו מלהשתמש באוכל כפרס או כעונש.
  • הקפידו להיצמד להנחיות של משרד הבריאות בכל הקשור למעבר לתזונת מוצקים.
  • בכל מקרה של חוסר ודאות, מומלץ לפנות לדיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בתינוקות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל