מחלות ותחלואות עקב השמנת יתר

מחלת הסוכרתבעשורים האחרונים, עם התפשטות השמנת היתר ברחבי העולם נצבר גוף מדעי נרחב העוסק באופן שבו נכתב לא מעט פעמים כי השמנה היא מחלה כרונית ומשפיעה על גופנו ועל בריאותנו. כיום כבר ברור וידוע כי ההשמנה היא לא רק בעיה אסתטית אלא בעיה בריאותה מהמעלה הראשונה, המשפיעה על כל המערכות החשובות בגופנו.

למעשה משנה לשנה מתגלות מחלות נוספות ומצבים רפואיים נוספים הקשורים להשמנה ומנגנונים חדשים מתגלים, הקושרים את השמנת היתר לתחלואה ולתמותה. התחלואות והמחלות הנלוות להשמנה נקראות בלעז Obesity comorbidities.

מהן התחלואות העיקריות הנלוות להשמנה? ומדוע לצערנו מדובר רק על קצה הקרחון? כל כך במאמר הנוכחי.

תסמונת דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה היא תסמונת הבאה לידי ביטוי בהפסקות נשימה במהלך השינה. הגורם המרכזי לתסמונת הוא השמנת יתר שכן השמנת יתר מובילה להיצרות של נתיבי האוויר על רקע הסננה של תאי שומן לאזור הלוע ובסיס הלשון. תסמונת דום נשימה בשינה מובילה ליתר לחץ דם, בעיות קשב וריכוז, פוגעת בערנות, מגבירה את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים, מובילה לעייפות כרונית ועוד.

חשוב לציין כי ברוב המוחלט של המקרים הסובלים מדום נשימה בשינה כלל לא מודעים לכך שהם סובלים ממנה וזאת כיוון שהיקיצה מהשינה נמשכת שניות ספורות והחזרה לשינה מהירה מאוד. החדשות הטובות הן שעל ידי הגעה למשקל תקין, ניתן להביא להיעלמות הבעיה כליל.

יתר לחץ דם

יתר לחץ דם היא מחלה כרונית הגורמת לפגיעה מתמשכת בכלי הדם ולפיכך מגדילה את הסיכוי ללקות במפרצת מוחית, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב ועוד. המחלה לא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם ולכן האבחון מבוסס באופן בלעדי על מדידה של ערכי לחץ הדם. זוהי הסיבה בגינה יתר לחץ דם מכונה בפי הציבור הרחב "הרוצח השקט".

השמנת יתר משפיעה על רמות לחץ הדם במספר מנגנונים כשבין היתר מדובר בתנגודת לאינסולין, המובילה להתעבות של השריר החלק בדופן כלי הדם, הגברת הדלקתיות, המובילה להיצרות של כלי הדם ועוד.

סוכרת סוג 2

סוכרת סוג 2 היא אחת המחלות המקושרות בצורה החזקה ביותר להשמנת יתר ובמיוחד להשמנה בטנית. כיום ידוע כי רקמת השומן הבטנית פעילה מאוד מבחינה מטבולית ומפרישה מגוון רחב של ציטוקינים ואדיפוקינים המשפיעים על המטבוליזם של סוכרים ושומנים ועל הרגישות לאינסולין. ככל שרקמת השומן הבטנית גדולה יותר, כך ההשפעה שלה על התנגודת לאינסולין משמעותית יותר. תנגודת לאינסולין מובילה לעומס על הלבלב ולעודף אינסולין בדם ומגדילה את הסיכוי לפתח סוכרת סוג 2.

כבד שומני לא אלכוהולי

כבד שומני שלא על רקע של צריכת אלכוהול היא אחת המחלות נפוצות ביותר בקרב הסובלים מהשמנת יתר חולנית. תופעה זו מתרחשת באוכלוסייה זו על רקע הסננה של חומצות שומן חופשיות מרקמת השומן הבטנית לכבד דרך הווריד הפורטלי. למעשה גורמי הסיכון המרכזיים לכבד שומני לא אלכוהולי הם היפרליפידמיה, סוכרת והשמנה בטנית.

הגדלת הסיכוי לחלות בסרטן

מדי שנה מתפרסמים מחקרים חדשים החושפים את האופן שבון משפיעה רקמת השומן על הסיכוי לפתח סוגים שונים של סרטן. כיום ידוע כי השמנת יתר מקושרת עם עלייה בסיכון לפתח לפחות עשרה סוגים של גידולים סרטניים, בדגש על סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן רירית הרחם וסוגים נוספים של סרטן במערכת העיכול כמו לדוגמה סרטן הקיבה וסרטן הוושט.

בנוסף חשוב לציין בהקשר זה כי השמנת יתר מקושרת עם התפתחות של סוגי גידולים אגרסיביים מאוד ועם תגובה מופחתת לטיפולים האונקולוגיים במקרים רבים.

בעיות אורתופדיות

העומס המופעל על מערכת היציבה, העצמות, השרירים והמפרקים מעמיד את הלוקים בהשמנת יתר בסיכון מוגבר למגוון רחב של פציעות אורתופדיות. הכוונה היא להן לפציעות הנובעות כתוצאה ממאמץ חוזרני כמו לדוגמה פריצת דיסק והן לפציעות טראומטיות. כמו כן השמנת יתר ועודף משקל מאיצים את התהליכים הניווניים הטבעיים המתרחשים במפרקי הגוף ומגדילים את הסיכוי להתפתחות של דלקת מפרקים ניוונית, בעיקר במפרקי הברכיים והירכיים, הנושאים את משקל הגוף בעמידה ובהליכה.

רפלוקס קיבה-וושט

רפלוקס קיבה-וושט היא תופעה הבאה לידי ביטוי במעבר של תוכן קיבתי לוושט. אחד הגורמים המרכזיים לבעיה זו הוא הצטברות של רקמת שומן באזור הבטן, הדוחקת את הקיבה ומקטינה את נפחה. כשנפח הקיבה קטן ונפח הארוחות לא קטן בהתאם, הקיבה עשויה להתקשות להכיל את המזון בזמן העיכול וכתוצאה מכך הוא עלול להיפלט חזרה לוושט. המזון המעורבב עם מיצי העיכול עלול לגרום לתחושה של צריבה בוושט, לכאבים ברום החזה, לבחילות ואפילו להקאות.

על מנת להתמודד עם תופעה זו מומלץ להימנע משכיבה לאחר סיום הארוחה, להקפיד על אכילה בישיבה זקופה, להפחית את צריכת השומנים בארוחות, להפריד בין שתייה לאכילה ועוד.

עייפות כרונית

הקשר בין השמנת יתר לעייפות כרונית מורכב ורב רבדים שכן ישנן מחלות המקושרות לעייפות כרונית הנגרמות כתוצאה מהשמנת יתר וישנן מחלות הגורמות להשמנת יתר, התורמות לעייפות כרונית ללא קשר להשמנה. בין היתר עייפות כרונית יכולה לנבוע כתוצאה מתת פעילות של בלוטת התריס, תסמונת השחלה הפוליציסטית, ארוחות לא מסודרות, חסרים תזונתיים, תסמונת דום נשימה בשינה ועוד. כל הבעיות שהוזכרו לעיל מקושרות בצורה חזקה להשמנת יתר.

אוטם שריר הלב (התקף לב)

אוטם שריר הלב הוא מצב חירום רפואי הבא לידי ביטוי בהפרעה לאספקת הדם ללב, בדרך כלל על רקע מחלת לב כלילית. השמנת יתר מגדילה בצורה משמעותית את הסיכוי ללקות באוטם שריר הלב באופן עקיף שכן העלייה בסיכוי ללקות באוטם שריר הלב קשורה לתחלואות הנלוות להשמנה. הכוונה היא בעיקר ליתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול בדם, סוכרת סוג 2 ועוד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל