השפעות פסיכולוגיות והשמנת יתר

ילדלצד ההשפעות השליליות של השמנת היתר על הבריאות הפיזית שלנו, הבאות לידי ביטוי בין היתר בעליה בסיכון לחלות בסוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ותסמונת דום נשימה בשינה למשל, חשוב מאוד לדעת כי להשמנת היתר ישנה גם השפעה רבה על ההתנהגות והמצב הרגשי-נפשי-חברתי.

חלק מההשפעות הן תוצאה של ההשמנה עצמה אך חלק גדול לא פחות הוא תוצאה של יחס החברה לאדם הסובל מהשמנת יתר. לרוע המזל, בניגוד לאפליה המבוצעת כלפי קבוצות קטנות אחרות באוכלוסייה, האפליה והיחס הפוגעני כלפי הסובלים מהשמנת יתר, מתקבל בסלחנות ואפילו זוכה להצדקה מצד מחנכים, קלינאים, אמצעי התקשורת ועוד.

במאמר שלפניכם נפרט אודות ההשפעות הפסיכולוגיות של השמנת היתר על קצה המזלג תוך פירוט אודות האופן שבו היחס החברתי כלפי הסובלים מהשמנת יתר מוביל להתנהגות אכילה מזיקה.

הסטיגמה כלפי הסובלים מהשמנה

אנשים רבים הסובלים מהשמנת יתר נתקלים בסטיגמות לעתים קרובות, באפליה ובדעות קדומות על רקע משקלם ועל רקע זה חשופים להשפעות מזיקות לבריאותם הנפשית. הסטיגמות הקשורות להשמנה יכולות ללבוש צורות רבות ומגוונות ביותר. כך למשל לעתים הן מובעות באמצעות הערות שיפוטיות או מעליבות ובמקרים אחרים הן באות לידי ביטוי בנידוי חברתי, אלימות גופנית או התעלמות מוחלטת.

מעדויות מחקריות רבות שהצטברו בשנים האחרונות נראה כי האדם הסובל מהשמנת יתר צפוי לסבול מאפליה פחות או יותר בכל צומת במהלך חייו כשהסטיגמות מתחילות לצוץ כבר בתקופת הילדות. כיום ידוע שילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר מציגים שכיחות מוגברת של בעיות פסיכולוגיות רבות בדגש על דיכאון, הפרעות בדימוי העצמי, קושי ביצירה של קשרים חברתיים ועוד.

במהלך החיים הבוגרים הסטיגמות החברתיות גורמות לקושי להתקבל למוסדות אקדמיים, קושי להתקבל למשרות כאלו ואחרות, קושי להתקדם בעבודה ועוד. בנוסף לכל זה, אנשים וצעירים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר נאלצים להתמודד עם התנכלויות גם מצד חבריהם הקרובים, עמיתיהם לעבודה ואפילו בני המשפחה שלהם.

מעבר לכל זה ישנם דיווחים רבים על התייחסות לא הולמת מצד מטפלים בבתי חולים ומרפאות. לפי המחקרים העדכניים ביותר שנערכו בתחום זה, נראה כי הסטריאוטיפיים השליליים הנוגעים לאנשים הסובלים מהשמנת יתר דבקו גם ברופאים, דיאטנים, פסיכולוגים, אחיות ואנשי מקצוע נוספים בתחום הרפואה, המטילים את האחריות להשמנה על כתפי הסובלים ממנה בלבד. כתוצאה מכך הם מסווגים כעצלנים, חסרי שליטה עצמית, חסרי אופי, חסרי משמעת עצמית ועוד.

ההשפעות החברתיות על תפיסת העצמי של אדם הסובל מהשמנת יתר

ההשפעה החברתית על תפיסת העצמי של אדם הסובל מהשמנה מובילה לעיוות המציאות ולהסכמה עם הסטיגמות הרווחות. נראה כי בשלב מסוים אדם הסובל מהשמנת יתר מקבל את הדעות לפיהן הוא אכן עצלן, חסר משמעת ושליטה עצמית, חסר כוח רצון וחלש. לאור זאת אין פלא שבקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר ניתן לראות שכיחות גבוהה יותר של דימוי גוף לקוי, הערכה עצמית נמוכה, דיכאון ומחשבות אובדניות ביחס לאוכלוסייה הכללית.

ההשפעות הפסיכולוגיות שגורמות להחמרת ההשמנה

הסטיגמות השליליות המופנות כלפי הסובלים מהשמנת יתר עשויות להוביל להתנהגות לא בריאה התורמת להחמרת ההשמנה. כך לדוגמה נמצא במחקר שאסף נתונים מ- 2400 נשים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר אודות הדרכים בהן הן מתמודדות עם החוויות השליליות שחוו על רקע הסטיגמות החברתיות השליליות שהופנו כלפיהן.

ממצאי המחקר העלו תמונה מדאיגה לפיה הסטריאוטיפים השליליים גורמים להתפתחות של רגשות אשם וכתוצאה מכך מובילים להתפתחות של הרגלי אכילה מזיקים המגדילים את הסיכוי להשמנה חמורה יותר. למעשה יש כאן תהליך של הענשה על עצם קיום הסטריאוטיפ.

כמו כן נמצא כי ילדים הסובלים מהקנטות ומיחס שלילי על רקע משקלם הרב, נוטים להימנע מלקחת חלק בפעילויות הקשורות לפעילות גופנית, וכך מקטינים את הסיכוי לשינוי התורם להרזיה.

מה הן ההשלכות היישומיות של הידע שנצבר עד כה?

לאור כל הידוע לנו כיום, ברור לחלוטין כי לא ניתן עוד לטפל באדם הסובל מהשמנת יתר במישור הפיזי בלבד שכן ייתכן מאוד שהקושי הנפשי יחבל בניסיונות ההרזיה ויחזק את תחושת הכישלון ואי ההצלחה. בנוסף לכך, אנו כחברה, צריכים לעשות חשבון נפש ולהכיר בעוול הנוראי הנעשה לסובלים מהשמנת יתר, המופלים על רקע משקלם בלבד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל