השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער

השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוערלהשמנה קיימת חשיבות ניכרת בקרב בני נוער בתור מדד לבריאותם הן בהווה והן בעתיד שכן מספר רב של מחקרים הדגימו קשר ישיר בין השמנה בתקופת הנעורים לבין תחלואה הנלווית להשמנה במהלך החיים הבוגרים. אי לכך, יש להתייחס להשמנה כאל בעיה כרונית הדורשת בהתאם טיפול כרוני.

כיום ברור ומוסכם כי השמנה קשורה בקיצור תוחלת החיים וכי ככל שההשמנה מתפתחת בגיל צעיר יותר, כך ההשפעה שלה על תוחלת החיים משמעותית יותר.

שכיחות ההשמנה בקרב בני נוער בישראל

משנה לשנה שכיחות ההשמנה בקרב בני נוער עולה בכל רחבי העולם וגם כאן בישראל. בסקר מצב בריאות ותזונה שנערך בשיתוף פעולה בין משרד הבריאות למשרד החינוך נמצא כי שכיחות עודף המשקל וההשמנה בישראל בקרב בני נוער היא 17% בקרב הבנות 20% בקרב הבנים.

אמנם ישראל עדיין לא יישרה קו עם ארצות הברית למשל, שבהן כארבעים אחוז מהילדים ובני הנוער סובלים מעודף משקל, אך נראה שאם הדברים ימשיכו להתקדם בקצב הנוכחי, לא ירחק היום שבו ישראל אף תעקוף את ארה"ב בכל הקשור לממדי התופעה בקבוצת גיל זו.

השפעות ההשמנה על מתבגרים מבחינה בריאותית

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה משמעותית בשכיחות של מגוון בעיות בריאותיות הנלוות להשמנה, שעד לא מזמן היוו את נחלתם הבלעדית של המבוגרים. בין היתר ניתן לראות כיום בקרב בני נוער הסובלים מהשמנת יתר את הבעיות הבריאותיות הבאות:

  • עלייה בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.
  • תסמונת מטבולית.
  • תסמונת השחלות הפוליציסטיות.
  • כבד שומני.
  • אבנים בדרכי המרה.
  • תסמונת דום נשימה בשינה.
  • יתר לחץ תוך גולגולתי.
  • טרשת מוקדית סגמנטאלית של פקעיות הכליה.
  • בעיות אורתופדיות שונות בדגש על כאבים בגב התחתון, דלקת מפרקים ניוונית, עקמת וברך קלובה.

מטרות הטיפול בהשמנה בבני נוער

הטיפול הבסיסי ביותר מבוסס על העלאת המודעות לחשיבות של צריכת מזון בריא והגברה של כמות שעות הפעילות הגופנית השבועיות. מטרת הטיפול היא לרדת במשקל עד למשקל התקין לגובה ולגיל ולשמור על המשקל לאורך זמן ממושך, תוך הגברת הפעילות הגופנית, הקטנת צריכת המזון או שילוב בין שני האלמנטים, מבלי לפגוע בהתבגרות או בגדילה. כמו כן הטיפול בהשמנה צריך להביא לתיקון או למיתון של סיבוכים פסיכולוגיים או רפואיים של השמנת יתר.

יש להתחיל את הטיפול בשלב מוקדם ככל האפשר כשטיפול שמתחיל בילדות יעיל יותר מטיפול שמתחיל בגיל ההתבגרות. בסופו של דבר מטרת הטיפול היא להביא לשינויים בהרגלי הפעילות הגופנית ובדפוסי האכילה, כך שהשינוי באורח החיים יתמיד וילווה את הנער לחיים הבוגרים.

הטיפול התזונתי

ההתנהגות התזונתית בבני נוער מבוססת במידה רבה על הקניית הרגלי צריכת מזון נכונים ובריאים כשההדרכה חייבת לכלול בנוסף להדרכה של המטופל עצמו, גם הדרכה הורית. סיכויי ההצלחה של ההתערבות התזונתית גדולים יותר כשהיא מותאמת למטופל באופן אישי ומתאימה להרגלי הפעילות הגופנית שלו, להרגלי האכילה שלו, לאפשרויות הכספיות שלו ולתמיכה הסביבתית שלו.

בכל תכנית להפחתה במשקל המתאימה למתבגרים יש חשיבות עליונה לשלב את יתר בני המשפחה ובמיוחד אם גם בני משפחה נוספים סובלים מהשמנה. חשוב לזכור שמתבגרים רוצים במקרים רבים מאוד ליהנות מתוצאות מהירות ולכן חשוב להקפיד על קביעת יעדים ברי השגה.

בגדול התזונה צריכה להיות מורכבת מארוחות מאוזנות, יש להימנע מצריכת מזונות דחוסים אנרגטית, להרבות בצריכת פירות וירקות טריים, להחליף את הסוכרים הפשוטים בפחמימות מורכבות ולהפחית את צריכת השומן, במיוחד מן החי. כפי שניתן להבין, על מנת לבנות תפריט המתאים להרזיה עבור מתבגרים, חשוב מאוד לערב בתמונה דיאטנית קלינית העוסקת בתחום באופן שגרתי.

פעילות גופנית

פעילות גופנית בקרב מתבגרים הינה בעלת חשיבות רבה מאוד שכן פעילות גופנית תורמת לעלייה בהוצאה האנרגטית ובכך מסייעת ליצירת מאזן אנרגטי שלילי. לרוע המזל, בעשורים האחרונים אנחנו עדים לירידה ברמת הפעילות הגופנית שמבצעים מתבגרים ברוב מדינות העולם המערבי וגם כאן בישראל.

כיום ידוע שפעילות גופנית צריכה להוות מרכיב אינטגרלי בכל תכנית לירידה במשקל במתבגרים שכן הפעילות הגופנית מסייעת למנוע אובדן מסת גוף רזה, עוזרת להאצת המטבוליזם ומשפרת את ההתמודדות עם קשיים רגשיים ונפשיים, תוך שהיא מעלה את הביטחון העצמי, את תחושת הערך העצמי ותורמת לשיפור מצב הרוח.

תרופות וניתוחים

במקרים בהם לא התקבלה תגובה משביעת רצון לטיפולים השמרניים שכוללים שינוי תזונתי והגברה של הפעילות הגופנית, יש לשקול התקדמות בטיפול לכיוון התרופתי ובמידה וגם הטיפול התרופתי לא הביא לתוצאות הרצויות, ניתן לשקול ביצוע של ניתוח בריאטרי. הניתוח הבריאטרי ניתן לביצוע במתבגרים במקרים הבאים:

  • מתבגרים לקראת סיום הגדילה בדרגת התבגרות מינית טאנר 4-5.
  • בוצעה הערכה פסיכולוגית למשפחת המתבגר ולמתבגר עצמו אודות המוכנות לשינוי אורח החיים אחרי הניתוח.

ובנוסף:

  • BMI מעל חמישים.

או

  • BMI מעל ארבעים בשילוב עם סיבוכי השמנה חמורים.

או

  • השמנה חמורה בנוכחות סיבוכי השמנה, שלא הגיבה לטיפול השמרני שכלל טיפול תרופתי או פעילות גופנית ודיאטה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל