תסמונת האכילה הלילית – איך אפשר להימנע?

תסמונת האכילה הלילית – איך אפשר להימנע?תסמונת האכילה הלילית היא מצב בו קצב האכילה היומי גולש לעבר השעות המאוחרות של הערב והלילה. תכונות ההפרעה עשויות לכלול דחפים חזקים לאכילה לילית, בדרך כלל בהתעוררות מהשינה לנשנוש מזון מכל הבא ליד מתכולת המקרר, חוסר תיאבון בבוקר, ומצב רוח דכאוני.

נדודי שינה נפוצים בקרב אנשים הסובלים מתסמונת זו, והם מחזיקים באמונה לפיה עליהם לאכול על מנת להירגע, להצליח לישון או להירדם שוב.

למרות שתסמונת אכילה לילית נחשבת כאבחנה חדשה, המדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי של הפרעות נפשיות, לא מכיר בה כאבחנה נפרדת. הוא כולל אותה בקטגוריה חדשה הנקראת "אכילה פרטנית אחרת והפרעת אכילה", כאחת ממספר הפרעות אפשריות שאינן עומדות בקריטריונים המלאים להפרעת אכילה נוספת.

תסמונת אכילה לילית ואכילה רגשית

מחקר שנערך בשנת 2012 קישר רמות גבוהות של אכילה רגשית, המתבטאת באכילה בתגובה לגירויים סביבתיים, לעומת רמזים פנימיים הקשורים לתיאבון. החוקרים סבורים שמה שעומד בבסיס האכילה הרגשית הוא מתח, רגשות שליליים ולחץ.

המחקר הראה ששילוב של מתח, עם נטייה גנטית להשמנה, מפחיתים את כמות הסרוטונין במוח, ובכך מקצבי היממה משבשים את תחושת השובע, מה שמוביל לאכילה לילית. מודל זה מצביע על העובדה לפיה ניתן להתערב במספר שיטות להפחתת תסמיני הפרעה זו.

שיטות למניעת תסמונת אכילה לילית

שיטה אחת היא הפחתת הלחץ, המסייע למניעת תסמיני האכילה הלילית. המחקר הראה שהמשתתפים שלמדו הרפיית שרירים מתקדמת, חוו הפחתה באכילה הלילית ברמה של כ-31%, כמו גם ירידה במדדי הדיכאון והמתח.

בשיטה השנייה, אנשים עם תסמונת האכילה הלילית יכולים לשפר את תחושות השובע שלהם באמצעות הקפדה על לוח זמני אכילה קבועים ובחירת מזונות המסייעים לתחושת מלאות. שיבושים בקצב היממה ניתנים לשיפור באמצעות אכילה קבועה, הקפדה על היגיינת שינה טובה, והקפדה על פעילות גופנית.

טיפול באור בהיר הוא שיטה נוספת לשיפור תסמיני אכילה לילית, בכך שהוא מסייע להגדלת הסרוטונין או הסדרת השעון הביולוגי. משתתפי המחקר שלמדו על תסמיניהם, הגורמים והתוצאות, נטו ליהנות מניסוי יותר משיטה אחת, להשגת עקביות במאמציהם.

טיפול תרופתי

זוהי שיטה נוספת לטיפול בתסמונת האכילה הלילית. תרופות בהן ניתן להשתמש הן מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין, המסייעות ללוקים בהפרעה. יש להשתמש בתרופה בתדירות נמוכה במהלך השבוע, והיא מפחיתה את כמות האכילה באמצע הלילה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מלמד את הלוקים בתסמונת אכילה לילית ללמוד מחדש את השיטה המתאימה לאכול במהלך היום ולא באמצע הלילה. הטיפול מסייע למטופל להתגבר על חשיבה לקויה כגון "אם לא אוכל, לא אצליח להירדם".

הטיפול מסייע למטופל ללמוד לאכול יותר במהלך היום ולא בשעות הלילה, וכיצד להתמודד עם הרצון לאכול במהלך הלילה. מרכיב נוסף של הטיפול כולל הימנעות מהחזקה בבית את כל המאכלים אותם המטופל היה רגיל לאכול בלילה.

סוגים אחרים של טיפולים התנהגותיים כוללים טיפולים בהפרעות מצב הרוח או חרדה בסיסיות, התורמות לתסמונת אכילה לילית. המטרה היא לסייע למטופל לישון בקלות רבה יותר כל הלילה, ובכך להפחית את האכילה הלילית.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל