תרופות לטיפול בהשמנת יתר

הטיפולים התרופתיים שמטרתם לעודד הפחתה במשקל כוללים בעיקר שימוש בתרופות לטיפול בהשמנת יתר שגורמות לדיכוי התיאבון ותרופות שמטרתן לחבל בספיגת השומנים. נכון להיום ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות לטיפול בהשמנת יתר שכביכול מעודדות הרזיה, הנמכרות ללא מרשם רופא בחנויות הטבע וברשתות הפארמה: חשוב לציין כי הטיפול התרופתי למטרות הרזיה מומלץ אך ורק באמצעות תרופות לירידה במשקל המאושרות על ידי משרד הבריאות למטרות הרזיה ובמבוגרים מעל גיל שמונה עשרה.

עוד יש לציין כי ללא יוצא מן הכלל, הטיפול באמצעות תרופות לטיפול בהשמנת יתר לא יכול לעמוד לבדו. הכוונה היא לכך שהטיפול בתרופות לטיפול בהשמנת יתר יכול לסייע לירידה במשקל, במקביל לשינויים באורח החיים, שינויים תזונתיים ועיסוק בפעילות גופנית.

המסקנות המחקריות בנוגע לטיפול התרופתי בהשמנה

בניתוח מטא אנליטי של מחקרים קליניים רבים שבחנו את יעילות הטיפול באמצעות תרופות לטיפול בהשמנת יתר לאורך ארבעה עשורים במצטבר, הגיעו החוקרים למסקנות הבאות להלן:

  • הטיפול התרופתי בהשמנת יתר יכול לסייע למטופל לשמור על משקל היעד לאורך זמן.
  • הטיפול התרופתי יכול לסייע להרזיה כאשר הוא משולב עם גישות התנהגותיות נכונות ומבוצע כחלק מטיפול כוללני בעל מרכיבים נוספים.
  • טיפול תרופתי שנמשך יותר מחצי שנה לא מוביל לירידה נוספת במשקל, אך יש בו כדי לסייע בשמירה על משקל היעד.
  • אין קבוצת תרופות או תרופה ספציפית שהראו עדיפות ברורה על פני האחרות.

תרופות המקטינות את יכולת ספיגת השומנים במעי

התכשיר היחיד שאושר לשימוש בישראל מקבוצה זו נקרא ORLISTAT (XENICAL). תרופה זו בשם קסניקל מכילה מעכב תחרותי של האנזים ליפאז בחלל הקיבה. אי לכך, היא מחבלת בפעולתו ומעכבת את הפירוק של הטריגליצרידים המגיעים מהמזון לחומצות שומן חופשיות. באופן זה היא מקשה על ספיגת השומנים, הנספגים רק לאחר פירוקם לכדי חומצות שומן חופשיות, בדומה לאופן שבו עמילנים נספגים רק לאחר שהם מתפרקים למולקולות חד סוכריות.

את התרופה יש ליטול שלוש פעמים ביום ובמקרים בהם היא ניטלת לטווח ארוך, יש לדאוג לתוספת של ויטמינים המסיסים בשומן שכן התרופה מחבלת בספיגתם.

תופעות הלוואי האפשריות של התרופה הן תכיפות במתן צואה, ריבוי גזים, צואה שומנית מאוד ועוד. ניתן לצמצם את תופעות הלוואי על ידי הפחתת שיעור השומנים במזון. כמו כן לאורך הטיפול בדרך כלל מתרחשת הפחתה טבעית בתופעות הלוואי.

את התרופה ניתן ליטול ברציפות למשך שנתיים לכל היותר אך במקרים בהם אין תגובה לטיפול או במקרים בהם מתפתחות תופעות לוואי חמורות, יש להפסיק את הטיפול. סך הכול התרופה מפחיתה את ספיגת השומנים בארוחה בכ-30%.

תרופות המדכאות את התיאבון

לצד התרופות שמטרתן להפחית את ספיגת השומנים במעי, אנחנו מוצאים את התרופות שמטרתן לדכא את התיאבון. התרופה המפורסמת ביותר מסוג זה היא סיבוטראמין, ששווקה בישראל בשם המסחרי רדוקטיל. תרופה זו פעלה במקביל להאצת קצב המטבוליזם ולדיכוי התיאבון על ידי הגברת הריכוזים של סרוטונין ונוראדרנלין במערכת העצבים המרכזית.

בשנת 2010 התגלה כי התרופה מגדילה את הסיכוי ללקות בשבץ מוחי ואוטם שריר הלב, מה שגרם להורדה שלה מהמדפים במדינות האיחוד האירופי, בהונג קונג, בקנדה, בארצות הברית וכמובן שגם כאן בישראל. תרופה נוספת שנועדה למלא מטרות דומות ושהורדה אף היא מהמדפים היא פנפלוראמין, ששווקה החל משנת 1973 ועד 1997, עת התברר כי היא מעלה את הסיכון לפגיעה במסתמי הלב וליתר לחץ דם ריאתי.

תרופות נוספות שמסייעות להפחתת התיאבון על ידי השפעה על מוליכים עצביים במערכת העצבים המרכזית, המאושרות לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני אך טרם אושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות הן QSYMIA ו- BELVIQ.

תרופות לטיפול בהשמנת יתר

תרופות לטיפול בהשמנת יתר – מספר דוגמאות

השמנת יתר היא מצב המשפיע על אחוז ניכר מהאוכלוסייה ברחבי העולם. היא מאופיינת בהצטברות יתר של שומן בגוף שעלולה להוביל למגוון של בעיות בריאותיות, כגון סוכרת מסוג 2, מחלות לב, לחץ דם גבוה וסוגים מסוימים של סרטן. בעוד שתזונה ופעילות גופנית הן השיטות העיקריות לניהול השמנת יתר, ניתן להשתמש בתרופות גם כדי לתמוך במאמצי הירידה במשקל. במאמר זה נדבר על מספר תרופות לטיפול בהשמנת יתר שנחשבות אפקטיביות ומוצלחות כמו וויגובי. כך תוכלו להשיג ידע על טיפול בהשמנת יתר ללא ניתוח.

מבחר רחב של תרופות לטיפול בהשמנת יתר

סקסנדה

סקסנדה היא תרופה המכילה את החומר הפעיל לירגלוטיד. זהו גם אגוניסט לקולטן GLP-1 שעוזר לווסת את רמות הסוכר בדם ולהפחית את התיאבון. סקסנדה מוזרקת תת עורית (מתחת לעור) פעם ביום באמצעות עט מלא מראש, והיא ניתנת לרוב לצד דיאטה מופחתת קלוריות ותוכנית פעילות גופנית. בניסויים קליניים, חולים שנטלו סקסנדה איבדו בממוצע 5-10% ממשקל גופם במשך תקופה של 56 שבועות.

קונטרייב

קונטרייב היא תרופה המכילה שני חומרים פעילים, נלטרקסון ובופרופיון. נלטרקסון משמש בדרך כלל לטיפול בהתמכרות לאלכוהול ולאופיואידים, בעוד שבופרופיון הוא נוגד דיכאון שיכול גם לעזור להפחית את התיאבון. כאשר נלקחות יחד, שתי התרופות הללו יכולות לעזור לשלוט בתשוקה ולהפחית את הרצון לאכול. Contrave נלקח דרך הפה בצורת טבליות פעמיים ביום, ובדרך כלל היא ניטלת לצד דיאטה מופחתת קלוריות ותוכנית פעילות גופנית. בניסויים קליניים, חולים שנטלו Contrave איבדו בממוצע 4.1% ממשקל גופם במהלך תקופה של 56 שבועות.

ריבלסוס

ריבלסוס היא תרופה המכילה את החומר הפעיל semaglutide. זהו אגוניסט קולטן לפפטיד-1 (GLP-1) דמוי גלוקגון המסייע לווסת את רמות הסוכר בדם ולהפחתת התיאבון. Rybelsus נלקח דרך הפה בצורת טבליות פעם ביום, ובדרך כלל מוצעת לצד דיאטה מופחתת קלוריות ותוכנית פעילות גופנית. בניסויים קליניים, חולים שנטלו Rybelsus איבדו בממוצע 10-12% ממשקל גופם במשך תקופה של 68 שבועות.

תוכלו לבקר באתר אוביסיטי השמנת יתר עוד היום וזאת כדי למצוא מענה מקיף לכל מה שתצטרכו בכל הנוגע לירידה במשקל! למה אתם מחכים?

שאלות נפוצות

האם תרופות לטיפול בהשמנת יתר לבדן תהיינה אפקטיביות?

חשוב לציין שאין להשתמש בתרופות כשיטה היחידה לירידה במשקל. יש להשתמש בהם רק כתוספת לתזונה בריאה ומשטר פעילות גופנית.

האם תזונה ופעילות גופנית מספיקים לטיפול בהשמנת יתר?

בעוד שתזונה ופעילות גופנית הן השיטות העיקריות לניהול השמנת יתר, ניתן להשתמש בתרופות גם כדי לתמוך במאמצי הירידה במשקל. ריבלסוס, קונטרייב, סקסנדה, קסניקל, לומיירה, קסימיה ואוזמפיק הן חלק מהתרופות המשמשות לטיפול בהשמנת יתר.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל