איך להוריד משקל ולשמור עליו לאורך זמן?

אחת השאלות שמעסיקות אותנו בתדירות משמעותית היא איך להוריד משקל אבל גם לשמור על התוצאה שהשגנו לאורך זמן. הפחתה ממשקל הגוף אינה מנת חלקם של מי שמוגדרים בהשמנת יתר או בעלי עודף משקל בלבד, אלא גם בקרב כל מי שמעוניין להתחטב, להשיל משקל לקראת אירוע חשוב או להיפטר מהקילוגרמים העודפים מהחגים.

כדי לרדת במשקל בהצלחה, צריך תחילה להגדיר ציפיות ריאליות ולהבין כי קצב הירידה אמור להיות בריא ומאוזן, ללא טלטלה אגרסיבית מאוד של הגוף שתגיב בפיצוי ובעלייה חוזרת. מאמר זה יסייע לכם להבין איך להוריד משקל בהצלחה וכיצד שומרים עליו לאורך זמן.

מה קורה לנו בגוף בתהליך הפחתה במשקל?

באופן כללי, אדם שצורך מידי יום פחות קלוריות מאלו שהוא שורף, ירד במשקל. כמובן שמדובר בתהליך המתרחש גם להיפך – כאשר אדם אוכל יותר קלוריות מסך הקלוריות שהגוף ישרוף מידי יום, תתרחש עלייה שתגרום בין היתר לעודף משקל.

את הערך הקלורי ממזונות ומשקאות קל מאוד להבין: באכילה או בשתייה, הגוף צובר את הקלוריות שנכנסו אליו. לעומתו, ההוצאה הקלורית, כלומר הקלוריות שהגוף שורף מידי יום פועלת בתהליך מורכב יותר, שאפשר להסביר דרך שלושה אלמנטים:

RMR – קצב מטבולי במנוחה

אלה הן הקלוריות אשר נאגרות בגוף לטובת תפקודו הבסיסי ביותר, כמו סירקולציית הדם והנשימה.

TEF – האפקט התרמי במזון

אלו הקלוריות אשר נאגרות בגוף במטרה לספוג את המזון ולהעביר אותו בתהליך מטבולי כדי להפיק אנרגיה.

TEA – האפקט התרמי בפעילות

קלוריות אלה תומכות בכל פעילות גופנית באשר היא, גם אם לא מדובר בתרגילי אימון אלא תנועה רגילה כמו הליכה או התכופפות.

אז איך להוריד משקל בהינתן המרכיבים הללו? ובכן, כאשר מספר הקלוריות היומי שווה את מספר הקלוריות הנשרפות, המשקל יישמר. ולכן כדי להפחית במשקל הגוף יש ליצור מאזן קלורי שלילי באחת משתי דרכים: או צריכה של פחות קלוריות מאלה שנשרפות, או הגדלת פעילות שתביא לשריפה של יותר קלוריות.

תוך כמה זמן תתרחש ירידה במשקל?

עד כה עסקנו בבסיס התיאורטי המאפשר להבין איך להשיל משקל. כעת נתייחס לשאלה איך להוריד משקל ביחס לפרק הזמן שזה לוקח. קצב הירידה תלוי בכמה גורמים ששותפים לתהליך, לא כולם בשליטתנו:

המשקל ההתחלתי – הרכב הגוף ומסת הגוף (BMI) מביאים לכך שרמות שונות של ירידה בקילוגרמים יהיו שוות ערך לירידה היחסית במשקל באחוזים. לדוגמה, אדם ששוקל 100 ק"ג מפחית ממשקלו 10 ק"ג (דהיינו 10%), בעוד שאדם השוקל 90 ק"ג יפחית 9 ק"ג ממשקלו ויגיע לאחוז ירידה זהה במשקל (10%).

גיל – עם הגיל חל שינוי בהרכב הגוף, כך שמסת השריר פוחתת ואילו מסת השומן עולה. במקביל חלה גם ירידה בדרישה של איברי הגוף החיוניים לקלוריות, מה שגורם להפחתת ה-RMR (הקצב המטבולי במנוחה) ומקשה יותר על תהליך הירידה.

מגדר – נשים רבות תוהות איך להוריד משקל בשל העובדה שהן בעלות מסת שומן גבוהה ממסת שריר באופן טבעי. נתון זה מציב אותן בירידה איטית יותר מגברים (נשים שורפות בין 5%-10% פחות קלוריות מגברים במנוחה), אך אין הדבר אומר שהן פחות יצליחו בשמירה על התוצאה.

סוג הדיאטה/ התזונה – אדם עם רקע של עליה וירידה במשקל עשוי לגלות שכל ניסיון חדש לרזות הופך קשה יותר. בנוסף, תזונה עם גירעון קלורי חמור (הרעבה) פוגעת בצריכה הנדרשת לתפקוד הגופני הבסיסי וגורמת לגוף לאגור שומן כמצב הישרדותי, במקום לשרוף אותו.

אז הבנו איך להוריד משקל. וכעת לשאלה – כיצד שומרים עליו אחת ולתמיד?

כפי שאתם בוודאי מבינים, אין שיטה אחת שתתאים לכלל האנשים, לא מבחינת מרכיבי הגוף והתפקוד שלו ולא מבחינת הרגלי החיים, מטען גנטי, מצב רגשי, סביבתי ועוד. ולכן אם אתם רוצים לדעת איך לרדת במשקל בלי ספורט, הדרך הטובה ביותר להשיג הפחתה ולשמר אותה תהיה לפנות לרופא מומחה להשמנה שיקבע את "מסלול ההרזיה" האישי והמותאם.

במקרה של השמנת יתר או עודף משקל, ניתן לתמוך בתהליך הירידה בעזרת זריקות ההרזיה סאקסנדה או כמוסות להרזיה כמו ריבלסוס או קסניקל. בנוסף, התהליך יכלול ליווי של צוות מקצועי רב תחומי, לרבות פיקוח וניטור אחר קצב הירידה ומצבו הבריאותי של המטופל מצד רופא מומחה לטיפול בהשמנה ודיאטן קליני צמוד. ליווי ובקרה מקצועיים מסייעים לא רק לירידה במשקל, אלא גם לשמירה ארוכת טווח על תוצאותיו.

בשורה התחתונה

אם אתם שואלים את עצמכם איך להוריד משקל ובייחוד במצב של השמנת יתר או משקל עודף, חשוב להתייחס למכלול היבטים שקובעים הן את היקף הירידה והן את קצב הירידה עצמו. המטרה אינה רק להשיל משקל אלא גם לשמור על התוצאות לאורך זמן תוך שליטה בתיאבון, הרעב והשובע, שיפור הקצב המטבולי ושינוי הרגלים מכאן והלאה. באמצעות תרופות פורצות דרך בארץ ובעולם ניתן לעורר את הגוף לירידה טובה ותקינה במשקל שתישמר גם לאחר ההגעה ליעד.

מידע נוסף אודות תרופות לירידה במשקל תמצאו כאן אצלנו, בפורטל אוביסיטי-Obesity.

איך להוריד משקל – שאלות נפוצות

איך לשמור על הירידה במשקל?

שליטה לאורך זמן בתיאבון, הרעב והשובע לצד שינוי מסוים באורח החיים יביאו לשימור התוצאה. כיום מרכיבים אלה מושגים דרך תרופות פורצות דרך לטיפול בהשמנה, לרבות זריקות הרזיה.

אילו תרופות מתאימות לירידה במשקל?

התרופה הנפוצה כיום היא זריקות סקסנדה, אך קיימות גם טבליות לבליעה מסוגים שונים שיותאמו לכל מטופל לאחר בדיקה מקצועית ומקיפה אצל רופא מומחה להשמנה. תרופות נוספות כמו מונג'רו או וויגובי צפויות לקבל בהמשך את אישור משרד הבריאות.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל