תזונה עם אוזמפיק

זריקות אוזמפיק מאושרות לפי שעה בישראל לטיפול בסוכרת סוג 2 בלבד, למרות שבארה"ב הן ניתנות כיום גם למטרות הרזיה. כך או כך, המטופלים בתרופה נדרשים למסגרת של תזונה עם אוזמפיק הכוללת הימנעות ממאכלים מתוקים וסוכרים וצמצום ככל שניתן באכילת פחמימות. ומה עוד צריך לדעת על הרגלי המחייה החדשים לצד התרופה?

מידע חשוב על זריקות אוזמפיק

אוזמפיק היא תרופה לטיפול בסוכרת סוג 2, שהוכחה כיעילה גם לטיפול בעודף משקל והשמנת יתר, שמשפיעה על ויסות רמות הסוכר בדם. יחד עם זאת, בישראל התרופה אושרה לשימוש רק בקרב חולי סוכרת במינון נמוך. במינונים גבוהים מהחומר הפעיל בתרופה (סמגלוטייד), נמצא כי אוזמפיק משפיעה גם על מרכז השובע במוח וממתנת את קצב התרוקנות הקיבה, מה שמייעל מאוד תהליכי ירידה במשקל

המינונים הניתנים בישראל הם של 0.25, 0.5 או 1 מ"ג, מה שמתאים לוויסות רמות הסוכר בלבד ואינו מטפל בהשמנה (עבורה יידרש מינון של 2.4 מ"ג מהתרופה). לשם כך, יש לנהל תזונה עם אוזמפיק באופן מבוקר מול דיאטן קליני והרופא המתמחה בהשמנה שעורך את הליווי הצמוד לתהליך הטיפולי. 

הרגלי תזונה עם אוזמפיק

אוזמפיק כשלעצמו אינו מגביל את סוג המזון והחומר הפעיל בו איננו "מתנגש" עם מרכיבי מזון מסוימים. יחד עם זאת, מכיוון שהטיפול בסוכרת כרוך בשמירה מאוזנת על רמות הסוכר בדם, המטופלים בתרופה זו יקבלו הנחיה מובהקת להימנע מצריכת מאכלים מתוקים וסוכרים.

על מנת לאזן את רמות הסוכר לאורך זמן, נדרשים המטופלים להרגלי תזונה עם אוזמפיק הכוללים אכילה מסודרת ורצוי בשעות קבועות, תוך הימנעות ממזונות ומשקאות עם סוכר מוסף (למשל סירופ תירס, דקסטרוז, סילאן וכו'), עוגות, עוגיות, ממתקים ומאכלים שבאופן כללי עשירים בקלוריות אך ערכם התזונתי נמוך. כמו כן, רצוי להימנע ממזונות בעלי שומן טראנס, חטיפים מלוחים ומאכלים עם כמות גדולה של שומן רווי וכולסטרול.

אוזמפיק חוות דעת

תזונאים קליניים ממליצים בחום לסגל תזונה עם אוזמפיק הכוללת בין היתר צמצום בכמות הפחמימות, בעזרת הקצאה קטנה לכל ארוחה לאורך היום. במקומן, יש להכניס לתפריט מזונות בעלי סיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, קטניות וירקות מכל קבוצות המזון.

המטרה המרכזית תהיה לגוון כל ארוחה, כדי לקבל את כל המינרלים, ויטמינים ואבות המזון שהגוף זקוק להם. לכל אלה מתווספת ההמלצה לשתיית 8 כוסות מים מדי יום, בחלק מהמקרים יאושר למטופל/ת להוסיף ממתיק מלאכותי לחלק מכמות השתייה היומית. 

התאמת הטיפול התרופתי לשגרת תזונה עם אוזמפיק

אחת הסיבות לכך שנדרש מעקב, ניטור וליווי מאת צוות מקצועי רב תחומי למטופלים באוזמפיק ולנוטלי זריקות להרזיה בכלל, היא השמירה על בריאותו התקינה של המטופל לאורך זמן.

תרופה מסוג או מינון שאינם מתאימים עלולה להזיק הן במובן הרפואי וכמובן גם מבחינת תוצאות הטיפול בכללותו. 

במעקב אחר שגרת זריקות האוזמפיק והשגרה התזונתית תיבדק השמירה על הנחיות הצוות המקצועי (רופא מומחה לטיפול בהשמנה וסוכרת לצד תזונאי קליני ולעתים גם מומחים נוספים), התאמת כמויות הארוחה, ניטור פעילות גופנית ובדיקת מצבו הבריאותי והרפואי של המטופל לאורך זמן. 

מעקב זה הינו דינמי, כך שהרופא המומחה שמלווה את תהליך התזונה עם אוזמפיק יקבע האם יש צורך לשנות את מינון התרופה, לעבור לטיפול תרופתי שונה או להפסיק לחלוטין את הטיפול בתרופה.  

תזונה עם אוזמפיק

מידע נוסף על פעילות התרופה אוזמפיק

החומר הפעיל, סמגלוטייד, משתייך למשפחת תרופות בשם "מחקות אינקרטין" (Incretin Mimetics) שבה חברות מספר תרופות להרזיה כמו ריבלסוס וסקסנדה. סמגלוטייד מהווה נגזרת סינטטית של הורמון גוף בשם GLP-1, שמופרש לאחר הארוחה ומעודד את הפרשת האינסולין מתאי בטא בלבלב, מה שמביא לוויסות רמות הסוכר בדם ולוויסות גם בתחושת הרעב והשובע.

מעריכים שוויסות התיאבון בגוף נקשר באזור מרכז הרעב במוח – ההיפותלמוס, שמשחרר נוירונים ספציפיים המווסתים את התיאבון ומאטים את קצב התרוקנות הקיבה. בנסיבות אלה, מינון גבוה של סמגלוטייד יביא לתחושת שובע ממושכת, הפחתה בתחושת הרעב והדחף למאכלים שומניים ואיתן גם קצב ירידה מהיר יחסית למשקל הגוף. 

למרות שאוזמפיק איננה מטפלת בישראל בהשמנת יתר אלא בחולי סוכרת בלבד, מחקרים עדיין הצליחו להראות כי חולים בסוכרת סוג 2 הפחיתו לפחות 5% ממשקלם ביחס לטיפולים אחרים גם במינון נמוך. 

כיצד לסגל הרגלי תזונה עם אוזמפיק?

אם קיבלתם אישור לשימוש בתרופה, מן הראוי שתיכלל בתהליך הטיפולי שלכם מעורבותו של צוות מומחים, בהובלת רופא מתמחה בטיפול בסוכרת או בהשמנת יתר כגורם סיכון לסוכרת. לאורך התהליך ניתן יהיה לבחון את בריאותכם התקינה בהתייחסות לשגרת החיים, התזונה, פעילות ספורטיבית והיבטים רגשיים שונים. פורטל התרופות לירידה במשקל אוביסיטי מרכז מידע נוסף ונרחב בנוגע לזריקות אוזמפיק ותרופות נוספות לטיפול בהשמנה וסוכרת סוג 2. 

שאלות ותשובות

מה מומלץ לאכול במסגרת הטיפול באוזמפיק?

ההמלצה הקלינית היא לכלול בתפריט סיבים תזונתיים כמו קטניות, דגנים מלאים וירקות.

מאילו מאכלים צריך להימנע בטיפול עם אוזמפיק?

בשל הטיפול התרופתי באוזמפיק המיועד לחולי סוכרת, יש להימנע מצריכת מאכלים מתוקים, מסוכרים וממתיקים ולהמעיט באכילת פחמימות. 

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל